Miként alakítanátok át a felsőoktatást ha ti lennétek érte a felelős?
"HA minden 45% akkor az 150 pont. "
*75%
"Persze, jogász diplomával is el lehet helyezkedni. De képzeld, a kommunikáció, vagy az alapszakos bölcsész diplomával is el lehet. Akkor mi a gond ezekkel? Csak annyi, hogy semmi szükség ennyi jogászra meg kommunikáció szakosra. Mert a szakmának nincs ennyire szüksége."
Itt valami értelmezési probléma lehet. Nem ugyanaz a jogász és a bölcsész.
A jogász a saját szakmájában helyezkedik el és van rá kereslet. Még a bölcsész is elhelyezkedik, de nem a saját szakmájában. Nincs jogász túlképzés. Így is túl keveset képeznek. Évi 1200 frissen végzett kellene.
Akkor ennyi erővel minek mérnök? AZ is el tud helyezkedni.
1200? Te hol élsz? Hogyan tud 1200 jogász elhelyezkedni a szakmájában(!) mikor 1; éppen most küldenek el egy csomót az önkormányzatoktól
2; az ügyvédi szakma telített, a börtönök nem győzik fogadni a bukott jogászokat, mert NEM TUD MEGÉLNI törvényesen - természetesen nincs egyedül,csak az ő szakmájában ennek azért különös jelentősége van - hiába sikerült elhelyezkednie
Mond ezt mérnök/informatika szakon. AZ átlag határ 310-330.
És nézd meg hogy mérnök szakon hányan kezdik el és hányan fejezik be... No ez a nem mind1..
Anno a légierőhöz az jelentkezett aki akart, elvégeztek egy képzést, és kb 75%os lemorzsolódás volt.. Akkoriban létrehoztak egy tesztet (Stanford-Binet IQ teszt.) amit kitöltettek a jelentkezőkkel, és így már megszűrve kerültek a képzésre.. a 75%os lemorzsolódás helyett 36%os volt csak a lemorzsolódás...
Na ezt szolgálná sztem a 350 (vagy mondjuk 340es) minimum ponthatár...
"1200? Te hol élsz? Hogyan tud 1200 jogász elhelyezkedni a szakmájában(!) mikor 1; éppen most küldenek el egy csomót az önkormányzatoktól
2; az ügyvédi szakma telített, a börtönök nem győzik fogadni a bukott jogászokat, mert NEM TUD MEGÉLNI törvényesen - természetesen nincs egyedül,csak az ő szakmájában ennek azért különös jelentősége van - hiába sikerült elhelyezkednie"
A jogász nem csak ügyvéd.
De az 1. oldalon kifejtettem, hogy miért van szükség ennyi jogászra.
Illetve kimásoltam.
"Anno a légierőhöz az jelentkezett aki akart, elvégeztek egy képzést, és kb 75%os lemorzsolódás volt.. Akkoriban létrehoztak egy tesztet (Stanford-Binet IQ teszt.) amit kitöltettek a jelentkezőkkel, és így már megszűrve kerültek a képzésre.. a 75%os lemorzsolódás helyett 36%os volt csak a lemorzsolódás...
Na ezt szolgálná sztem a 350 (vagy mondjuk 340es) minimum ponthatár..."
AZért nem biztos, hogy akinek sok pontja van az ért is ahhoz ahova jelentkezik. Van ismerősöm akinek kevés pontja volt, de fölvették. ÉS miért volt kevés? A humán szakok rengeteg pontját elvitték. DE mégis elég jó a szakmájában.
Tehát a legjobb az írásbeli felvételi lenne az egyetemeken ahova jelentkezel.
a UK-ben tanulok a világ egyik top egyetemén (top 1%-ban benne van), egy-két itteni dolgot átvennék - nyilvánvalóan nem egy az egyben, hanem módosítva.
felvételi:
- idekint 4 dologból áll a felvételi: kell egy personal statement (motivációs levél), tanári referencia, érettségi jegyek és nyelvvizsga (ha nem angol nyelvterületről jöttél. ebből átvenném a personal statement-et és a referenciát, plusz érettségi jegyek. miért? mert hasznos.
