Ha annyira rossznak találja mindenki a tömegközlekedést, akkor miért nem fognak össze az emberek és változtatnak?
Itt a környezetemben, mindenki szidja a tömegközlekedést.Ha van lehetősége meg pénze, vesz autót és azzal jár dolgozni, meg úgy általában mindenhova.
Akinek nincs erre lehetősége vagy pénze, az meg szidja tovább a tömegközlekedést meg a vasutat/busztársaságok párost.
A legnagyobb probléma, hogy nem jár elég sűrűn, sok a "lyuk" a menetrendben, nem elég tiszta és lassú.
Pro primo: Fikázni mindig könnyebb, mint megoldást keresni, együttműködni.
Pro szekundo: A "mindenki" = általánosítás. "Környezetedbe mindenki" = környezetedet minősítése.
Vannak vitathatatlan tények, ami miatt nem kedvelik az emberek a tömegközit:
- BP-i tömegközlekedés relatív (a fizetésekhez képest) és abszolult (többi országhoz képest) is drága. Sajnos az elérhető alkalmazások ellenében is sokszor kiszámíthatatlan. Ez köszönhető a felszíni közlekedésnek és a szállítandó tömegnek is, de ugyan úgy benne van a karbantartson át a tervezési hézagig sok minden.
- Legtöbben ott adja ki a feszültséget, ahol tudja. Budapesten ez a tömegközlekedés. Mert ott azt hiszik az emberek, hogy nekik jár valami, amit amúgy ha ők kapnának hasonló szituban, kikérik maguknak ezt a fajta stílust. Ez az utazókat minősíti, nem a BKK tehet arról, hogy a pszichopatákat nem szűri ki a tömegköziből.
Azok a problémák, amiket felhoztál:
- nem elég sűrű jár
nyáron ritkítják, mert kevés embert visz el - ez tény. A tanévben is ritkás a járat? Amikor ritkán jár, mennyire van tele? Azt tapasztalom, hogy pénteken mind a reggeli, mind a délutáni tömve van. Szinte minden buszt ki lehetne zárni a forgalomból, ami autópályán megy, mert álló utasokat szállít. De pót járatokat nem hajlandó a társaság biztosítani. Pedig gondolhatnának erre, mert ez nem csak nyáron probléma, amikor sokan próbálnak szabadulni a városból a hétvégére, hanem tanévben is, amikor a diákok mennek haza hétvégére. És hidd el, hiába nyújtok be kérvényt 500 diák aláírásával, vagy próbáljuk szinkronizálni a helyi veszprémi helyi járatot a vonattal, hogy télen ne kelljen egyszerre 50 diáknak azért várni 25 percet, mert 5 perce ment el a busz szinte üresen és csak fél óra múlva jön a következő. Lehet ebből még néhány diplomát írni, mint azt eddig sokat megtették, de attól megvalósítást nem fogunk látni. Szóval vannak, akik tesznek ezért.
- Lassú?
Nos igen. Ez tény. BP felszínen buszsáv nélkül 10km/h átlag sem volt meg. Most buszsávokkal nagyjából 15km/h hozható. Ez még mindig az a szint, amit egy átlag ember könnyedén tud teljesíteni kerékpárral anélkül, hogy megterhelné magát. 105ösnek vannak olyan megállója, ami 150 méterre van egymástól! Ez tény. És megannyi másik közlekedési eszközön is van olyan, hogy túl hamar kell megállnia két megálló között. Szóval itt a kényelem (nem kell sokat menni) és a kényelem (érjünk hamarabb oda) ellentétben áll egymással. Emellett fontos szerepet játszik a 4-6 villamos életében az, hogy a tömeg inkább előbb akar oda érni és ezzel feltartja a villamost. Mert neki fel kell szállni akkor is, ha már nincs hely és a villamos már csukná az ajtót, hogy haladhasson, de neki még van 20 másodperce arra, hogy befészkelje magát és ezzel hatalmas tömegeket újabb piros lámpás ciklusra megvárakoztasson ide értve a következő villamost, ami 1.5 percen belül be tudott volna állni. Blahától a Móriczig legalább 5 perccel lassabb emiatt a közlekedés, mint amikor az emberek felszállnak gyorsan és a villamos már mehet is tovább. Reggel 7:40-8-40 közötti menetrendet a közlekedő EMBEREK tartják fel, nem a forgalom. Ugyan akkor 11kor sokkal gyorsabban meg lehet tenni ezt a távot ugyan azzal a villamossal, ugyan azzal a vezetővel. Ugyan azon a sínpáron. Szóval jó lenne a közlekedésben résztvevők fejében is rendet tenni. Neked 20 másodperc felkászálódni, a többieknek 5 perc késés (neked másik 3-4, mert a következő megállóban is ott áll egy hozzád hasonlóan önző ember), ahelyett, hogy 2 perc késést bevállalnál magadnak, mert nem férsz fel arra a villamosra.
- Nem elég tiszta?
