Mi a gond azzal, hogy a kormány szakmát szeretne a fiataloknak és piacképes diplomát?
Szeretném legalább egy kicsit is megérteni az ellenzék álláspontját, legalábbis szeretnék érveket olvasni tőlük. :)
A mai trend, hogy boldog-boldogtalan gimnáziumba megy, ahol szinte semmi irányultságot nem kap, szakmát főleg nem. Majd, mivel tanulni akar, elmegy egy értelmetlen, értéktelen büfészakra, majd miután az állam pénzén lediplomázott, át kell képezze magát, ha nem akar éhenhalni.
Mindez sajnos rám is igaz. :(
Közben szakmunkásokból hiány van.
Az érettségi túl könnyű, 90% feletti eredményért már kell tanulni, de az alattiért nem. Az egész csak szövegértés, a szóbeli tételek mellett rengeteg forrás. Én nem vagyok jó eszű, de színötösre érettségiztem.
Cikkekben olvasgatva a köznevelés és a felsőoktatás terén tervezetteket, úgy látom, a kormány végre tenni akar a fentiek ellen.
Az emberek tudjanak nyelvet - ami manapság nagyon fontos! A globalizáció LÉ-TE-ZIK!
Az egyetemre való bejutásért végre kelljen tenni is valamit! Az eddigi 240 egy vicc volt, és rengeteg helyre, köztük büfészakokra is be lehet jutni 240-320 ponttal. Ez nem sok!!
Az egyetemi képzések végre igazodnának a PIACI IGÉNYEKHEZ, nomeg egyáltalán ahhoz, amihez az adott egyetem ért... Vége lesz a töltelékszakoknak.
Végre a szakmunka felé terelik a népet; SZAKMÁKAT, hiányszakmákat adnának az emberek kezébe.
Ez valakiknek rossz????
Igen, aki ott áll az érettségi előtt, nem túl jó eszű és/vagy lusta, annak nehéz elfogadnia, hogy esetleg nem fog tudni tanulni, hanem kétkezi munkája lesz - amiben esetleg baromi jó lesz úgy nem mellesleg és baromi sokat fog adni az embereknek ezzel.
Igen, nekem is nehéz lett volna elfogadnom a szakmát, ezért mentem egy büfészakra, én magam megbántam.... :'(
Én így utólag örülnék ha a büfészakom helyett valami kétkezi szakmám lenne.
Ha te értesz valamihez, tudsz tanulni, jó az agyag, akkor vár a jog, tessék!!
De valami multidiszciplináris izére ne menj, inkább festőnek!!!!
Amúgy a kormány jelenlegi büfészak-meghatározása nekem se tiszta. De ha foglalkozni fognak vele, rá fognak jönni, hogy ugyanúgy vannak reál büfészakok, "mérnöki" (ha-ha) büfészakok is.
Jelenleg kb csak IT-n vannak jó munkakörülmények ÉS jó fizetés.
Csak az embereknek nem fűlik a foguk dolgozni, ezért kifogásokat keresnek a szakmunkára.
Nem mindegy, hogy diplomás irodai kisegítőként, diplomás munkanélküliként, diplomás szalagmunkásként vagy kezdő orvosként vagy óvónéniként vagy szakmunkásként nincs pénze? Sajnos kb senkinek se jó a fizetése most itthon!!!!!!!
Egyébként az én infóim szerint pont, hogy JÓL KERESNEK A SZAKMUNKÁSOK.
Elmondom mi a gond: az, hogy amit elakarnak érni évek óta már ott fent a Parlamentben (párttól függetlenül). Egyszerűen azt akarják, hogy az átlag ember még véletlenül se kerülhessen be felsőoktatási intézménybe. Lényegében visszaakarják hozni a nemesi rendszert. Ott is kinek a gyermekei képezhették magukat: a nemeseké (akiket ma felső 10 ezernek és politikusoknak hívunk). Egy átlagos családból származó, átlagos tudású gyereket, aki felvételizik: itthon alig kerülne be valamelyik értelmes szakra, külföldre könnyebben kerül be egy egyetemre. Ráadásul egy külföldi könnyebben kerül be a hazai egyetemre. Elég csak azt megemlíteni, hogy valaki automatikusan + pontot kap, ha valamilyen kisebbség tagja. Meg az se elhanyagolható, hogy inkább osztogatják koreaiaknak az ösztöndíjakat, mint a magyaroknak. Egy átlagos keresetű családból származó diák már nem nagyon álmodozhat felsőoktatásról, hisz az előbb felsoroltak miatt ösztöndíjat nem biztos kapna, állami képzésről nem nagyon álmodhat, a szülőknek meg nincs pénzük fizetni a tandíjat.
