Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » A Fidesz meg az Mszp tényleg...

A Fidesz meg az Mszp tényleg mindenre képesek a hatalomért? Ez már tényleg nem túlzás?

Figyelt kérdés

Miért nem arról beszélnek hogy mit kellene tenni, ahelyett hogy milliókat szórnak fizetett hirdetésekre ahol egymást herótozzák, ahelyett hogy minket tájékoztatnának!

Egy újságba két hirdetés, nevetségesek.


[link]


Egyszerűen ez a választási kábítószerük, hogy az inaktívok és a nyugdíjasokért harcolnak. Aztán mikor megválasztották őket, akkor még többet hazudoznak mint most, mert már nem hogy programot nem állítanak, de már nem is ígérgetnek, csak fenyegetnek egymással.

Az adókat meg bevasalják azokról akik bele sem tudnak így szólni, hiszen az inaktívok és az aktívok aránya 58-42%.


Kb ezért tartunk itt többek között, hisz az attitűd mindenben hasonló!


Itt vannak a környező országokban honos nyugdíjrendszer példái.

[link]


2010. jan. 20. 22:57
1 2
 11/16 anonim ***** válasza:

Csak okulásúl, hogy az idetévedők kicsit művelődjenek is:

A politika kifejezés az ókori görög városállamok (poliszok) nevéből ered. A politika szó eredeti jelentése közélet, ebben az értelemben tehát mindenki, aki részt vesz a közéletben, politizál. A politika a csoporton belüli döntéshozási folyamat. Bár a kifejezést általában a kormányzás kapcsán használják, a politika jellemzően jelen van számos csoportos interakcióban, többek közt üzleti, oktatási vagy vallási intézmények működése során.


A politikatudomány a politikai viselkedést, a politikai hatalom megszerzésének és alkalmazásának módszereit vizsgálja.

Tartalomjegyzék

[elrejtés]


* 1 A politika néhány alapfogalma

* 2 Politikai rendszerek és ideológiák

* 3 Szakpolitikák

* 4 Irodalom

* 5 Lásd még

* 6 Külső hivatkozások


A politika néhány alapfogalma [szerkesztés]


* Hatalom – ha egy társadalmi kapcsolaton belül van rá esély hogy valaki saját akaratát az ellenszegülésig keresztülvigye függetlenül attól, hogy min alapul az esély. Mások befolyásolásának képessége, mely történhet a befolyásoltak ellenállásával vagy anélkül

* Elfogadottság vagy legitimáció – a hatalomgyakorlás egyik jellemzője, mely a hatalom elismert, elfogadott szabályrendszerek és elvek alapján történő megszerzésével és gyakorlásával szerezhető meg.

* Emberi jogok-Hagyományosan az emberi jogok közé tartozik, hogy nem lehet diszkriminációt alkalmazni a munkavállalásban ,valamint a lakhatásban. Az emberi jogoknak biztosítania kell, hogy az emberekkel tisztességesen bánjanak a hatóságok, a rendőrség és szükségük van bizonyos védelemre azzal szemben is, hogy mások ne diszkriminálhassák őket, például a munkaadók stb. A kisebbségi jogok viszont olyan dolgokhoz kapcsolódnak, mint az önálló kultúra, nyelv, identitás tisztelete.

* Tekintély – a hatalomgyakorlás elfogadtatása.

* Szuverenitás – képesség az önálló, külső befolyásoktól mentes politikai döntéshozatalra

* Állam – A politikai hatalom a beleegyezés és legitimálás oldaláról is szervezett intézményesített hatalom s eben a formájában határolódik el a társadalomtól, mint külön politikai rendszer, mint állam. Egyszerre tekinthető intézménynek amennyiben a hatalmi reláció kifejezője és hordozója és szervezetnek amennyiben intézménykénti funkcionálásához bürokratikus-technikai szervezet igényel.

* Civil társadalom a társadalom és politikai rendszer modern tagoltságában van azonban a politika szempontjából még egy érdekes mozzanat amely újabban a civil társadalmának reneszánsz fogalmához vezet.