Mi mocskolja össze? Azok, akik utaznak rajta. 4-6oson van egy Móricz és Corvin között közlekedő pszichopata nő, aki folyamatosan összekeni az üléseket, meg a padlót kajával. Egyszer májkrémet kent az ülésre és a kenyér belét szétszórta a padlón, amikor szóltak neki, elkezdett kiabálni és egy gyereket fellökött. Na ott majdnem belevágtam a magassarkút a fejébe! 2 hete a péksütijének a felét taposta bele a padlóba. Most múlt hét közepén fánkot evett: egyet az szemközti ülésre kent szét, egyet beletaposott a padlóba, az ablakra is jutott a rózsaszín mázból. És tudod mit lehet vele csinálni? Semmit! Mert ha szólok a vezetőnek, megkérni, hogy szálljon le. Addig nem megy tovább, amíg le nem száll, erre a plebsz őrjöng, hogy menjünk már - nem érdekli, hogy mennyire mocskos a villamos. Ha én akarom leszállítani, a törvény védi meg. Az ellenőr ilyenkor sehol, a vezető nem hív segítséget, hogy megszabaduljon a társadalom egy ilyen mocsoktól. Aki ott közlekedik, szerintem már találkozott is vele. Tipikus beesett szemek, merev, de ugráló tekintet ... mint egy klasszikus pszichopata. És akkor ott vannak a firkálók, a mosdatlanok, sárosak, akik nem hajlandóak lerázni a havat a lábukról, a cigit befele fújja ki (még múlt héten is láttam ilyet, hiába a dohány tilalom a megállóban), stb. Ezek mind-mind utasok. Nem azért lesz koszos a busz, mert üzemszerűen használják. Nem is beszélve a köpködőkről, az oda pisálóktól, és a másik arcába köhögőkről.
Nem takarítják?
De takarítják. Ezért is késik néhány, mert fel kell szedni a beletaposott fánkot. Hogy is képzelik, hogy takarítják és emiatt késnek? Az igazi okot nem kell észrevenni, hogy az utasok mocskolják be. Szóval légyszí vigyázz a tisztaságra. A te buszod is!
Már az is csoda lenne, ha a meglévőre tudnak a "környezetedben mindenki" vigyázni.
Aztán vannak klasszikus politikai és/vagy társadalmi részei is:
- A tömegközlekedés egy bonyolult rendszer. Nem olyan egyszerű mint a "foci, amihez mindenki ért".
- BKK sem csak nokiás dobozokról szól, ott is fejlődni szeretnének, hogy többen és könnyebben tudják használni, mert az nekik többlet bevételt jelentene. Nem is kell bele menni a politikai, EU-s, valamint gazdasági tényezőibe, amik miatt fejlődniük kell folyamatosan, elég csak az üzleti indíttatás is arra, hogy látszódjon a folyamatos fejlődés és az, hogy dolgoznak rajta (bár ha csak a lerobbant vackokat veszik észre és a fejlesztést nem látják... akkor az nem az utálat tárgyának a baja, hanem kevés a mintavételük.)
Meg kell jegyezni, hogy van "néhány" (nem is kevés) ember, aki összefog a tömegközlekedés megváltoztatására. MKK csak, hogy egy nagyobb szervezetet említsek.
Továbbá a saját aspektusom az, hogy negatív és pozitív oldalai mindennek vannak.
- Számomra az fura benne, hogy átlag 15km/órás sebességet sem tudok vele elérni a felszínen.
- Számomra a legnegatívabb dolog, hogy sokan köpködnek, szájuk eltakarása nélkül köhögnek/tüsszögnek és ezzel nagyon keményen terjesztik a fertőzéseket, aminek tudatában vannak, de leszraják a másik embert, aki mellettük utazik. Erről szintén nem a tömegközi vállalat, hanem az emberek tehetnek. Ezt próbálom kerülni, amikor csak lehet. Sok a fásult, depressziós, rosszindulatú ember. Ez ellen nem a közlekedésben kéne keresni a megoldást, hanem a közéletben.
- Számomra az a pozitív benne, hogy nagyon jó lefedettsége van, és olyan helyre is el tudok vele jutni, ahol amúgy nem lenne parkolóhely, vagy félteném a bringámat otthagyni.
Távolsági vonalon:
- Veszprém - Budapest vonalon mentem és 3an álltak a buszon, de volt egy tag, akinek a táskája az előtte lévő 2 ülést és a mellette lévő ülést is elfoglalta. Ez extrém, de sokan úgy utaznak távolsági járaton, hogy nem lehet mellettük normálisan ülni, mert oldalba könyökölnek, éles tárgyak vannak az oldalára biggyesztve, az egyik múltkor kivágta a nadrágomat, aztán ott vannak a brutálisan túlsúlyosok, akiknek bőven két jegyet kéne venniük, mert egy ülésre nem férnek el. Persze neki állt feljebb, hogy minek ültem oda, akár állhattam is volna...
- A sofőrök jól és biztonságosan vezetnek, nem idegeskednek. És emiatt biztonságban érzem magam.
Nehéz lenne összefogni, de a tömegközlekedés az, amit nem lehet nyereségesen üzemeltetni. Ha 2x annyi lenne a bérlet ára és az állam kétszer annyi támogatást adna, akkor talán lenne javulás. A buszok fenttartása, szervizelése, a buszsoffőrök fizetése és egyéb dolgozók bére hatalmas összeg. A buszok nem lehetnek mindig tiszták, főleg trágár magyarok miatt, akik szemetelnek, rákakilnak az ülésre, összehányják, leöntik és rongálják a buszokat. Ha 30-40 km-eres utat tesz meg a busz akk nem fog minden megálló után takarítani. Jah a másik felháborító dolog, hogy a buszsofőrnek kell kitakarítani a buszt, pedig ő se különb mint egy egészségügyi dolgozó vagy csak napi szinten több emberért felelős. Itt a délalföldön busz sofőrökből is hiány van.
A gyakori járatok még annyira veszteséges lenne. Van ideje annak aki buszozik vagy induljon el gyalog.
Aki meg a tisztaságát kritizálja az kezdjen el takarítani vagy ne szemeteljen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!