Szakmunkásokra meg szükség van? Oké, akkor adjanak megfelelő munkahelyeket szakmunkásoknak. Tudod kérdező, hogy alkalmaznak szakmunkásokat? Minimálbéren. Esetleg, ha jól dolgozik, akkor feketén kiegészítik a fizuját. Így vannak csak olyan jó fizetéseik sok szakmunkásnak.
Ne hidd azt, hogy szakmunkásoknak olyan jó itthon. Nem hiába megy mindenki külföldre dolgozni inkább.
Abban viszont igazuk van, hogy túl sok a diplomás, akik nem tudnak elhelyezkedni. Az viszont kamu, hogy nem tudnának ez ellen semmit se tenni. Még a büfé szakokat se kellene bezárni, hisz, aki azt akar tanulni, akkor tanulja. Viszont saját pénzből. Elég lenne annyit csinálnunk, hogy előreláthatólag minden felvételi előtt végeznek elemzést, hogy 3-5 év múlva milyen diplomások kellhetnek majd és MENNYI!, ezután pedig az adatok alapján azokra a szakokra adnak állami támogatást, amikre tényleg szükség van, és annyi főre, amennyire szükség lesz. Ez csak ilyen propaganda szöveg, hogy nem tudják előre megmondani, megpróbálják mindenkinek bemagyarázni, ezzel is mosva kezüket. Különös, külföldön ezt megtudják oldani.
Emiatt nem lenne már büfészak a jogász képzés, meg majd pár év múlva a különböző mérnöki képzések. Igen, most jól el tudnak helyezkedni, ami miatt tömegével jelentkeztek az utóbbi időben mérnöki karokra. Mert hiába végeznek Pl.: 10000-en gépészmérnökként, ha pusztán 1000 munkahely van.
A kötelező nyelvvizsgáról meg annyit, hogy itthon baromira nincs nyelvoktatás. Attól, mert valamelyik intézmény azt mondja angol, németet, stb. oktat, attól még nem tanul meg az illető. Amit ők angolul oktatnak, az minden, csak angol nem. Bevinnél egy amerikait vagy egy angolt egy ilyen nyelvórára, előbb értené meg a magyar részt, mint az angolt. Elég csak megemlíteni, hogy nagyon sokan buknak meg olyanok a nyelvvizsgákon, akik olyan országokban éltek 10 éveket is akár, ahol az adott nyelv a hivatalos.
Az egész felsőoktatást gyökerestül kellene megreformálni, közel nulláról kellene felépíteni az egészet, csak sajnos azzal semmit nem érnénk el megint, mivel a felsőoktatástól csak az általános, szakiskolai, szakközépiskolai és gimnáziumi képzés rosszabb. Azokat meg nem nulláról kellene újból felépíteni, hanem kb. olyan - 5000-ről, hisz olyan diákokat ontanak ki a gimnáziumok is, akik se esszét nem tudnak írni, se jegyzetelni. Így nem is kell csodálkozni, hogy ilyen a felsőoktatás.
Én nem érzem, hogy az "előkelőknek" akarnak csak felsőoktatást.
Azoknak akarnak, akik jól tanulnak (mert jó az agyuk vagy mert szorgalmasak, bár aki a szorgalmával ér el jó eredményt, annak el kell gondolkoznia, hogy mégis erőltesse-e a tanulást), nekik akarnak helyet biztosítani.