* Érdek: olyan viszonyrendszer, amelynek egyik oldalán áll az egyén vagy az egyének egy csoportja meghatározott szükségletekkel, hajlamokkal és értékekkel a másik oldalon pedig a társadalmi környezet struktúra, amely sajátos módon támogatja vagy gátolja ezeknek a szükségleteknek hajlamoknak vagy értékeknek a realizálását.

* Európa-paradigma Az ókortól nagy buktatókkal és ismételt nekilendülésekkel befutott fejlődést szokták így nevezni. Ennek a fejlődésnek van, ugyanis egy egészen sajátos intenzitása, amely a termelési formák és az ehhez kapcsolódó életformák egymásra épülésén alapult, s amely végül is a társadalom és az egyén viszonyának sokoldalú kibontakozását eredményezte.

* Hatalom és az uralom a politika leglényegesebb tartalmi elemei, csak az állampolgároknak tekintett egyének közreműködésével vagy éppen beleegyezésével ölthetnek szilárdabb formát.

* Hatalommegosztás: a demokráciában a hatalommegosztás különbözőképpen érvényesül attól függően hogy milyen a politikai berendezkedés konkrét formája, azaz parlamentáris rendszer uralkodik-e vagy elnöki rendszer jellemzi-e a politikai berendezkedést.

* Horizontális tagoltság: a korosztályok vagy nemek szerveződéséről van szó, mint például a nyugdíjasok mozgalmának vagy a feminista mozgalomnak az esetében. De ehhez a tagozódási típushoz tartoznak a faji etnikai vagy vallási szerveződések is.

* Ideológia: a modern ember léthelyzetétől kinövő tudati forma. Igaz az ideológia fogalma használatos általában általánosabb értelemben is amikor a tudomány igazságcentrikusságával szembeállítva a hamis vagy illuzórikus tudat általános társadalmi jelenlétre utal s ebben az értelemben az emberiséggel egyidős.

* Individualizáció: felruházás sajátos egyéni vonásokkal, az egyén v az egyéni jellegzetesség figyelembe vétele.

* Individualizációs folyamat: az eu-i történelem megkülönböztető sajátosságának számít. Az egyén autonóm viszonyt alakított ki közösségével szemben: azaz képessé vált arra hogy önmagát önálló értékként viszonyítsa közösségéhez.

* Ipari forradalom: az a történelmi folyamat, mely során a korábbi manufaktúraipart korszerű gyáripar váltja fel.

* Konfliktus: összeütközés, nézeteltérés, harc, küzdelem.

* Konfliktuscsoport: Mindazokra a társadalmi csoportkora vonatkozik, amelyek konfliktuspotenciája nagy s ezért a politikában játszott valóságos vagy potenciális szerepük jelentős.

* Kormányzat: végrehajtó hatalom. Közigazgatási szervezetin keresztül törvényeket készíthet, elő gondoskodik a hozott törvények végrehajtásáról, illetve a parlament két ülése között, intézkedik a társadalom életét érintő kérdésekben v maga, dönt alkotmány, szabta keretek között.

* Közösség: társadalmi csoport melyet az alkalmi v csupán korlátolt célokra alakult társulásokkal szemben a közös érdekek alapján nagyfokú állandóság az élet számos területére kiterjedő összetartozási tudat és együttműködés többnyire közös eszmék birtoka jellemez.

* Közvélemény: nem más, mint egy publikum ítélete embertársak magatartásáról tettéről és mulasztásáról, amely öltheti egy falu tapsának a formáját, de jelentheti a politikai közösség együttélésének magasabb szintű megnyilvánulását is.

* Láthatatlan kéz: a politika egy láthatatlan kéz befolyása alatt áll: a közvetlen v éppen öncélú hatalmi törekvéseket kényszerűen összeköti a hatalom megtartásához szükséges teljesítmény megkerülhetetlen követelményével.

* Legalitás: egy államjogi rendjére, törvényeire vonatkozik. Legálisnak nevezzük egy személy magatartását v egy társadalmi intézmény működését, ha az megfelel az érvényben lévő törvényeknek.

* Nyilvánosság: történelmileg a polgársággal összefüggő fogalom, amely a titkos politikacsinálás és magánszféra intimitása mellett mintegy harmadik területként jelenik meg a társadalmi életben.

* Parlament: törvényhozó hatalom. Egy adott államban létezik egy több tagból álló választott testület, amely megalkotja az alkotmányt és meghozza a törvényeket.

