Szavaznátok egy vasútbarát-pártra, ami elsősorban azzal foglalkozna, hogy minél jobb legyen az országban a vonat/hév/villamos/metró közlekedés?
Minden ami sinen gurulna, azt javítani akarná ez a párt.
-Budapesten elkezdené a munkálatokat a 3-as és 4-es metró meghosszabításához, az 5-ös metró elkezdéséhez, és bevinné Csepelre a villamost, és összekötné a csepeli és ráckevei HÉV-et Szigetszentmiklósnál.
-Megnövelné az 1-es fővonal (Budapest-Hegyeshalom) sebességét 220 km/h-ra
-Megnövelné a többi fővonalat 160 km/h-ra
-Villamosítaná a Debrecen-Mátészalka vonalat, és sebességét felvinné 100 km/h-ra
-Olcsóbbá tenné a vonatjegyeket és a BKK jegyeket, vonaljegy helyett időjegyet árulna, megveszed és 90 percig bármivel utazhatsz bármennyi átszállással Pesten
-Visszahozná a belföldi vonatokon a büfékocsikat
-A Budapest-Miskolc vonalon hetente egyszer, hétvégén gőzmozdony járna oda-vissza. Erre nem lenne semmilyen nosztalgia-felár
-Közvetlen alvókocsikat indítana Nápolyba, Párizsba, Londonba, Madridba, Tallinnba, Gdanskba
-Minden 50 km-nél nagyobb utazást tevő vonatra, illetve nemzetközi vonatokra a határig rendőrt ültetne, aki egész úton fel-alá járőrözne, növelve a rendet és az utasok biztonságát
-Minden 1990 óta bezárt vonalat, viszonylatot újranyitna
-Minden magyar városba, ahol régen volt villamos de mára megszűnt, visszahozná a villamosközlekedést
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
10! Csak a mellékvonalas részre írok!
Messze nem minden bezárt mellékvonal ilyen, ez csak egy ilyen panel duma, amit ide írtál, ès sokan elhisznek. Már bocs. Igen van sok szar mellékvonal, de a bezártak legalább fele menthető volna! Olyan is van, ahol eddig óránkért járt tömve vonat, csak ugye járműhiány, azt így egyszerűbb volt.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Az össze menthető volna, de csak olyan műszaki tartalom beépítése mellett éri meg menteni, mai garantálja a következő legalább 50 év üzemét.
Egy rakás helyen jár óránként vonat 40-60km/h-val ami 2023-ban lóf@sz. Ha a sz@rt akarjátok tutujgatni akkor meg lehet ezeket tartani a jelenlegi formájukban, ha viszont normális és modern vasúti közlekedést szeretnénk akkor ezeket nulláról kell újjáépíteni, mert ezeknek az vonalvezetése a 100 évvel ez előtti viszonyokat tükrözi.
Szerintem ez panel duma, szerintem menj nézz meg egy ÖBB-s vagy SBB-s mellékvonalat és csodálkozz.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
12! ha szerinted mondjuk egy 60km/hs mellékvonal lassú, akkor egy álomvilágban èlsz.
Ilyen tempóval járnak az osztrák vonatok is mellèkvonalakon, van ahol lassabban! Ja ès ott sem építették át őket szinte sehol...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Ilyen tempóval járnak az osztrák vonatok is mellèkvonalakon"
Persze, azokon a szakaszokon amik az Alpokban vannak és csak úgy tudnál magasabb pályasebességet elérni, ha a vonal 95%-a alagútban lenne elvezetve. Ne hasonlítsuk már ezt a magyar Alfölddel bazz :D
Azok az osztrák mellékvonalak amik nem hágókon vezetnek át simán 100-120km/h-sak. A svájci nem hegyi mellékvonalak is 110-125km/h-s pályasebességgel üzemelnek.
Nem én élek álomvilágban, ti vagytok lemaradva pár évtizedet. Egy 60km/h-s pályasebességű egy vágányos mellékvonalon mennyi a menetidő 30km-en a megállásokkal és keresztekkel? 40-45 perc? A párhuzamos főúton autóval fele ennyi sincs és háztól-házig megy, klímás, rugalmas...
Ha a lovaskocsival akarsz versenyezni, mint tették 1905-ben akkor korrekt a 60km/h, de ma már a közúti alternatíva nem a lovaskocsi. A jól működő vasút alapja az, hogy minimum menetidőben versenyképes. A 60km/h-s tempó az nem versenyképes.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
14! Mondom, hogy álomvilágban élsz! A mellékvonalnak nem kell versenyeznie semmivel! Csak legyen annak, aki akakrja használni, ennyi. Például az Újszeged-Mezőhegyes vonal, régebben kétóránként járó vonatokkal 60km/hs pályasebességgel tök jól elvolt vonatonként 30-100 utassal, csak aztán 2012-től levették napi két vonatra a pályával se foglalkoztak így levitték a sebességet 50km/h-ra. Így már persze nem maradt utas, csak 10-15.