a motivációs levelet az egyetemnek küldöd be; ott egy bizottság elbírálja. szép dolog, ha valaki orvos akar lenni, de ha 300 szót nem tud összehozni, hogy miért, szerintem bukott a dolog. a későbbi munkahelyedre is kell majd motivációs levél, az otthoni ismerőseim nagy részének fogalma sincs, hogy az mi egyáltalán. pláne ezzel ki lehet szűrni a tengő-lengő embereket; ha nincs elég motivációd, ha nem tudsz egy értelmes pár sor írni, ha fogalmad sincs, hogy miről is szól ez a szakod, akkor mit keresel ott? jöhet az ellenérv, hogy de sokan hazudnak, másolnak; másolás ellen ott vannak a különböző szoftverek (pl nálunk összehasonlítja a beküldött anyagot a neten, google által elérhető összes irománnyal, és ha több az egyezés, mint pl 50%, akkor elutasítják a jelentkezésedet úgy, ahogy van). hazugságra? ha te be tudod valakinek hazudni, hogy nagyon érdekel a szakod, amire jelentkezel, akkor is csak te fogsz rosszul járni, mert utálni fogod és valszeg kibuksz. meg miért felvételiznél egy olyan szakra, ami nem is érdekel? logikus, nem? a ps-ben mindent fel lehet sorolni, sulin kívüli tevénykenység (önkénteskedés, sportok, ésatöbbi), mert ezek is extra skill-eket adnak az embereknek (tom, otthon ezek nem túl népszerűek..) pl hogy toleráns vagy másokkal szemben vagy éppen jó szervezőkészséged van. ezek legalább olyan fontosak, mint hogy elértél egy 5-öst a töri témazárón (kb 10 oldalnyi anyagból....). a diákokra mint élő, dolgozó, cselekvőképes emberekre kéne tekinteni, nem csak egy felvételi papíron szereplő számként vagy kódként.
a tanári referencia jó képet (vagy rossz képet) adhat a diákról; hogy szorgalmas-e, hogy aktívan részt vesz-e a diákéletben ésatöbbi. persze, mivan ha utál a tanár? ciki. engem utált az ofőm/töri tanárom, naés. én tudtam vele szemben objektív lenni (emberileg egy tré alak volt, a tudása viszont hatalmas), ilyenkor igazgatótól, másik tanártól lehetne referenciát kapni.
ezek után venném csak figyelembe az érettségi jegyeket. nehogymár egy 4-5-öst ne lehessen elérni töriből (atlasszal) vagy matekból (függvénytáblával). nevetséges.
szakokról: egy átfogó piackutatás után, egyetemi vezetőkkel való egyeztetés után változtatnám a keretszámokat. amire kereslet van, azt nagyon reklámoznám, de ez az egyetemek dolga, felelőssége kéne, hogy legyen (hogy odavonzza a diákokat). mindenképpen kell kifutási időt hagyni a dolognak, 1-2 évet is akár. az egyetemek nem a felvett kvóta alapján, hanem teljesítmény alapján kapnának államilag támogatott helyeket (ergo nagy bukási arány, kevesebb many; így a tanárok is ösztönözve vannak, hogy jól tanítsanak. persze ezt szigorúan ellenőrizni kéne, tanterveket átdolgozni ésatöbbi). az államilag támogatott helyeket amúgy drasztikusan csökkenteném, 5 évet fizetnék max, ha nem bírod elvégezni, akkor fizetsz. ebbe beleférne a BSc és MSc (vagy BA, MA, kinek mi). én sem szívesen mennék olyan orvoshoz, aki kettesekkel ment át, hát kösz.
diákhitel: fizetéshez kötném a visszafizetését (pl eléri a fizud a havi mittomén 200.000 ft-ot vagy 150.000-et és akkor kell pl a fizud 5%-t visszafizetni). idekint mindenkinek diákhitelje van, ez a normális, mert mindenkinek drága kifizetni, akár brit, akár nem brit.
ponthatár: az egyetem dönti el, hogy adott szakra hány embert vesz fel (hányra van pénze). pl mérnökire 600-at. ha 600-nál kevesebben érik el a bekerülési ponthatárt, akkor szabad versenyt indít a megmaradott helyek után (meginterjúztatja a nem bekerült, de magas százalékkal rendelkező diákokat; ha nincs elég, aki alkalmas lenne, akkor ennyi; nem kell minden szerencsétlent felvenni)
ezek drasztikus lépések lennének, de nézzük meg, hol tart a brit felsőoktatás, és hol tart a magyar. egy bevált rendszer, jól működik, diákközpontú ésatöbbi, még órákat tudnék róla mesélni. viszont azt is látni kell, hogy idekint már 5 éves kortól kezdődik a diákok nevelése és idekint normális, hogy mindenki önkénteskedik. pezsgő diákélet van rengeteg society-vel, egyetemi diákkörökkel-klubbokkal, mindenki motivált a tanulásra. na, otthon nem. itt nem cska az egyetemi oktatással van a probléma, hanem az ovitól kezdve az általános iskolán, középsulin keresztül az egyetemekig. ezt átdolgozni éves folyamat lenne, szakértők bevonásával.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!