* Politikai demagógia: különösen nagy válságok esetében fontos a beállítódások karaktere, hiszen ilyenkor támadnak kísérletek demagógiára uszításra ellenségkeresésre és üres ígéretekre, amelyek elsősorban érzelmileg próbálják megragadni a tömegeket. Nem mindegy h a különböző válságok, által érintette rétegek, hogyan reagálnak a politikai demagógiára.

* Politikai döntés: akkor válik valóban politikává, ha érdekcsoportok lehetőségei között kell mérlegelni, amikor a döntés mindenképpen egyenlőtlenül érinti az érdekelt feleket. Ilyenkor a döntés túllép a magánjog és a tisztán szakmai kompetencia keretén.

* Politikai kultúra: a politikai rendszer alapjainak egyik szubjektív eleme s magába foglalja mindazokat a véleményeket, beállítottságokat és értékeket, amelyek politikailag relevánsak.

* Politikai magatartás: minden politikai rendszernek számolnia kell azzal h az állampolgárok viselkedése előzetesen elsajátított és magukévá tett értékeken, az ideológiákon nyugszik. Ezek az értékek és ideológiák határozzák meg a társadalmi egyének politikai magatartását. A politikai magatartás egészen más akkor, amikor a társadalomban rendkívüli állapot van s az állampolgárok akaratlanul is, bekényszerülnek a politikai eseményekbe és egészen más akkor, amikor egy demokratikus államban politikai rendszer normálisan működik.

* Politikai rendszer: egy az alrendszerek közül. A politikai rendszer elnevezés a különböző rendszerelméleti megközelítésekben azoknak a struktúráknak és szabályoknak vmint ezek funkcióknak és célrendszereinek az összefüggését jelenti, amelyeken belül a hatalmi cselekvés zajlik, s amelyeken belül a hatalmi kérdések eldőlnek.

* Politikai szocializáció: megkülönböztetett figyelmet kap a társadalom és a mindenkori hatalom részéről. Ebben a folyamatban dől el hogy az egyén milyen viszonyt, alakít ki a politikai rendszerrel. A pártokkal választásokkal, politikai eszmékkel és ideológiákkal szemben s mekkora jártasságra tesz szert a benne, való részvételben. Mindenekelőtt reálfolyamat, amelyen egyének és társadalmi csoportok mennek keresztül, s mint ilyen alapvető jelentőségű egy rendszer működése és legitimitása szempontjából.

* Racionalizáció: egyszerűsítés ésszerűsítés gazdaságossá tevés.

* Szekularizáció: vminek a kivétele az egyházi, lelkészi hatáskörből és átadása világi polgári hatáskörbe. Szekuralizációról beszélünk, ha anyagi és szellemi érdekeinket ideológiai elfogultságoktól mentesen vagyunk képesek felmérni.

* Szociális állam: a modern állam már régen nem pusztán jogállam, hanem szociális állam is. Az állam pedig szociális államként másként viselkedik, mint jogállamként.

* Társadalmi szervezet: materiálisabb és megfoghatóbb technikai jellegű. Megvannak a megfelelő keretei szerveződési elvei működését szabályozó írott vagy íratlan normái.

* Uralom : ha van esély rá hogy egy meghatározott tartalmú parancsnak megadható személyek engedelmeskedni fognak.

* Vertikális tagozódás: egy-egy társadalmi csoport lehetőségeit a csoport státusán alacsonyabb vagy magasabb presztízsű foglalkoztatásán és ezzel kapcsolatos privilégiumai mérjük vmint azon h az így adódó különbségek, miként befolyásolják a politikába való beleszólás lehetőségét.

* Politikai törésvonalak: olyan embereket (csoportokat) választanak el egymástól, akik különböznek egymástól fő társadalmi jellemzőik szempontjából, mint a foglalkozás, a státusz/osztály, a vallás, az etnikum, a nem.


