Szerintetek, hogy kellene átalakítani a magyar közlekedési rendszert?
Először is kéne pénz. Sok pénz. Nagyon sok pénz. Nagyon, nagyon, nagyon sok pénz.
De ötleteim vannak. Kezdjük Budapesttel! A közlekedés átalakításában sokat segítene a teljes járműpark lecserélése (kivéve persze a modernebb járművek esetén pl. Combino). Sok esetben indokolt lenne a vonalak felújítása (3-as metró a legaktuálisabb példa rá). A továbbiakban olyan közlekedési rendszer kialakítása szükséges, ami garantálja, hogy az ingázók, akik a külvárosokból érkeznek (és most az autósokra gondolok), azok át tudjanak a forgalmasabb utak mentén szállni a tömegközlekedésre. Aki a 4-esről megy be, az egyértelmű, hogy Kökin átszállhat a 3-as metróra, de aki a 6-osról közelít, az már bizony bajban van. Ennek megfelelően a P+R parkolók telepítése (ha van rá igény, intermodális központ kiépítése szükséges). Ebben a szempontból elmaradott a budai oldal, ahol északon a 11-es, 10-es út, lejjebb az 1-es, 7-es, még lejjebb a már említett 6-os út bekötése sem hatékony. Pesten ugyanezzel a gonddal küzd a 3-as, vagy 5-ös útról érkező ingázó. Hozzáteszem, hogy a 10-es, 11-es útról érkezők át tudnának ugyan szállni a szentendrei hévre, de az út mentén nincs olyan P+R rendszer, ami ezt ténylegesen lehetővé tenné nagyobb tömegek esetén.
A HÉV rendszer felújítása is elsődleges lenne, illetve kiépíteni a tervezett rendszert, ami a szentendrei és csepeli hévet köti össze. A héveket úgy alakítani át, hogy a pályán nagyobb sebességgel tudjanak haladni, és bevinni őket a város alá. A csepeli hévhez tököli hév (ha jól írom) bekötését az említett vonalba. Az így kapott kiterjesztett vonal remek összeköttetést adna a észak-dél felé közlekedésnek, és több ponton is kapcsolódna a metróhálozathoz. Az északi és déli "belépési pontokra" (értsd: ahol belép a fővárosba), P+R parkolókat tennék, amik megoldanák az autósok számára az átszállást.
Az Örs vezér terén viszont nem kötném össze a metrót a hévvel, mert itt az átszállás nem okoz nehézséget, de a kényelmesség kedvéért mozgólépcsőt építenék az aluljáróba.
A 4-es metró kelenföldi végállomásánál intermodális központot építenék ki, ami az 1-es, 7-es útról érkezőket venné le az útról. Az Érd felől érkezők számára új HÉV vonalat építenék, aminek végállomása a Széll Kálmán téren lenne. Ennek a vonalnak is a "belépési pontjánál" P+R parkolót hoznék létre. Ugyanez igaz a gödöllői hév "belépési pontjára". Ez nagyjából segíthetne rendezni az agglomerációból érkező forgalmat, és megfelelő sebesség és szolgáltatás esetén a tömegközlekedésbe ültetné az autósokat. Ez lenne a budapesti tömegközlekedés átalakításának fő pillére.
Igen, egyetértek a kérdezővel. Az autósoknak is érdeke egy színvonalas és igenis, versenyképes közösségi közlekedési rendszer, elvégre kevesebb autós lesz úgy az utakon. A versenyképesség pedig nem azt jelenti, hogy mindenáron versenyezzünk valakivel és stresszeljünk, hanem azt, hogy a közösségi közlekedés fel tudja venni a versenyt az egyéni közlekedéssel (tehát hogy színvonalas legyen minden téren). A körforgalmak megszüntetése a jelentős vagyoni ráfordítás és az uniós támogatások visszaküldése okán sem szerencsés, azonkívül attól, hogy a kollega lusta lenyomni a fékpedált és tekergetni a kormányt, még beláthatná, hogy a körforgalom a legbiztonságosabb szintbeli csomópont, egyenlő esélyeket kínál minden irányból érkező számára. Persze nem szabad mindenhova építeni, ez számos dologtól függ.
