Mire elehet számítani Alföldi rendezésében az István, a király c. rockoperával?
Alföldi Róbert ugyanabba a szellemi közösségbe tartozik, mint Jáksó László (együtt is voltak jelen a HetiHetesben), akinek narrációja alatt futott a Hungarikum c. sorozat.
Bár én tudtam rajta nevetni, és nem voltam kiborulva miatta, mint mások (ha értettem is a politikai tartalmat mögötte), de van több olyan része, amelyik joggal veri ki a biztosítékot. Ilyen például:
https://www.youtube.com/watch?v=DqHi2qNOckw
Amelyben Széchenyi István gróf a lovával "fajnemesít". Vicc vagy nem vicc, ez már nem az a kategória, ami "belefér".
Azt is tudjuk, hogy Alföldi szeret "formabontóan" rendezni. Tehát? A fentebbi példa alapján vajon István magáévá teszi Koppányt? Vagy csak a felnégyelés után, bizonyos testrészeivel fogja ezt tenni? Esetleg ő is a lovát fogja a szerelmi örömökbe bevezetni?
Nem akarom tudni mit fog kihozni Szent István királyunk történetéből.
Nagyon bízok benne, hogy nem adja alább a tőle eddig megszokottaknál. Egyik szemem sírna a másik nevetne. Sírnék mert megint megalázná a magyarságot, nevetnék mert ezt már remélhetőleg senki nem tűrné el tőle és hazazavarnák.
Gizella helyett Géza lesz majd. A "felnégyelés" hatágú csillag lesz. Valamint a (magyar) zászló sem piros-fehér-zöld lesz alatta.
Persze ez (is) csak találgatás, majd kiderül.
"Alföldi Róbert ugyanabba a szellemi közösségbe tartozik, mint Jáksó László"
Ez kb. annyira igaz, minthogy a stoptábla meg az alma is hasonló, mert mindkettő piros. Alföldi Európa-szinten elismert színi rendező, Jáksó meg műsorvezető.
Ha nem csak a jobbos médiából tájékozódtál volna, hanem megnéztél volna akár egyetlen alföldis darabot is, tudnád mire kell számítani. Modernizált, 21. századi színházra, ahol István esélyesen öltönyben fog járni (ahogy a Kőműves Kelemenben), lesznek párhuzamok a modern korral, de a darab megmarad az, ami volt.
Tovább nem magyaráznám, nyilvánvaló, hogy csak fújbzialföldizni akarsz. Egyszerűen ne vegyél rá jegyet, senki se kényszerít, hogy megnézd.
A következő évadban meg mondjuk nézd meg a Vígben a Danton halálát, ő rendezi és ahogy ismerem kiváló lesz. Már csak az Amphitryont meg a Három nővért kellene átmenteni valahová és boldog lennék.
Alföldi stílusát az tartja megbotránkoztatónak, aki még vagy egy Alföldi-darabot sem látott vagy pedig az (és ők vannak többen), akiknek a színház nem jelenthet mást, csak rakottszoknyás kosztümökben, csészétől eltartott ujjal teázó színészekkel bemutatott francia bohózatokat a 18. századból és minden más istenkáromlás.
Na, azoknak Alföldi valóban polgárpukkasztó. A kritikusokkal ellentétben én láttam Az ember tragédiáját és az Angyalok Amerikábant is. Előbbi polgárpukkasztó pillanatai: az ókori színekben a trón egy amerikai autó volt. Az egyiptomi színben a rabszolgahajcsároknak napszemüvege és géppisztolya volt. Imitáltak szexet, főleg a kurtizánok részeinél.
A melegekről szóló Angyalok Amerikábanban egy szál p öcs vagy szexre utalás nincs, arról szól, hogy a melegek is emberek, vannak önző és szánnivalók (Kulka/Cohn), saját maguk elfogadásával harcolók (Stohl/Joe) és vannak jó emberek is (Alföldi/Walter).
Cserébe az elmúlt évad legjobb darabja, amit lehetetlen átmenteni más színházakba, mert csak a Nemzeti színpadtechnikája elég jó a megjelenítéséhez. Elhiszem, hogy ennek a fals jobboldalnak már a melegek léte is felháborító, de ettől még léteznek és ha egyetlen egy róluk szól az elmúlt 5 évben bemutatott nemzetis színdarabok áradatából azt még nem nevezném az emberek torkán lenyomásnak. Még akkor sem, ha csak ez kerül be a hírekbe, a többi meg nem.
"Ez kb. annyira igaz, minthogy a stoptábla meg az alma is hasonló, mert mindkettő piros. Alföldi Európa-szinten elismert színi rendező, Jáksó meg műsorvezető."
A válaszoló talán a szellemiségükre és nem a foglalkozásukra gondolt, te észlény. -.-'
#6: tényleg, nemá?! Nem mondod! Sosem jöttem volna rá! Meg a -.-' smiley használatára se (nehéz volt az utolsó föci témazáró?)!
Igazán kíváncsi lennék a kérdező véleményére arról, amit írtam. Azt is elmagyarázhatná, hogy a hosszú évek óta személyes csalódásai miatt jobboldalnak elkurvult Vidnyánszkytól mit és milyen módon vár el. Neked a Tamási-darabok meg a Bolha a fülbe ( [link] a nagybetűs Nemzet esszenciája?
4. perc táján a tegnapi sajtótájékoztatóban tökéletesen elmondja, hogy miért volt az ő Nemzetije is nemzeti. Nekem ez a nemzet, nem az, amikor a szélsőjobb akarja megmondani, hogy miért az ő definíciója az egyetlen igazi.
