Miért sajátította ki ennyire a hitet az egyház?
Sokszor szükség lenne az egyházon kívüli hitre is. Előremutató lenne, pozitív gondolatokat, egymás segítését ösztönöznék, a tudás összeadását eredményezné gyűlölködés helyett. Megágyazna a kreatív gondolatoknak, amelyek olyan sérülékenyek tudnak lenni egy hitetlen világban.
Hogyan és miért sajátította ki az egyház a hitet? Vagy esetleg miért nem hisznek a hitben az egyházakon kívül?
Sokféle hit van. A saját tudásodba, szépségedbe, erődbe, bármibe vetett hit is hit. És ezekhez semmi köze az egyháznak. Ezzel szemben a természetfelettiben (istenben) való hit szervezeti képviselője az egyház, éppen a z emberek efféle hitének szervezésére, kezelésére jött létre.
A hitélet az egyház dolga. A baj az, hogy az egyház másféle jogosultságokra, az emberek nem hitbéli életének szervezésére (más szóval az állami feladatok végzésére) is jogot formál. És ez elfogadhatatlan. Ez nem azt jelenti, hogy nem lehet véleménye (hiszen az egyház emberei is állampolgárok), de más dolog a vélemény és más a döntésbe való beleszólás.
"A saját tudásodba, szépségedbe, erődbe, bármibe vetett hit is hit"
Ez igaz, de ennél sokkal jelentősebb léptékű hitre is szükség lenne. És ennél sokkal konkrétabb hitre is.
Hit:
1. Megygyőződés olyasmiről, amit nem tudunk igazolni, és mégis bizonyosnak tartjuk.
2. Meggyőződés isteni hatalom létezéséről és a vallási tételek igaz voltáról.
Vallás:
1. Természetfeletti lénybe vagy lényekbe vetett hiten alapuló gondolatrendszer.
2. Az ilyen hittel kapcsolatos megnyilvánulások, szertartások, tanítások egységes rendszere, illetve az ehhez való tartozás.
Egyház: valamely vallás híveinek szervezett közössége.
Először is: rengetegféle hit van, az ateizmus is egyféle hit (hiszen nem tudja bizonyítani az ember, hogy nincs isten).
Szerintem a hitet nem sajította ki az egyház, egyszerűen azért, mert nem lehetséges. A hit egy adott emberhez „tartozik”, vagy van, vagy nincs, nem kierőszakolható, logikus érvekkel nem igazolható (per definitionem).
A vallás már más tészta, hiszen hihet az ember valamiben anélkül, hogy vallásos lenne (tehát egy komplett rendszerben hinne), vagy, ahogy a 2. definícóból látszik, mondhatja valaki magát vallásosnak anélkül, hogy lenne hite – pl. katolikusoknál eljár a templomba, áldozik, gyón, imádkozik, vagyis az adott valláshoz tartozó szertartásrendszert követi. De inkább az a jellemző az emberekre (legalábbis az én környezetemben), hogy vallásosnak mondják magukat, azonban nem követik az adott vallás szabályrendszerét (pl. mert uncsi vasárnap templomba menni).
Az egyházak azért „kellenek”, hogy a közösségi élmény, a közösség ereje által tartsák a hitet az emberekben – vagy legalább arra rákényszerítsék őket, hogy betartsák az általuk képviselt vallás szabályainak betartására.
Ez egy nagyon fontos szerep volt, hiszen az embereket irányítani kell. Régebben, mikor még áttekinthetőbb számú ember élt egy-egy településen, kibeszélték, ha valaki nem volt templomban vasárnap – így akár hitte, akár nem, ott kellett lennie, és ez nem is rossz bizonyos szempontból, mert vélhetően ez a közösségi erő sok embert visszatartott gonosz cselekedetektől.
