Támogatnátok azt hogy privatizálják a MÁV-ot ?
"3# azért valljuk be téged sem eszed alapján neveztek ki válaszadónak. :)"
Pedig tök igaza van! Nincs nyereséges tömegközlekedés, vagyis inkább közszolgáltatás sehol a világon. Az államnak kell finansziroznia a tényleges költségek és a jegyárak közötti veszteséget.
Ezért nem lehet privatizálni sem a volánt, sem a bkv-t. Piaci alapon ezeket nem lehet működtetni.
"támogatnád e azt hogy ( a szó szoros értelmében ) minden MÁV-hoz köthető dolgot ami most jelenleg állami tulajdonban van , privatizáljanak ?"
Nalátod, tudsz te jól is kérdezni ha akarsz!
Nem lehet ilyent csinálni.
A máv insfrastruktúrája strarégiai fontosságú!
Gondol el: eladod valami maszek cégnek, aztán mehetsz könyörögni hozzá hogy engedje meg hogy az atomerőműbe vihess fűtőelemeket, vagy a pápai, kecskeméti bázisra kerozint szállíthass. Arról nem is beszélve, hogy ezt pontosan tudni is fogja, mert be kell jelenteni neki hogy mikor megy a vonat...
Többen rávilágítottak már arra, hogy ez így hülyeség.
A Mávcsoport hálózati része nem privatizálható és nem privatizálandó. Ez esetben egy kivételt engednék meg, de arról majd később.
A MÁV-Start esetében is hülye ötlet a privatizálás és az amúgy sem lenne vonzó portéka. A vasúti személyszállítás kapcsán a liberalizációról és a régóta halogatott piacnyitásról lehetne szó, amihez nem kell eladni a MÁVot és kb senki nem is venné meg.
Ha a kormány meghirdeti a piaci nyitás időpontját és elkezd pályáztatni akkor lesz egy rakás külföldi vasúttársaság aki pályázni fog így egy rakás vonal személyszállításának kiszolgálását X időszakra ki lehet adni és a lejárat előtt újra pályáztatni. A tőkeerős nyugati vasutak nem fognak g3cizni ilyen 65 éves villanymozdonyokkal és hasonlókkal, ha nyernek egy tendert akkor legyártatnak annyi új és olyan motorvonatot amire szükségük van és szolgáltatnak azzal.
Itt jön képbe az amit a pályás rész végén írtam: ha egy társaság vállalja a már személy- és teherforgalom elől bezárt pályák újranyitását és korszerűsítését akkor normális szerződéssel azokat "privatizálnám", hiszen azok úgy is csak kihasználatlanul rohadnak. Ha látnak benne kihasználható piacot legyen.
És mielőtt valaki neiáll, hogy ez egyenlő azzal, hogy eladjuk a vasutat a nyugatnak: a MÁVnak mint állami cégnek lehetősége volt annyi forrást kapnia amennyit szeretett volna, lehetőség volt egy normális, fejlett és versenyképes vasúti személyszállítás kiépítésére amivel a MÁV beléphetne más országok piacára. Ezzel szemben az elmúlt 20-30 évben csak pusztult a vasút és a saját hazájában sem volt képes elfogadható szolgáltatást nyújtani. Ezt megint elqrtuk.
"a saját hazájában sem volt képes elfogadható szolgáltatást nyújtani. Ezt megint elqrtuk"
Ehhez azért az állam is kellett! Volna... A közlekedési kormányzat akarata nélkül mitsem ér egy máv igazgató, bármit is szeretne.
Mindeazonáltal való igaz: ez durván el lett kurelva.
Ezt nem szabad így számolni, mert pl az áthaladásért a tehervonatok is fizetnek pályahasználati díjat.
A tömegközlekedés egy non-profit közszolgáltatás, ami az állam részéről mindig nettó veszteséges. A nyereség közvetetten jelenik meg a jobb oktatási lehetőségben ( mondjuk ez nem nálunk ) és a munkaerő mobilizációjában valamint a jövedelmek területenkénti arányosabb eloszlásában.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!