Felére csökkenteni a MÁV és a magyar vasúthálózat méretét. Jó megoldás lehetne?
Mert a MÁV egy rosszul működő, elavult járműparkkal, infrastruktúrával rendelkező, a múltból itt ragadt feneketlen pénznyelő. valami megoldást kellene találni ere a problémára.
Talán elég lenne a nemzetközi vonalak, a városközi fővonalak és a nagy utasforgalmú elővárosi viszonylatok fenntartása, valamint a teherszállítás megtartása. Azt viszont nyugat-európai színvonalra kellene fejleszteni. A többit meg fel kellene számolni és kész.
"Mert a MÁV egy rosszul működő, elavult járműparkkal, infrastruktúrával rendelkező, a múltból itt ragadt feneketlen pénznyelő"
Értem, szóval akkor csökkentsük felére a hálózatot, és akkor egy jól működő, modern infrastruktúrájú, modern járműparkkal rendelkező, jövőből ideteleportált pénzforrássá válik?
Elsőnek:
Rosszul értetted: a fejlesztéseket a megtartandó, csökkentett hálózatra és szolgáltatásokra kellene költeni. Ahogy írtam: "Azt viszont nyugat-európai színvonalra kellene fejleszteni. "
Én sem azt írtam, hogy a kisebb vasúthálózat önmagában varázsütésre nyugati színvonalú lesz.
Szerintem igen. Van sok ezer km vonal, ahol 20-30 km az átlagsebesség, nem nyúltak a pályához 80-100 éve, koszosak a vonatok, ritkán és rossz menetrend szerint járnak, és utas csak mutatóba van, de az is ingyen utazik. Ezt már nem lehet feltámasztani, nem lehet visszahozni, ez már csak egy költséges múzeum. Az emberek ezeken a szakaszokon végérvényesen leváltak a vonatról, ez így senkinek nem kell, nem lehet, és nem is érdemes már pénzt beleölni.
A maradék erőforrásokat kéne a még értelmesen fenntartható többnyire fővonalak fejlesztésébe fektetni, mert ha ez nem történik meg, onnan is tömegesen fognak leszakadni az utasok.
ma 19:07
Ha nem feltételezed, hogy a hálózat csökkentésétől a maradék fejlettebb lesz, akkor meg minek csökkenteni a hálózatot?
A vasút nem attól veszteséges, hogy túl nagy a hálózat. Egyszerűen a vasúti személyszállítás veszteséges és kész. Egy vasúttársaság úgy lehet nyereséges, ha ezt kompenzálja egy nyereséges üzletággal, pl. áruszállítással. Az állam mondhatja azt, hogy megszünteti a veszteséges szolgáltatást, vagy mondhatja azt is, hogy nyereségessé teszi, mondjuk 10-szeres jegyáremeléssel, vagy hagyhatja úgy, ahogy most van.
Az sem egészen világos, mit értesz "nyugat-európai színvonal"-on. Magyarország pl. nincs akkora, hogy érdemes legyen iderakni egy TGV-t. Meg valószínűleg úgysem utazna senki vonaton 20 ezer forintért Pécsre. Vagy azt érted "nyugati színvonal"-on, hogy legyenek tiszták és újak a kocsik? Rendben van, megoldható, de akkor az utas mondjuk fizessen 2-szer annyit, mint eddig.
Magyarország nem nyugat-európai ország, ennek megfelelően nem látom sok értelmét a nyugat-európai vasútnak sem, mert az emberek fizetése sem nyugat-európai.
ma 19:08
Van egy olyan gondolkodásmód, hogy ami veszteséges, azt gyorsan zárjuk be, mert ez hű de racionális.
Ennyi erővel egyébként az országot átnevezhetnénk Nagy-Budapestnek is, a vidék 2/3-át pedig eladhatnánk mondjuk Romániának, mert ugye "veszteséges, fel kell számolni".
Vagy pl. Mihályinak, a liberális közgazdásznak volt mániája, hogy a kistelepülések elavultak, el kell tűnniük.
Van egy olyan gondolkodásmód is, hogy ha már itt van pl. ez a vasúthálózat, akkor igyekezzük jobban kihasználni. Pl. minek oda busz, ahova megy vasút. Vagy ha valahova vasút és busz is megy, akkor nézzük meg, miért is van ez így (pl. hülye a vasúti menetrend?). Ez persze bonyolult és részletekbe menő tervezést igényel, nem olyan frappáns és egyszerű, mint a "szüntessükmeg".
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!