Miért rinyálnak a tanárok, hogy 32 órát kell dolgozniuk?
Kedves utolsó!
Amit leírtál, az mind szép és jó, csakhogy ez nem egyenlő a tanári munkával, szakmával. Az egy szomorú tény, hogy a gyakorlat egy része ezt mutatja, de ha már az elkötelezett sem tanárok sem képesek megbirkózni az előttük álló feladatokkal, akkor miből gondoljuk, hogy a kevésbé elkötelezetteknek ez sikerül?
15-ös:
"Cseréljünk! Én nem tudom, te mit csinálsz, de nem baj, elmeséled, megtanulom, és elvégzem. "
Gépészmérnökként dolgozok. El sem tudnád végezni.
rajcziz:
Tisztában vagyok vele, hogy nem ennek kellene lennie a tanári munkának, de sajnos vannak ilyen iskolák és tanárok is, merem remélni ez csak egy véglet és nem ez az általános, ami ott folyt.
Kérdezőhöz!
Örülök, hogy ismeretlenként ennyire taksálsz. Nincs szükségem a gépészmérnök szak elvégzésére, M1-M2-M3-ból, analízisból, diffegyenletekből próbálom elérni, hogy hajlandók legyenek megtanulni. A gépészmérnök mesterségből a puskagyártás az egyetlen, amelyet úgy ahogy elsajátítottak a drága hallgatók (tisztelet a kevés kivételnek). De azért többnyire lebuknak, ha máskor nem, a zh javításakor. A kérdésedben szereplő állítás pontosan megmondja, mit értesz te az oktatáshoz. Nem kívánom megvitatni veled, annyi időm azért nincs.
A #20 válasz világosan mutatja a kívülálló hozzáállását az oktatáshoz, ismereteit róla. Véletlenül látott példákat. Nem tudja, elnyűtt, kiüresedett tanárról, vagy kontraszelektált példányról van-e szó, ő semmit nem tudók megfellebbezhetetlenségével ítéletet mond (ennyire magabiztosan kizárólag a témáról sem sem ismerők nyilatkoznak, minél inkább belelát valaki valamilyen szakmába, annál óvatosabban fogalmaz). Ő természetesen egy alsó tagozatos tanítónő alapján általánosít az egész szakmára, akár a felsőoktatásig. Teheti, felelősséget nem vállal a szavaiért. Fogalma sincs, minek mekkora a súlya, mire mennyi energiát kell és érdemes fordítani.
A #17 válasz írója azt képzeli udvarias, tisztelettudó. Nem tanult meg annyit a középiskolában (jó néhány költőnktől elleshette volna), hogy szép szóval is lehet marni, különösen, ha nem tudjuk, milyen méreg van a kezünkben. Ő is prejudikál, nem ismer, de tudja, hogy jajgatok, tudja, hogy helyette dolgoznom kellett volna. Sőt, azt is elárulja, hogyan. De ezek csak üres szavak. Mert el sem tudja képzelni, a diák hány ok miatt lehet unott, és ezek "oldására" miféle módszerek állnak a rendelkezésre. Nem várom el, hogy felfogja: aki az egyszeregyet nem tudja, annak nem érdemes hatványokról beszélni, aki nem tudja, mi az hogy feudalizmus, az nem értheti annak működését. És annak is sok oka van, miért nem tudja az egyszeregyet, vagy a feudalizmust. No mindegy. Aki nem tudja, mi az, hogy pedagógia, nem is akarja megtudni (sőt irtózik tőle), annak nem lehet a belső szerkezetéről beszélni.
#19-et pedig csak azért érdemes figyelemre méltatni, mert a sok okoskodó mindentudók körében (akik mindent összeolvasnak válogatás nélkül, de rendet rakni benne már nem tudnak) terjed ez a téveszme. Csak két szót hozzá.
1. Joga az aszkétának van felvetni, hogy a tanító "ne akarjon jól keresni". Azon túl, hogy a válaszolónak fogalma sincs, egy tanárnak mire is kell a "jól megkeresett" (jelenleg) alamizsna, ne papoljon az, aki még ezt is irigyli. Kicsit keményebben szólva: kizárólag figyelmes hallgatásra kapott mandátumot.