Kedves 14:47-es válaszoló!
Az általad felvetett témákról már alább kifejtettem a véleményemet:
http://www.gyakorikerdesek.hu/politika__egyeb-kerdesek__4447..
Tekintetbe véve, hogy érdemben senki nem tudott rá reagálni, nincs hozzáfűzni valóm.
És nem. Nem csak kosztümös drámák lehetnek egy színházban. De ha a történet az ókorban játszódik, akkor nem "formabontó", hanem ízléstelen a napszemüveges géppisztolyos rabszolgatartó a sivatagban (még ha értjük is a politikai utalást benne), sem az öltöny Kőműves Kelemennél.
Ha maga a _darab_ modern időkben van megírva, akkor természetesen, a környezet is lehet olyan. Ismered például a Pletykafészek c. színdarabot? Abszolút a jelenünkben játszódik, egy mai újgazdag család komikus helyzetét bemutatva.
De az Ember tragédiája az az Ember tragédiája.
Ahogy a linkelt kérdésben kifejtettem: ha keverjük a madártejet az erőspistával, az nem formabontó, hanem kontár ízléstelenség.
Az pedig különösen jellemző, hogy vannak olyan körök, ahol minden ikonikus alakra ráaggatják, hogy "világszinten elismert", legyen az Alföldi, vagy épp most Horn, mindenhol ez a standard válasz, amikor érdemeket nem tudnak felsorolni. Ez afféle Joker-kártya. Ám itthon a nézők mondanak róla ítéletet. Mint a másik kérdésnél ecseteltem:
"Én ugyan színházba rendszeresen járok, de Alföldi darabjait még nem néztem meg. Viszont egy közeli ismerősöm - szintén értelmiségi - undorral hagyta ott az egyik előadást. Mások is írták már itt, GYK-n, hogy Szegeden is létezett ez a jelenség, miszerint egyszerűen felálltak és távoztak a nézők."
Budapest persze más, az eddig is a baloldal "bevehetetlen bástyája" volt szavazótábort tekintve, 20 éven keresztül az SZDSZ színeiben induló Demszky volt a város főpolgármestere, '90-től egészen a legutolsó választásokig. Ma is a liberális pártok főleg itt kapnak szavazótábort, így az LMP is gyakorlatilag Budapesten kívül nem létezik. A Budapesten lakók fogékonyabb erre.
Világszinten Magyarországról pedig azt sem tudják, hol van. Valóban nem:
Attól, hogy vannak kint megtelepedett liberális véleményformálók (akik egyébként Magyarországról is összehordanak akármit - és hogy mennyire nincsenek tisztában ott az itteni történésekkel, az abból is látszik, hogy kritika nélkül át is veszik tőlük, majd az EP-ben ráolvassák a fejünkre, önmagukat kellemetlen helyzetbe hozva utána), még nem jelenti azt, hogy "világszinten elismert" lenne bárki. Mindenre találsz példát, és ellenpéldát is.
(Azóta Demszky is Berlinben él, de mondhatnám azt, hogy milyen nagy szava van odakint Paul Lendvainak, Kertész Ákosnak, Heller Ágnesnek, Bauer Tamásnak, és a többinek, akik mind ugyanazzal a háttérrel rendelkeznek. Az osztrák köztévében levetített film is az ő munkájuk.)
A szájbarágásért sipákolás az ízléstelen, ízléstelen az értelemmel szemben.
Ha te nem vagy képes a mű üzenetére figyelni azért, mert napszemüveget hordanak a színészek akkor nagyon kár beléd a jegy és kár beléd Madách üzenete, mert akkor szerinted a darab nem más, mint az időutazó ördög trécselése.
Az ilyen literalitásért hajlongóknak kétségkívül nem Alföldi való. Meg nem az Örkény vagy a Szkéné. A Radnóti Színház és a Víg sem. Nekik nyári utazgató társulatok valók harmad-, negyedvonalbeli színészekkel, Rejtő-darabokkal, varietéműsorokkal. Nekik az a színvonal kell, amit az általad említett Pletykafészek otthonául szolgáló Centrál nyújt. Nincs ezzel semmi baj, csak annyi, hogy ez pont ugyanannyira nem nevezhető még a ti értékeitek szerint sem nemzetinek, ahogy ezt a jelzőt ráaggattátok Alföldire.
A kosztümhöz ragaszkodó színház sztereotípiája már tőlünk két országgal keletebbre is túlhaladott dolog a magas színvonalat képviselő társulatoknál.
Ahogy Alföldi is mondta a sajtótájékoztatóján: reméli és én is remélem, hogy vidékről illetve a fővárosból szeptembertől özönleni fognak azok, akik eddig azért nem jártak a Nemzetibe, mert ő volt ott. Reméljük így lesz. Persze ez nem fog így történni, mert az első jegyvásárlásnál eszébe fog ötleni a drága protestálásból színházba járónak, hogy darabonként négyezresével tán nem kellene annyira túlzásba vinni ezt a kulturálódás dolgot, elég lesz szeptemberben az első pár előadáson teltházat csinálni, utána már úgyse figyel a média.
Akkor már a Víg igazgatóváltására fog figyelni, ahol természetesen semmiféle politikai hendikep nem fogja érni Eszenyit, aki befogadta Stohlt, Hevér Gábort, Alföldit a Danton halálával és a Mephistoval. Nem, ebben az országban nem történhet ilyen.
:)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!