Aláírnám, hogy szakmunkásként nem jó a fizetés, bár egy szobafestő-mázoló, egy asztalos stb szerintem igenis jól keres. De igen, tegyük fel, nem jó a fizetés és nem jók a munkakörülmények.
De az, aki informatikus könyvtáros vagy humán szakos tanár (NEM MINŐSÍTEM EZEKET!!!! csak mindenhol hallani, hogy nem tudnak elhelyezkedni) vagy környezetmérnök diplomával utcát seper (közmunka), három műszakban gyárban betanított munkázik vagy valami hasonló... Nos nekik jó a fizetésük és a körülményeik? Nomeg nekik se árt egy kis feketemunka, kb. hogy legyen mit enni. Aludni mikor? Hááát....
Végre valakivel egyetértünk abban, hogy igenis 3-5 évre előre el lehet mondani, mi lesz keresett.
Mérnökből sose lesz túl sok, mert a (rendes, igazi) mérnöki évfolyamok több, mint felét kiszórják az egyetemről. Nehéz szakok ezek amiket csak a jó képességűek képesek elvégezni.
Még mindig állítom, van olyan szak, AMINEK NINCS ÉRTELME. Nem tudom, Ti felsőoktatásban tanultok, tanultatok-e, de ha igen, ezek szerint olyan szakokon, amikről tudjátok, hogy mire jó. Én sajnos nem tudom a saját szakomról, ahogy a hallgatótársaim és a tanáraim se. :D Igen, minket minősít, mert ezt választottuk. Azt nem minősíti, aki indította meg aki engedélyezte?
OK, maradjanak meg ezek a szakok. De egy helyen - mondjuk, ahol alapították - 10-20 fős évfolyamokkal és fizetősön.
Hát irigyellek, hogy te nem érzed. Én viszont sajnos megérzem, hogy egyre inkább a tehetősebb rétegeket akarják első sorban látni a felsőoktatásban. Most nem fogok oldalakat leírni, csak elég megnézni mennyi esélye van a felvételre egy állami iskolában tanultnak diáknak, és egy a fizetős magániskolákban tanultnak. Oké, megtudja tanulni az államiba járó is ugyanazt a szintet, mint a fizetősbe járó, csak éppenséggel ezt neki önszorgalomból kell szabadidőn kívül. Aztán még ott vannak a plusz pontok. Fizetősnek több esélye van plusz pontot kapni, mivel sportolhat komolyabb szinten, viszik tanulmányi versenyekre, stb. Egy állami iskola nem anyagi gondok miatt nem tudja ezt rendesen biztosítani. Erről beszéltem az előbb.
Meg, mint mondtam FEKETÉN jó csak a szakmunkások fizetése. Még a szobafestő, asztalos, stb. legfeljebb saját vállalkozásban kereshet jól. Viszont ott is vannak azért bőven pénz nélküli hónapok, hisz pusztán akkor van pénze, ha van megrendelés.
Meg elmondom, hogy nagyon sok szakmunkás is ugyanúgy utcát seper, szalagon dolgozik, stb. Nem csak a diplomások.
Bármennyire évre előre lehet jelezni, hogy kb. az adott szakból mennyit kell képezni. Elég csak megnézni, hogy évente mennyi új munkahelyet ad az adott szakma, és az alapján máris tudhatjuk, hogy kb. mennyit érdemes kiképezni. Ez csak itthon duma, hogy nem lehet tudni előre. Ha itthon nem tudják előre, akkor azt a képzést is meg kellene szüntetni, aminek ez lenne a feladata.
A mérnök szakok többsége meg már nem olyan, mint régen. Igen, kiszórják több, mint a felét, de miért? Mert papíron legalább annyit ki kell szórni. Ennél is úgy van, mint a rendőri felvételiknél. Meg van adva a darab szám konkrétan, hogy mennyit vehetnek fel és mennyit kell elutasítaniuk minimum. Ezért olyan nehéz az anyag (sok olyan anyagot kell tanulni BSC-n, amin HÍRES KÜLFÖLDI egyetemeken csak MSC-n van leghamarabb). Direkt úgy építik fel az egész tananyagot, hogy elég sokakat megbuktassanak.
