Nem lehetne valahogy csökkenteni a piacképtelen képzéseket a felsőoktatásban?
Az elmúlt kb. 20 évben egy csomó új szak keletkezett. Közülük rengeteg kamuszak. A neve nem azt takarja, ami a szak valójában. A szakleírás esetleg nem is azt takarja, amit tanítanak, de főleg nem azt, ahol majd ESETLEG el lehet helyezkedni.
Alábbi nem tudom, mennyire lesz érthető:
'A' szak 'C'-re jó szakleírás szerint, viszont 'B' végzettségűeket vesznek fel 'C' melóra. Közben a 'B' végzettségűek elvileg 'E'-re lennének jók (szakleírás és a szak neve alapján), de 'E'-re jók még D, G, H, T, Q végzettségűek is.
Tanulni akaró hallgató is juthat (és szoktak is jutni) ilyen szakra, mert a szaklírása alapján elképzelése volt. Aztán az egyetemen már kiábrándul, nem tudja, mire jó a saját szakja.
Van, ahol a tanároknak rendes kutatási témáik sincsenek, mert adott szakra a kar nincs felkészülve, csak indították, hogy legyen kiket tanítani...
Ezen szakok végzettjeinek egy pici része bekerül valahova protekcióval, más pici része vegyíti más szakmával és így jut be, nagyrészük simán átképzi magát.
Nem lehetne ez ellen tenni?
Most szépen megfogalmazták, hogy vannak a bizonyos tücsökszakok, már csak tenni kellene ellenük...
Amúgy ez a kérdés nem rólam és nem a szakomról szól, vegyétek úgy, hogy gépészmérnök leszek.
Arról szól a kérdés, hogy ez a helyzet tarthatatlan...
Amúgy szerintem az államnak se jó, hogy támogatja a sok diplomás munkanélküli képzését...
Bááár, ki tudja, aztán elég nekik 50-60 ezer forintot adni utcaseprésre, szalag mellett ácsorgásra, irodai kisegítő melókra.
Természetesen minden évben kéne egy felmérés a meglévő és várható munkahelyekről az elkövetkezendő 4-5 évre kivetítve, meg mindenféle szakcuccal korrigálva (pl. gazdasági körülmények, ki- és bevándorlás stb.), és ennek alapján határozni meg az állami felvételi keretszámokat.
De erre nem látszik hajlandóság.
"Természetesen minden évben kéne egy felmérés a meglévő és várható munkahelyekről az elkövetkezendő 4-5 évre kivetítve, meg mindenféle szakcuccal korrigálva (pl. gazdasági körülmények, ki- és bevándorlás stb.), és ennek alapján határozni meg az állami felvételi keretszámokat."
Meg az esetleges kormányváltást, világgazdasági változásokat (amik részben ott is a kormányváltásokból fakadnak meg egyéb cirka százas nagyságrendű releváns komponensből) közéleti botrányokat, természeti katasztrófákat, kicsi szürke marslakókat, meg az Antikrisztus eljövetelének lehetőségét.
Lineáris változások alapján készített prognózisok alapján, meg csak tervutasításos gazdaságok működnek közvetlenül, nem is azért gyártják azokat, hogy betű szerint teljesüljenek akár a havi jelentések is. Anticiklikus változásoknál meg álmodni sem lehet ilyesmiről. Reménykedhetnénk csak, hogy kezelhető mértékű lesz a hiány vagy a többlet.
A tervgazdaság is így működött, néhány nagyágyú, persze szakértőkkel körbebástyázva próbálta játszani az orákulumot, hát akkor sem jött már be és most se fog.
U.I: Remélem vállalnád te a posztot, mert más nem fogja elvállalni, ha egyszer is rosszul becsül(tippel), garantáltan verbális lincselésben és némi szabadságvesztéssel, ha nagyon mellé lő, akkor nemcsak verbálisban.
Megbecsülés nem jár hozzá, meg szerintem eleget sem tudnak az ilyesmiért fizetni.
Az a baj, kedves kérdező, hogy az egész oktatási rendszert az alapoknál kellene megreformálni, nem egyszerűen a kamuszakok megszüntetésével kell foglalkozni.
Nézd meg, 10 évvel ezelőtt például hatalmas kereslet volt a közgazdasági diplomásokra, mert a rengeteg betelepült multi ilyen embereket keresett minden osztályra.
Ma meg mindenhol orvosokat, gépészeket és vegyipari végzettségűeket várnak - és mégsem megy senki ezekre a szakokra. Méghozzá azért, mert az elvégzésükhöz elég erős matek-, fizika-, és kémia tudás kell, ami az emberek 80%-ból hiányzik. Egyrészt azért, mert ténylegesen nincsenek meg hozzá a képességei, másrészt azért, mert már általános és középiskolában is olyan borzalmasan tanították őket, hogy valójában, semmit nem tudnak kezdeni vele.
Én magamat hozom fel példaként: gyermekkorom óta írok, és ha egy jó tulajdonságomat kiemelhetem, az pont az íráskészségem lenne. Elvégeztem egy újságíróképzést, imádtam és mellékesként dolgoztam is benne - de itt vidéken nincs rá igény. Sőt, az itteni lapokhoz is csak csókosokat vesznek fel, mert az embereknek elegendő egy igénytelenül összedobott cikk, hiszen maguk sem túl értelmesek.
Végül gazdasági szakra mentem, mert még ez érdekelt. Mostanában sokat stresszelek, hogy mégis mit fogok csinálni, ha nem tudok vele elhelyezkedni, de mégis hogyan mentem volna mérnöknek vagy informatikusnak az én humán érdeklődésemmel és kettes matekommal?
Szóval, én csak arra akarok utalni, hogy ez összetett probléma. A dolog ott kezdődik, hogy hiába vannak tehetséges és szorgalmas diákok, végül úgyis a rokont juttatják be.
Vannak szakok, amelyek eredendően nem jók , mert mindenről tanulnak, de semmiről se elég behatóan. Az odajárok se tudják, mire jó a szak. Az ilyeneket kell felülvizsgálni és megszüntetni. Ehhez még gazdasági elemzés se kell, előrelátás főleg nem.
Egy környezettanos vagy környezetmérnök hallgató 20 éve se tudta, mire jó a szakja, most se tudja és például 10 éve se tudta. Közben a sulik felében nem jó a színvonal, minden jöttment elvégzi, rendes tudást nem kapsz. Kutatásba nem tudsz kapcsolódni, cégekkel nem áll kapcsolatban a suli.
Sok elemzés és jóstehetség ezek felméréséhez, mondhatom.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!