Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » A BKV vonalain miért szüntetté...

A BKV vonalain miért szüntették meg a vasúti teherszállítást?

Figyelt kérdés

1996-ban szűnt meg a teherforgalom a BKV HÉV és villamos vonalain.

Úgy tudom,hogy nyereséges volt a BKV-nak.De akkor miért kellett megszüntetni?



2013. febr. 4. 14:39
 1/6 anonim ***** válasza:
100%

Mégis a BKV vonalain ma már hova szállítanál?

A Ganz helyén ma már a Millenáris Park van,a soroksári hév mellet megépült a MÜPA, Nemzeti Színház ( itt is voltak anno valami iparvágányok ), a Kőbányán sem nagyon van szükség rájuk. A régi üzemek, amik ekkora volumenű kiszolgálást igényeltek, már rég bezártak.

Egy másik érdekes kérdés, hova szállítanának vasúton? Meg mit ? A vasút ( főleg ilyen BKV-val kombinálva ) nem nevezhető kifejezetten gyorsnak. Ha pl megraksz egy kamiont Budapesten napközben, az 9-10 óra múlva már Németországban van. Ha a Muki hozza a tehervagont, arra minimum kora estig, a csúcsidő végéig várni kell, utána valami kacifántos útvonalon el kell juttatni valamelyik teherpályaudvarra, ha ez nem a fradi, akkor onnan egy Mávos gép valamikor átviszi a fradiba, összerendezik valami tehervonattal... Idő idő idő


A nyereségességről meg annyit, hogy a teherszállítást végző Mukik már úgy 30 éve kitermelték az árukat, mivel csekély volt a teherforgalom ezért a pályára gyakorolt hatását 0-nak lehet tekinteni, így persze, hogy nyereséges volt. Ha lett volna egy olyan viszonylat, ahol napi szinten sok és nehéz vagont kellett volna mozgatni, akkor lehet már nem lenne ez ilyen egyértelmű, de a vesztét leginkább a közúti közlekedés okozta szerintem.

2013. febr. 4. 15:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:

1996 előtt is szállítottak, tehát...meg nem csak Mukik dolgoztak, ne feledd a HÉV vonalakat, volt vagy 10 M44-es mozdony is, ami azért már nem kicsi...és még számtalan mozdonya volt a BKV-nak, teher pályaudvarok egy-egy HÉV vonalon akár 2 teher pu.-is (ami ahhoz a 30-km-es vonalakhoz képest elég jó)

Persze tudom,sok gyár megszűnt,ilyen például a Ganz, de még mindig vannak mai is működő gyárak ahová bejártak például a BKV vonatai, de ma már kamionok vannak e vágányok helyén.Azonban ezek a gyárak igényelték volna a BKV szolgáltatásait,de mivel 96-bn egységesen megszűnt mindenhol a teherszállítás, nem volt más választásuk mint átállni a kamionokra.

2013. febr. 4. 18:25
 3/6 anonim ***** válasza:
100%

Azért írhatnál pár gyárat, aminek ma is lenne ilyen igénye a kiszolgálásra. Hirtelen semmi nem ugrik be, ami HÉV vonal mellett lenne.

Ha megnézed ezt a térképet, ezen sem nagyon látni semmi nagyon extra iparvágányt, ami a HÉV-hez lenne köthető:

[link]

2013. febr. 4. 18:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 A kérdező kommentje:

A szentendrei vonalról tudom mondani a ma is működő szentendrei papírgyárat, illetve az Árpád-hídnál lévő szeszgyárat.(ahol már nem ezzel foglalkoznak)

Persze mielőtt kiforgatásra kerülne az írásom,hozzáteszem,hogy ezekre 96-ban még lett volna igény és még pár évvel utána is (gondolom) de a BKV szüntette meg a teherforgalmat és nem azért mert nem volt rá igény.

Bár tény,hogyha ma is működne valószínűleg már veszteséges lenne a gyáraknak mivel azóta jóval kisebb a termelés is, de számomra érthetetlen,hogy egy akkor jól működő dolgot csak úgy megszüntetnek.

(De igen, a 70-es évekhez képest lószar volt az amit a 90-es években kellett szállítani,de akkor is lett volna még egy kis ideje a teherszállításnak)

2013. febr. 4. 19:13
 5/6 anonim ***** válasza:
100%

A szeszgyár tényleg egy jó példa, ott az üzemben hellyel-közzel ma is megvannak az iparvágányok. Viszont ott a 90-es évek elején elkezdtek áttérni a közúti szállításra - ezt onnan tudom, hogy a mostani főnököm szállított nekik - így kiszorult onnan a BKV. Valószínűleg a többi is hasonló módon járt el, így a BKV nem foglalkozott már velük.


Érdekes, hogy amit a MÁV szolgált ki, azoknak elég nagy része ma is aktív. Bár itt biztosan jóval nagyobb a kapacitásigény.

2013. febr. 4. 19:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim válasza:

Lehet, hogy rosszul tudom, de ami a HÉV vonalakon történt áruszállítás, azt nem a MÁV végezte (független attól, hogy a HÉV-et a BKV üzemelteti)?


Régi képeket visszanézve MÁV-os teherkocsik (is) közlekedtek a HÉV vonalakon, meg gondoljunk bele, hogy pl. egy óbudai szeszgyárból gondolom az ország másik végébe kellett szállítani egy árut. Ott meg már hol van BKV? Ráadásul a HÉV az vasút.


Plusz még egy másik példa: gödöllői/csömöri vonal: Ikarus gyár. Az Ikarus buszokat vagy a hozzá tartozó alkatrészeket gondolom nem 30 km-es körzetben kellett szállítani. Kijött a tehervonat az Ikarus telephelyről, ráment a HÉV vonalra majd onnan Kőbányán vagy Gödöllőn a MÁV vonalra. Szentendrein úgy szintén: Óbudán kijött a gyárból a tehervonat, és Kaszásdülő után a HÉV vonalról rátért a MÁV vonalra.


Gödöllői vonalon Nagyicce megállónál (ami régen rendező állomás volt, a vágányok itt-ott ma is fellelhetőek) volt 2 hely is, ahová iparvágány vezetett. Cinkota alsónál is.


Ráckevei vonalon (bár azzal kapcsolatban nem vagyok annyira képben) is volt jó néhány gyár, gondoljunk csak a Szigetszentmiklós-Gyártelep állomásra, kép.:


[link]

2013. márc. 1. 14:10
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!