Meg a mérnökök között is bőven látni csodabogarakat, akik vonalzóval nem tudnak egyenes vonalat húzni. Meg a mérnök szakok is kezdenek egyre jobban ,,büfésedni". Ugyanaz kezd el lejátszódni, mint a Közgazdaságtannal. Ott is jól kereső szakma volt régen, csak emiatt egy csomóan jelentkeztek rá, túlképzés lett és egyből nem talál egy csomó közgazdász munkát. Emiatt van ennyi szalagozó, árú feltöltős, stb. diplomásunk, mert túlképzés van a szakján. Ezt is meg lehetne előzni azzal, amiről előbb beszéltünk: előrevetítik, hogy miből mennyi kell.
Minden szaknak van értelme, hisz meg kell őrizni az adott szaknak a tudását. Az viszont más kérdés, hogy a munkaerőpiacnak szüksége van-e erre a tudásra. Amit pedig írsz kérdező külföldön így megy. Tanulni akarod, de nincs szükség a munka világában a tudásodra? Oké, tanuljad nyugodtan, csak éppenséggel fizess érte.
Én is tudok arról a dologról, hogy az (igazi) mérnöki szakokról kiszórják az embereket.
Ezért hoznám vissza a felvételit, ha én lennék döntéshozó. És valamit kezdenék a fejkvótával, hogy ne tudjanak támogatást kapni kvázi arra, hogy felvesznek 150 embert / szak / évfolyam, majd első két félévben matek, informatika és fizika miatt kiszórnak közülük 70-80-at, a többi csúszik, és kettő, aki szorgalmas és jó adottságú IS esetleg nem csúszik... Ez így nem emberi.
A mérnökök pont azért lesznek mindig keresettek, mert kevesen végzik el a szakot. Legalábbis a normális helyeken biztos.
Nem minden szaknak van értelme!!
A gondolattal nincs gond, a megvalósítással van. Az a baj hogy nagyon kevés ma már a jó szakmunkás TANÁR. Egy tanár akinek mondjuk 20 év hegesztői tapasztalata van az nem fog itthon 90-120 ezer forintért okj keretein belül tanítani, mivel külföldön nyelvtudás nélkül is simán megkereshet 600-1500 ezer forintot.
Így hiába terelik a diákokat a szakmunka felé, az eredménye csak a totális csőd lesz, és egy rakás félképzett diák.
Előbb ezen kellene változtatni, utána nyomhatnák a szakmunkás propagandát felőlem.
Az egyetemi részhez pedig annyit hogy hiába "igazodik" a piaci igényhez, ez végső soron semmit sem fog jelenteni. Ha most megnézed akkor rengeteg mérnöki szakra(informatika pl) be lehet kerülni 240 ponttal. Ezeken a szakokon a bukási arány kb 95%. Semmi jelentősége nincs végső soron annak hogy a diák elmegy egy mérnök karra, és kibukik 1,5 év után mert nemérdekli, vagy elvégez egy büfé szakot. Abszolút semmi. Itt is előbb a középiskolákban-általános iskolákban kellene rendet tenni. Amíg nem javul a középiskolák színvonala maradni fog a 95% bukási arány a mérnök szakokon.
Amíg nincsenek normális szaksulik senki sem fog önszántából szakmát tanulni.
Ha annyira okos vagy, hogy színötösre érettségiztél, annyi eszed is lehetett volna, hogy egy keresett szakot válassz magadnak.
Nem tudom hogy jött össze az ötös átlag, de azért meg kell szenvedni egy erős 4 érettségi bizonyítványért is. A matek érettségin milyen forrást használsz? Szóbelin csak törin lehet forrást használni. Nem úgy nézel ki, mint aki egyáltalán leérettségizett. :D
Te hányban érettségiztél?
Mert az elmúlt pár évben egy vicc az érettségi.
Törin írásbelin kb csak forrást elemez az ember, de a szóbeli tételek borítékja is tele van forrásokkal + ugye az atlasz.
Irodalomból annyira csak tud valaki művet elemezni....
A matekot meg csak gyakorolja valaki, aki reál szakra megy.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!