A vasút max nagy távolságokon meg Budapest elővárosában kell az autóval versenyezzen, -már Magyarországon- vidéken csak lennie kell elfogadható állapotban. A hülye fog százmilliárdokat kiszórni, hogy esetleg 1-2 autós átüljön rá. Csak nem kéne hagyni lerohadni, szar menetrendet csinálni rá és a végénbeszántani, de itt ez megy, csak az a baj, hogy sok olyan van, mitn te, aki csak a falusi monorail szintjén tud gondolkodni...pedig lehet neked nem elég elegáns a csatolt Bz 60km/hs sebsséggel kétóránként, de sokan vannak, aki még örülne is neki!
ui. utazz párszor Asuztriában, mondjukj spoiler, az egész ország hegyvidék leszámítva Bécs környékét, elég kevés az "alföldi 120-as csapatós vicinális"
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Már hogyne kellene versenyeznie a többi közlekedési ággal. Ha autóval fele annyi idő, mint vonattal akkor nem fogsz vonatra ülni. Ha kevés az utas és buszt olcsóbb járatni akkor simán leépítik a vonalat majd bezárják.
A mellékvonalak szerepe a térségük kiszolgálása és a fővonalakra történő ráhordás. Ha nem tudsz versenyképes menetidőt produkálni a fővonali állomásig akkor nem a vonatot fogják választani az utasok.
Egy másik fontos szerepe - amire pl Svájcban rájöttek - az agglomeráció kiszélesítése, aminek komoly lokális gazdasági következményei vannak, megszűnik a vidék elnéptelenedése és az elvándorlás. Nézd meg mi van Zürichtől 50km-re a vasút mentén és vesd össze Dél-Nógraddal.
Az egyvágányos 120-as pálya Flirttel nem monorail akármennyire is utópisztikus számodra. A korszerű tömegközlekedés hiánya fokozott népességvándorláshoz vezet, nyugodtan megnézheted a magyar mellékvonalak mentén lévő kistérségek lakosságszám változását.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Az még külön "tetszik" hogy Svájc meg Nógrád egy mondatban szerepel.
Ja meg, hogy a népesség vidéken...mondjuk "spoiler" 1981 óta csökken az ország népessége, a nagyvárosoké is! Pedig oda fővonal van!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
#18 Aki hasonlókat gondol, mint a 17-es, az nincs tisztában azzal, hogy milyen távolságra vannak egymástól a megállók a mellékvonalakon. At hiszi hogy ha ő el akar jutni az egyik állomásról a közeli nagyvárosba akkor ha nem 60 hanem 120 a vonalon a lehetséges sebesség akkor azzal gyorsabban fog eljutni.
Mivel ő maga nem szokott ilyen vonalakon utazni és nem tudja, hogy néhány kilométerenként jön a következő állomás és a vonat fel se tudna gyorsulni 120-ra, már veszetten fékeznie kelljen, hogy meg is tudjon állni.
Legyenek jól közlekedhető vonalak, ne kelljen lassítani amiatt, hogy elöregedett a vágány, rosszak a sínek vagy éppen mert régi a mozdony, ne legyenek lepusztultak a kocsik és már rendben is lenne a dolog.
De tényleg vannak települések ahol feleslegesen van párhuzamosan a vonat és buszközlekedés. Ahol van teherszállítás is a vasúti vonalon, ott mindenképpen meg kellene tartani a személyszállítást is, hiszen a teherszállítás miatt amúgy is fenn kell tartani a vasúti működést. Ahol viszont kicsi az utasforgalom, nincs vasúti teherfuvarozás, mert közúton jutnak el a szállítmányok a településekre, nincsen ott olyan nagyobb cég amihez vasúton szállítanának bármit is, ott a busz jobb megoldás.
Rokonomat kérdeztem pár hónapja arról, hogy ugye nekik is rossz lenne ha a vasúti vonalat beszüntetnék náluk. Mert a házuk a vasúthoz van közelebb a településen és azt hittem a busszal rosszabb lenne nekik utazni. Meglepett a válasszal, hogy nekik mindegy lenne. Biciklivel mennek a vonathoz is és nem sokkal messzebb van a busznak is megállója, csak a városon belül és nem kívül, mint a vasútállomás. Gyalog is hasonló mindkettőhöz eljutni. Náluk is megy párhuzamosan a busz is meg a vonat is sorban a településeken, csak náluk még van elég utas mindkettőn.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!