Jól ráérzett a kérdező, nem kell feltalálni a spanyolviaszt, meg kell nézni, hogyan működnek a külföldi, jól működő közlekedési rendszerek. A németeknél pl. azon túl, hogy pontosan járnak a vonatok, amit nagyobb odafigyeléssel itt is simán el lehetne érni, a regionális jelentőségű vasutak a tartományok kezében vannak vagy ők (is) pénzelik. Ez szerintem nagyon szuper, mert ők tudják, hogy hol kell, hány, milyen vonat és ők is finanszírozzák.
Szerintem a MÁV-ot fel kellene darabolni, kb. akkora részekre, mint a GYSEV, mely egy nagyon pozitív cég. Így ezek a darabok áttekinthetőek lennének és nem fekete (pénz)lyukak, és helyi érdekeket jobban figyelembe vehetnének. A németekhez visszatérve fontos, hogy az állomások többsége intermodális, azaz minden helyi közlekedési módra ott könnyen át lehet szállni. Vannak P+R parkolók. A jegyek elérhető áron vannak. A vonat és buszközlekedés nem párhuzamos, mint nálunk. A vonatok tiszták, kényelmesek, légkondicionáltak, az állomások is. Nincsenek dakota népcsoportok, akik szétverik. Ha vannak, akkor a rendőrség elvégzi a dolgát. Az állam és a tartományok kifizetik a megrendelt futásteljesítményt, nem úgy mint itthon. Ezek egy része itthon is menne, ha akarnánk. Ja és nagyon fontos: ha nincs pénz (márpedig nincs) akkor meg kell hirdetni egy-egy szakaszon a vasúti közlekedtetést. Ez pl. Dániában úgy néz ki, hogy egy cég 8 évig egy vasútvonalon előírt vonatokkal és menetrenddel szállít, ha elnyeri a pályázatot fix összegért. Tehát az állam kvázi nekik fizet, kevesebb pénzt a jobb szolgáltatásért, és nem a hazai vasúttársaságnak. Ha meg valamiért nem járnak a vonatok, a cég fizet kártérítést. A MÁV mikor fizetett kártérítést vagy vállalt felelősságet valamiért? Ez az igazi verseny, ahol a hatékony cégek lenyomják az árakat. Ilyen pl. a Veolia vagy az Arriva. Utas, állam, magáncég - mindenki nyer. Kivéve a MÁV-os naplopókat. (a legtöbben nem azok a MÁV-ban, természetesen) Kb. ezt tervezi a BKK a fővárosban bizonyos buszvonalakon. Aztán az infrastruktúra még egy hosszú történet... Bocs, hogy ilyen hosszú lett, a téma komolysága miatt. További szép napot! :)
"Ne legyen piszkos a tömegközlekedési eszköz"
Ez főleg a rajtuk utazókon múlik.
"ne hulljon szét"
Ez szintén nagyrészt a rajtuk utazókon múlik.
"és ne késlekedjen."
Ezen a téren meg egyre többet fejlődik a tömegközlekedés. Sose lesz persze tökéletes.
Hát szükséges lenne némi technikai átalakítás. Lehet, hogy még egyes utakat is át kellene építeni. A megszervezése nem gond tudnék néhány alkalmas szakembert, aki a szükséges informatikát megírja, beállítja hozzá, illeszti, hangolja, gondol a biztonsági feltételekre. Igen, tényleg egy kis pénz is kellene hozzá, járművekre, infrastruktúrára.
De ezeket a végén, mintegy ráadásként megtervezném, megszerezném hozzá a szükséges szakértőket, ellenőrizném őket. De amíg ide eljutok, nem ez, más okozza a fő gondot. Sorolom.
El kellene érni, hogy üresfejű politikusok ne ugassanak bele a tervezésbe, szervezésbe, működtetésbe. Csak szóljanak, ha úgy látják, nem a közösség érdekében haladnak a dolgok.
El kellene zavarni a mostani pártkatona és egyéb dilettáns korrupt vezetőket. Keresni kéne helyettük felelős vezetőket, akik kidolgoznak (kidolgoztatnak) használható működési szabályokat, képesek kinevezni az egyes részlegekbe alkalmas, hozzáértő irányítókat.
Rá kellene venni a közlekedésben dolgozókat a felelősségteljes, gondos munkára, az eszközök gondos karbantartására, tisztán tartására, udvarias, kedves magatartásra, segítőkészségre.