Ahogy a közösségi lét, úgy az egyházi épületek, „szent helyek” is azt a célt szolgálják, hogy a hitet erősítsék (előhívják) az emberekből, ha bemész egy katedrálisba pl., ma is beleszédülsz a monumentalitásába, el tudod képzelni, mit gondolhatott az egyszerű ember, aki esetleg azt sem tudta elképzelni, hogyan hozták létre azt a monstrumot: kis porszem vagyok én az istenhez képest… és tán megrettent, és „félni kezte az istent” (ez nagyon jó kifejezés a hitre szerintem).
Azon is érdekes elmerengeni, hogy még ma is „alapítanak” újabb és újabb vallásokat (szektákat?) – vajon miért jöhetnek létre ilyenek? Mert az emberek szeretnek valahová tartozni, szeretik, ha megmondják nekik, mit kell tenni. Tehát szeretnek „nyájba” tömörülni, a sok embert pedig össze kell szervezni, vezetni kell, s kész is az egyház.
Lényeg a lényeg: ha nem lennének egyházak, sokkal kevesebb magát vallásosnak mondó ember volna.
"Megygyőződés olyasmiről, amit nem tudunk igazolni, és mégis bizonyosnak tartjuk. "
Ez lehet, hogy az egyházi hitre igaz, de arra, amire én gondolok, nem. A hit az pontosan az, hogy nem tudok valamit igazolni, ezért csak reménykedek benne. De az, hogy nem tudok valamit igazolni, az egyrészt lehet egy állapot, amin lehet változtatni, és ebből következően nem kell vak beletörődést vagy bármi végleges dolgot jelentsen. Egyáltalán nem feltétele a hitnek Isten, vagy bármi természetfeletti lény, ez csak 1 lehetőség a sok közül. A hit nem csak egy emberhez tartozhat, hanem sok emberhez is egyszerre, akár úgy, hogy egyenlő módon hisznek ugyanabban a valamiben, akár úgy, hogy egymást kiegészítve alkotnak egy közös hitet, és az a hit csak egyben értelmezhető, külön-külön személyekre lebontva nem. Egyáltalán nem kell kényszer jelen legyen a hit kialakulásánál vagy fennmaradásánál. Az sem feltétel, hogy különböző hitek vagy hitrendszerek egymással ellentmondásba keveredjenek, hiszen a hitnek pontosan az a lényege, hogy egyelőre nem tudunk valamit igazolni, vagy akár sosem fogunk tudni, így értelmetlen lenne egy másik hittel végérvényesen összeegyeztethetetlennek kijelenteni. De ezt sem úgy mondom, hogy ez biztosan így van, hanem, hogy ez is egy lehetőség a sok közül.
"A hit az pontosan az, hogy nem tudok valamit igazolni, ezért csak reménykedek benne."
Az a remény... összefügg, de mégis más mint a hit..
Nem értek egyet az előzőekkel. A hit elővételezett bizonyosság - semmi valószínűségszámítást, számítgatást, igazoláskeresgélést, bizonytalanságot nem tartalmaz. Ezért akik határozottan hittek valamiben, azoknak nagy erőt adott mindig is. Mivel racionalitás feletti - ezért a következményei is transzcendens, racionalitást meghaladó.
Amennyiben a hit rátalál, együtt van a sajátúttal -akkor az igazsághoz ér.
Ami persze nagyon ritka, és nagyon nehéz...Megtalálni a sajátutat (svadharma)- a bizonytalankodás, a vargabetűk itt vannak, nem a hitnél. De ha rátalál valaki, azt hittel végigvinni az igazsághoz vezet.
„Ama nemes harcot megharcoltam, futásomat elvégeztem, a hitet megtartottam: Végezetre eltétetett nékem az igazság koronája"
"A hit elővételezett bizonyosság - semmi valószínűségszámítást, számítgatást, igazoláskeresgélést, bizonytalanságot nem tartalmaz."
Ez az egyházi hit. A kisajátítást így értem, hogy az egyház definíciója szerint használják a hit fogalmát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!