2. Feltétlenül szükséges ismerni a "szolgálni" szó mindkét jelentését. Az első a klasszikus, amelyet gazdag senkiházik szeretnének visszavezetni a közhasználatba. Nekik hajbókoló, mindent eltűrő szolgára nan szükségük, majd megtanulják, hogy ez a fajta a civilizációkban kiveszett. A második jelentés a jó ügyet szolgálni. Ehhez mindenekelőtt jó ügy kell. A válaszoló nem éri fel, hogy úgy 100 éve mitől volt ez lehetséges a tanári pályán (lassan sok máson, például orvosin is), és mitől nem ma. Két apróságot említenék. A társadalom minden fontos rétegét tekintve, a korábbi és mostani fizetések sorrendjét elkészítve a válaszoló rendkívül megdöbbenne, mennyivel csúszott le a tanár. A legtöbb településen (nagyvárosokat nem számítva) két igazi "írástudó" volt: a pap, meg a tanító. Ők csináltak mindent, ami a közéletben szükséges volt. Még a házastársi perpatvar ügyében is hozzájuk fordultak. Ezt jelentette a "szolgálat". Ismertek név szerint minden gyereket, ha idősebbek voltak, a szüleiket is ők tanították (szellemileg, illetve lelkileg). Ma ez - a fejlődéssel együtt járó életmód és mentalitásváltozással - nem lehetséges.
Igazából azonban nem az ilyenfajta válaszokon akadtam fenn, ezt közismert jelenség, a média is tele van vele. Az én problémám az, hogy amennyire meg tudom ítélni, elég sok tanító, tanár, felsőfokú oktató is előfordul itt. És egyetlen kemény megnyilvánulást nem olvastam. Ennyire szolgalelkűvé nevelte volna a politika (vagy a nélkülözés) a tanárokat? Hogy már senki nem mer az asztalra csapni, hogy ácsi! Szakmába az ugasson bele, aki ért hozzá, a többi pedig gyorsan vissza a kaptafához (ha legalább ahhoz ért). Itt generációk tönkretétele zajlik, és csak több generáció fogja helyrehozni. Nem látom az emberi méltóságot! Amely akármekkora arcul köpést nem tűr el akkor se, ha beledöglik. Mert van az az élet, ami már nem az! - Vagy tévednék? Egyedül maradtam? Nem baj.
Nem dog sem átfogó, sem részleges oktatási reformot bevállalni senki. Legfeljebb valami kényszer gányolást tehet.
Az utóbbi néhány napban elszaporodtak az oktatás (tanár) gyalázó, beképzelt hőbörgők, akiknek fogalmuk sincs, miről beszélnek. Tudom, hogy e fórum nem reprezentáns minta, azért mégis jól mutat egy kórképet. Ilyen felhergelt társadalomban, ahol nagyhangú ostoba üresfejűek akarják megmondani, hogy kényes kérdésekben mit kell tenni, ahol lesunyt fejű senkiházik lesik, hogy mikor köthetnek bele értelmes dolgokba fizikailag is, ahol a gátlástalan és sötét erőszak a trendi, ott épeszű ember nem fog ilyenekbe bele. Nem teszi ki magát inzultusnak, megalázásnak olyanoktól, akik tanulni is csak nagy alázattal közeledhetnének. Nem, ezt nem teszik, de tudják, hogyan éljék meg életüket, ha végképp minden kötél szakad, külföldre mennek, mert tudnak nyelveket, mert vannak kapcsolataik. Amíg a tudatlanság a fősodor és a meghatározó, addig ők nem fognak megszólalni. Látnak elég példát, mi történik, ha valaki megszólal. A Fidesz úthenger összes mocska elszabadul. Hát csak tessék.
Mert így nem tudnak annyit magánórázni és ez bevételkiesés nekik.
Ezen a "egy sörre sincs idejük" meg "osztályfőnöki órára órákat kell készülni" csak nevetni tudok.
Sose fogom megérteni mit kell felkészülnie egy tanárnak Petőfiből, azért jár 5 évig suliba, hogy fújja az ilyeneket.
De esetleg, ha valamelyikőtöknek nem menne, dobjon egy privátot, szívesen elmagyarázom, ha nem érti és nem akar a diákjai előtt leégni.
Mivel jártam iskolába, láttam, mit csinálnak a tanárok.És iskola idő után is láttam, mivel több tanár is lakott a szomszédságunkban.Nos, amelyik nem volt napközis tanár, az órák után húzott haza.A dolgozatokat sokszor már órán kijavította, miközben mi olvastunk, vagy csendben írtuk az újabb dogát.Otthon már mi dolga lett volna?Készülni a másnapra?Minek?Hiszen minden évben ugyan azt tanítja.Ha meg van valami változás, annak átnézése nem igényel olyan hosszú felkészülést.
De persze tudom, meg kell magyarázni valamivel, miért sokallják annyira azt a 32 órát is.Mellesleg vegyük számításba, hogy nekik ott a téli, őszi, tavaszi, nyári szünet!Hol van még ilyen munkakör?!
Lassan ingyen kéne a fizetés...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!