Politikai rendszerek és ideológiák [szerkesztés]

Searchtool right.svg Bővebben: Politikai ideológia

Szakpolitikák [szerkesztés]

Wikinews

Wikihírek egyik portáljához itt egy link:

Politika


* belpolitika

* külpolitika

* gazdaságpolitika

* pénzügypolitika

* oktatáspolitika

* tudománypolitika

* szociálpolitika

* családpolitika

* közlekedéspolitika

* ifjúságpolitika

* egyházpolitika

* drogpolitika

* fogyatékosságügyi politika

2010. jan. 21. 00:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/16 anonim ***** válasza:

A politikai pártok olyan társadalmi szervezetek, amelyek az állam érdekegyeztetési folyamatában részt vesznek.

Tartalomjegyzék

[elrejtés]


* 1 A poltikai párt fogalma

o 1.1 A pártállami "egypárt"

o 1.2 A párt a többpártrendszerben

* 2 A pártok jellemzői

* 3 A pártrendszerek kialakulása

* 4 Beyme felosztása

* 5 A pártok szerepe

* 6 A pártok funkciói

* 7 Külső hivatkozások


A poltikai párt fogalma [szerkesztés]


A politikai párt fogalma eltér a pártállam és a többpártrendszer viszonyai között.

A pártállami "egypárt" [szerkesztés]


* A pártállami "egypárt" tagsággal rendelkező társadalmi szervezet, amely egyben az államhatalommal is összefonódik, személyi és ideológia szempontból egyaránt. Ebben az értelemben állampártnak is nevezik.

* Ilyen párt működhet látszólagos többbpártrendszerben is (például a NSZEP az egykori NDK-ban vagy a LEMP a Lengyel Népköztársaságban.

* A tagokat erős egzisztenciális szálak fűzik az egypárthoz. Aki nem tagja az egypártnak, az "pártonkívüli".

* A pártállami alkotmányok és a választójogi szabályok az egypártnak különleges szerepet juttatnak. Mindeki számára világos, hogy a párt bukása saját politikai rendszerének a bukását is jelenti.

* George Orwell találóan "belső pártnak" nevezi az állampárt tényleges hatalmat gyakorló magját, szemben a "külső párttal", amely voltaképpen karrieristákból és szimpatizánsokból áll. (1984)


A párt a többpártrendszerben [szerkesztés]


* A párt tagsággal rendelkező, tartósan fennálló szervezet, amely a parlamenti választásokon verseng a hatalmi pozíciók megszerzéséért, illetve a kormányzati pozíció megtartásáért.

* Vannak rétegpártok, amelyek bizonyos társadalmi csoportok érdekeit kívánják képviselni (például Vállalkozók pártja) és vannak néppártok, amelyek több réteg képviseletét tűzik ki céljukként. A pártok jellemzően az egész ország érdekeire hivatkoznak, nemcsak a párttagságéra.


A pártok jellemzői [szerkesztés]


* megosztottság – konfliktus kifejezői


érdekek, ideológia alapján megosztják a társadalmat


* a rész az egészet képviseli


nem partikuláris érdekeket közvetítenek.

alapvetően a közjó érdekében tevékenykednek


* mai pártok:


polgári társadalom képviseletében tevékenykedik

hierarchiával rendelkezik

programjaikban alternatívákat kínálnak a társ. problémák megoldására

az állam és a társ. között közvetít

programjuk a közjóra, általános érdekre irányul

céljaik sokrétűek, megvalósításukhoz a teljes kormányzati hatalom elnyerésére törekedne.


LaPalombara és Weiner szerint egy pártnak az alábbi négy feltétel kell rendelkezni:


1. állandó szervezet, az aktuális vezetőtől független stabil világkép

2. látható és hierarchizált szervezet, kommunikáció a helyi és országos szerveken beül

3. a vezetők törekednek a döntések feletti hatalomra, és annak megtartására

4. az állandó szervezet arra törekszik, hogy minden eszközt felhasználjon a tömegtámogatás növelésére


A pártrendszerek kialakulása [szerkesztés]


Az európai fejlődés során az angoloknál jelentek meg először a modern pártok feltételei.


A whigek és a toryk a parlament javára változtatták meg az erőviszonyokat, az uralkodó ellenében. A 18. század végére a pártok pozitív elismerést vívtak ki maguknak, a politikai rendszer belső szereplőivé váltak.


A modern angol pártrendszer az ipari forradalmat követő demokratizálódási folyamathoz igazodva fejlődik, fokozatosan kiépíti parlamenten kívüli szervezeteit, kísérletet tesz a lakosság politikába való bevonására.


