A Kádár rendszerben milyen színvonalú volt a közoktatás?
Nagyon vegyes véleményeket fogsz hallani, mert a Kádár-kor is hosszú volt (mindenféle változásokkal), meg az iskolák sem voltak távolról sem egységes színvonalúak. Voltak jó tanárok, nézd meg pl. Jilly Viktort:
https://www.youtube.com/watch?v=Y_7F59gqI7A&t=372s
Ha jól emlékszem az ELTE gyakorlóban tanított. Az átlagember gyereke persze nem ott tanult, és így még oroszul sem tanult meg, nemhogy angolul :)
Voltak iskolakísérletek, meg kísérleti iskolák, ahol már sok tanár lelkesebb volt, mert alkotó értelmiséginek érezte-érezhette magát, nem csak a tanterv számonkérendő végrehajtójának. Itt például érdekesek a vágóképek: látszik hogy már modernebb szemléletű az oktatás, pl. csoportmunka van, amit mind a mai napig csak muszályból és a lepapírozás szintjén csinálnak a tanerők: https://www.youtube.com/watch?v=vTiPOJ3_E3s
Meg voltak az átlagos iskolák, ahol nem akarták megváltani a világot, csak bele akartak simulni az irányvonalba, persze a látszat szintjén. (Ez egy film egy ilyen iskoláról, csak ezt a részletet találtam: https://www.youtube.com/watch?v=yqHY4OqSQjc )
Amit úgy általánosságban el lehet mondani:
-akkor is volt sok probléma (tesitanár fogdossa a lányokat, matektanár teljesíthetetlen röpdogákkal fegyelmez, tehnikatanár kokival meg körmössel) de mivel nem volt szabad sajtó, a helyenként előforduló visszásságok elítélése nem volt annyira előtérben, mint manapság.
-a természettudományos oktatás felső tagozat-érettségi között kb. 50%-kal magasabb óraszámban ment, mint ma, a tanárok heti óraszáma pedig alacsony volt (18-20, ma pedig a tanárhiány miatt a 26+ a jellemző), így az elért eredmény is mérhetően jobb volt.
-a nemzetközi diákolimpiákon is jobban szerepeltünk mont manapság - ennek elemzések szerint leginkább az az oka, hogy feljöttek a többiek, és Magyarország kis ország.
Távol álljon tőlem, hogy a Kádár-korszakot dicsérjem, de az oktatás sok szempontból jobb volt mint ma.
- nem volt tanárhiány
- szakos tanárok tanították a tárgyakat
- voltak a szakközépiskolákban szakoktatók
- Én nem tartom se egészségesnek, se normálisnak, hogy taknyos gyerekek már kb 8 évesen visszapofáznak a tanárnak. Ekkor ez elképzelhetetlen volt. Nem a verést támogatom, de az nem egészen normális, hogy ha a gyerek kap egy intőt, mert hülye volt, akkor a szülők nem a gyerekkel bezsélgetnek el, hanem panaszt tesznek az iskolában.
- Engem mikor tanítottam az igazgazóhelyettes a szőnyeg szélére állított, mert 1.54-es átlagra meg akartam buktatni egy tanulót. Mert hogy a szülő panaszt fog tenni a tankernél és akkor ő mit csinál. Nem hiszem, hogy a Kádár-korszakban bárki felülbírálta volna a tanár döntését.
Sajnos sok hazugságot tanítottak, főleg történelemből anno. Ez a rendszerből fakadt. De a szüleim a mai napig tudnak helyesen írni, tudnak szöveget értelmezni, tudnak fejben összeadni és kivonni, jó az általános műveltségük és amit anno hülyén pártideológiai alapon tanítottak nekik, abban képesek voltak fejlődni, hogy meg tudják cáfolni. Na, ezek közül ma kb semmi nincs meg. Ma is van bőven ideológiai nevelés. Csak a gond az, hogy a maiaknak annyira hiányoznak az általános fogalmak és a gondolkodási, szövegértelmezési képességek, hogy meg sem tudják majd cáfolni ezeket. A másik meg - és ezzel biztos sokan nem értenek egyet - az általános műveltség szerintem fontos és elkeserítő, hogy ma mennyire le van butítva a tananyag.
Mikor kritizálják, hogy nem kell lexikális tudás: de, kell. Történelemtanárként annyit nem tudnék tanítani enélkül, hogy "Az ókori Athénban minden polgárnak egyenlő szavazati joga volt és ez a demokrácia alapja". Ha kkivesszük a lexikális tudást, akkor ebből "csak" azt nem érti, hogy mi az az ókor, mi az az Athén, mi az az egyenlő szavazati jog és mi az a demokrácia.
A természettudomány és a matematika magasabb színvonalon ment akkor, a nyelvoktatás ma sem jó, de akkor kifejezetten pocsék volt, a rengeteg óroszóra ellenére a legtöbben a "betűfelismerő" szint határán billegtek. A történelemoktatás torzított volt - noha a tanárok súgva elmondtak ezt-azt, de néhány dologól ők sem tudtak. Magyarból nem tanítottak annyit, mint most a gyerekeimnek, de a helyesírásunk jobb volt. Lehet nem az iskola miatt, hanem mi nem Átlag Jakab szövegeit olvastuk a közösségi médiából, hanem lektorált szövegeket, azaz helyesen írt szövegekkel találkoztunk alapvetően.
Ami még jobb volt, mint ma, az a hátránykompenzáció: a FEB-táborok és levelezős felvételi előkészítők segítették a nem értelmiségi szülők gyerekeit a felsőoktatásba való bejutásba. Többletpontot viszont nem adtak (szerencsére).
Nincs emlékem arról, hogy lett volna szabad iskolaválasztás általánosban: mindenki ment a körzetibe. A középiskolák között volt ugyan némi verseny, de volt például "városi fizika szakkör" Pécsen, ami helyileg ugyan a Nagy Lajosban volt, de a diákok és a tanárok is sok középiskolából jöttek össze. Ma inkább versengenek az iskolák, a diákokért és egyre inkább a tanárokért is :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!