El kellene érni, hogy az utazóközönség fizesse ki a szolgáltatás méltányos árát külön felszólítás és ellenőrzés nélkül. Rá kellene venni őket, hogy megértsék: ez a tisztességes és mindenkinek hasznos szemlélet. Azt is meg kellene értetni, hogy az eszközökre saját érdekükben vigyázzanak, ne szemeteljenek, egymással megértők és udvariasak legyenek, a rendellenességeket segítőkész szándékkal az érdekeltek tudomására hozzák.
Az autósoknak el kellene magyarázni, hogy az egy fontos, de nem mindenre alkalmas eszköz. A (jól szervezett, áttekinthető és kiszámítható) tömegközlekedés hatékonyabb és olcsóbb. Azt is meg kellene beszélni velük, hogy a világ jobbik részén már rájöttek és gyakorolják: a türelem, segítőkészség, a szabályok betartása mindenki érdeke, az önző, beképzelt és erőszakos haszonlesőket innen is ki kell utálni.
Az én igazi problémám, amelynek a tervezése még nem teljes, körülbelül ez. Ha ezen túl tudnék jutni, annyi hozzáértő, segítőkész emberrel az elején említett technikai apróságokat már percek alatt megoldanám.
Reggel van, az álmodásnak vége, tessék felébredni. És utazni a rosszul közlekedő, mocskos, rozoga járműveken egy csomó rosszkedvű, néha rosszindulatú embertárssal összezsúfolva.
Ötletem lenne bőven, de erre a világ összes pénze nem lenne szerintem elég:)
A távolsági közlekedésben összehangolnám a vonatokat és a buszokat, úgy, hogy párhuzamosan ne járjanak. Nyilván a forgalmasabb vonalakon vonattal lenne célszerűbb megoldani a dolgot, a kevésbé forgalmasokon buszokkal. A rendszer célja az lenne, hogy minden megyei jogú városból közvetlen gyors elérhetősége legyen Budapestnek és illetve az adott megye és szomszédos megyék megyei jogú városainak, illetve lenne az ország minden részén egy-egy nagyobb tömegközlekedési központ (pl.: Pécs, Szeged, Debrecen, Győr), ezek között is kiemelten jó összeköttetés lenne, ezzel próbálnám elkerülni, hogy mindenhez Budapesten keresztül kelljen utazni. A helyközi közlekedés nyílván mindenhol egyedi, de amit fontosnak tartanék, hogy a kis falvakba kisbuszok járjanak (pl.: 15 személyesek). És lehetőleg minden megyében minden településről közvetlen elérhető legyen a megyeszékhely.
Komolyabb pénzeket fordítanék a vidéki városok tömegközlekedésének a fejlesztésére is (azaz a tömegközeledésre szánt pénz 90%-t ne a BKV kapja, hanem arányosan legyen szétosztva!). Budapest és környékének közlekedésére is több ötletem van, de ezek általában hatalmas tételek, de a végcél az lenne, hogy az agglomerációból is tömegközlekedéssel járjanak be a városba, illetve, hogy a város szélein olyan P+R parkolók legyenek, ahonnan gyorsan be lehet jutni a városba. Ehhez összekötném a 2-es metrót a Gödöllői HÉV-el, a 3-as metrót meghosszabbítanám dél felé Kispesten és Lőrincen keresztül a reptérig, ahol többek között hatalmas P+R parkolót is építenék, észak felé Káposztásmegyerig, ahol szintén P+R parkolót építenék. A 4-es metrót is hosszabb távon célom lenne megépíteni Budaörsig. A 5-ös metrót is megépíteni ami a Szentendrei HÉVet kötné össze a Csepelivel illetve Ráckeveivel. Az 1-es villamost meghosszabítanám Kelenföldig és úgy alakítanám a pályáját, hogy ne keresztezze a közutat (felemelném egy szinttel magasabbra, hogy rendes gyorsvasút legyen! Illetve nyilván felújítanám a város járműparkját. Viszont megritkítanám a város autóbuszhálózatát, mert szerintem sok helyen pazarlás, hogy milyen sűrű hálózzák be a buszok a várost, mindenki tud pár száz métert sétálni! Illetve célom lenne a városban kerékpáros/gyalogos zónákat kiépíteni, olyanokat, ahol az ember tényleg szívesen gyalogol (zöld, csendes környezet).
Az autópályahálózat szerintem már eléggé jól áll az országban, befejezném az M0-t illetve megépíteném teljes hosszában az M9-et.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!