Az egyes politikai irányzatok klubokat szerveznek, később tömegmozgalmakkal kapcsolódtak össze. 1870-re a képviselők a párthovatartozás alapján különböztetik meg magukat.


A kontinensen hosszú ideig (még a polgári forradalmak időszakában és utána is) a pártokat a nép és a közérdek ellenségének tartották. A párteszme nem az alkotmányos kereteken (parlamenti) belül fogalmazódott meg, társadalmi mozgalomként jelent meg, s nem egyszer szemben állt a hivatalos rendszerrel. Az ipari forradalmat követően átértékelődött a pártok szerepe, hiszen egy orientációját vesztett tömeg újraorientálásáról, az elveszett életértelem visszaszerzéséről volt szó

Beyme felosztása [szerkesztés]


A Beyme- féle 10 párttípus:


* liberális (feudalizmus, rendiség ellen)

* radikális (fr. forradalom, eszméi: szabadság, egyenlőség, tulajdon biztonsága)

* konzervatív (régi arisztokraták – átmeneti pártok)

* szocialista (szoc.dem) (4.rend, a proletariátus érdekeit képviselték)

* kereszténydemokrata (modern konzervatív)

* paraszt (vidéki agrártársadalom ipari tőkével, a városi polgársággal szemben)

* regionális, etnikai pártok (pol. önrendelkezési jogaikért folytattak harcot)

* kommunista (baloldali radikális, forr. ideológia, zárt szervezeti rend)

* fasiszta (szélsőjobb, nacionalista, totális egyeduralomra törekszik)

* környezetvédők (ökológiai pártok '70-től)


A pártok szerepe [szerkesztés]


* társadalom, politika kapcsolatának megvalósítói

* közvéleményt formálják,

* választási alternatívákat dolgoznak ki

* nézeteket egyeztetnek.

* vezetőket választanak


A pártok funkciói [szerkesztés]


* érdekek aggregálása (begyűjtése, egyesítése, összegzése)

* érdekek artikulációja (kifejezésre juttatják)

* szakszervezetek, társ. érdekképviseletek keresése

* internáló, integráló funkció ŕ emberek valahova tartozzanak ŕ beintegrálja az egyént a társadalomba a közös program megvalósítására politikai akaratképzési folyamatban való résztvétel

* politikusok rekrutációja, szelekciója ŕ lehetőséget biztosít karrier építésre (kulcspozícióra kinevezésre a közjogi tisztségekre) nem kell érteni a szakmához!

* kormányzati, illetve ellenzéki (nagyon fontos) szerepkör .

2010. jan. 21. 00:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/16 anonim ***** válasza:

Oszd meg és uralkodjat játszanak. Fent tartják a gyűlöletet. Ennyi az egész. Nagyon jól csinálják.

Sz@rni kell az összesre nagyívben.

2010. jan. 21. 01:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/16 anonim ***** válasza:
66%

A pártok közül egyedül a Jobbik hangoztat fasiszta,náci és rasszista elveket.És még nem olvastam egyetlen kommentet sem,ahol a nem jobbikosok gyalázzák az ideírókat.A jobbikosok között pedig az a kevesebb,aki képes higgadtan,kulturáltan érvelni.

A programját pedig egyik pártnak sem lehet elhinni.De amíg pl. a Fidesz (nem vagyok Fidesz-párti) programjából hihető,hogy a vagyondaót eltörlik,vagy a családi adózást bevezetik,addig a Jobbik programjában egyetlen olyan pont sincs,ami elfogadható a józanul gondolkodók számára,és a legtöbbje nem is valósítható me.Vagy,ha megvalósítanák,akkor az országot teljes katasztrófába vinnék.

Egyedül a fanatikus jobbikosok hisznek benne.

2010. jan. 21. 08:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/16 anonim ***** válasza:
és már megint egy "ál" jobbikos a kérdező :D.
2010. jan. 21. 11:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/16 anonim ***** válasza:
jaj, de hülye vagyok. most nézem a linkek melyik oldalra mutatnak. Innentől kezdve nem is kérdés :D.
2010. jan. 21. 11:40
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!