Támogatnátok egy ilyen változtatást az oktatásban, ami jobban előtérbe helyezné a gyerekeknek az egészségügyi ismereteket vagy nem? Miért?
5. osztálytól kezdve minden nap lenne egy extra órája a gyerekeknek, mondjuk eszerint:
Hétfő: Anatómia és fiziológia (emberi test és működése)
Kedd: Elsősegélynyújtás
Szerda: Egészségtan
Csütörtök: Csecsemő- és gyermekgondozás
Péntek: Változó, a négy témából valamelyik
Nyolcadik osztályban lenne béka- és patkányboncolás, a gyakorlati anatómiai ismeretek miatt.
Középiskolában ugyanígy folytatódna, de ott már malacembrió-boncolás is lenne és végzős évben elmennének megnézni emberboncolást is, valamint kórházakba segíteni az ápolóknak, és elkísérnének védőnőket is a munkájuk során.
A célja az egésznek az lenne, hogy a felnövő generációk többet tudjanak arról, hogy hogyan élhetnek egészséges életet, hogyan segíthetnek bajba jutott embertársaikon és többet tudjanak a gyereknevelésről mire nekik is gyerekük lesz.
Ráférne a gyerekekre az biztos, mert jelenleg ott tartunk, hogy össze-vissza zabálnak mindent és isszák az egyre erősebb energiaitalokat, vagy egész nap a gép előtt tespednek vagy Songokunak hiszik magukat és fákról, garázstetőkről ugrálnak le, hogy úgyse lesz bajuk.
Ilyeneket is tapasztaltam már:
16 éves lány azt hiszi, hogy a hüvelyéből jön a pisi és nem tudja, hogy a halnak van szíve, öklendezni kezd, mert érzi a kezével, hogy csecsemő unokatesója aközben pisilt be a pelenkába miközben az ölében volt stb.
A témák nem felelnek meg a gyerekek életkorának.
Elsőtől tanulnak a gyerekek az egészséges életmódról, egészséges táplálkozásról, tisztálkodásról, közlekedés biztonságról, elsősegélyről. Mindig az életkoruknak megfelelően, eleinte mesékben, kis, pár soros történetekkel a medvebocsokról akik kerékpározás közben megsérülnek vagy aztán 4. osztályban konkrétan egészségnapon a gyümölcsök fontosságáról.
Az emberi test biológiából 8. osztályos tananyag, hiszen előtte szükséges megismerniük más életformák működését. de minden évben van Egészségnap, minden évben vannak testnevelésből felmérők amihez kapcsolódóan megismerkednek a test működésével is bizonyos szinten. Minden iskolai szünet előtt van balesetvédelmi oktatás aminek része az elsősegélynyújtás is ami a korosztályuknak érthető és tőlük elvárható.
Ahogy sajnos minden iskolában napi szinten történnek balesetek és ennek meg egyéb társaikat ért balesetek kapcsán megismerkednek sok más dologgal is a röntgenvizsgálatok fontosságától a vérvételen át, hogy mit kell tenni egy ájult társukkal vagy hogyan kell felhívni a mentőt ha baj van.
Csak az elmúlt pár hétben a téli szünet óta az iskolánkban - ott bent a tanítás alatt - volt 2 kartörés, egy lábsérülés, sok zúzódás, volt rándulás, volt tanítványom akit pánikrohammal kellett ápolgatnom, volt aki behányt a terem közepébe egy vírusfertőzés miatt, volt orrvérzés, ájulás, minden nap van gyerek a tanáriban aki éppen láz, szédülés vagy más miatt vár arra, hogy érte jöjjenek a szülei. Az ősszel kellett gyereket 2-szer mentővel elvinni az iskolából, egyszer mentőhelikopter is jött, bár szerencsére ennyire nem volt súlyos a dolog, csak ismeretlen okból rohamot kapott egy addig teljesen egészségesnek ismert kicsi elsős. És a mienk egy nyugodt, nem rossz környéken levő iskola, ezek nem verekedésből, csak normál iskolai tevékenységekből származó esetek.
Miért kellene csecsemőgondozást tanítani a gyerekeknek?
Amúgy egy kérdés: szerinted mire való a család? Nem arra hogy amiket az iskolától elvársz azokat ott tanulja meg a saját családjában?
5. osztályban anatómia?:D Dehát még biológiájuk sem volt!:D Semmit nem tudnak a biológia törvényeiről, hogy tanítasznekik anatómiát akkor?
Aki figyel bioszórán, az vágja az anatómiát alapfokon érettségire. Én érettségi után egészségügyi szakmát tanultam és az anatómiát láblógatva végignyomatm, egyszerűen mert jó volt a biosztanárunk gimiben. És nem, nem voltam biosz faktos, az alap színvonal volt jó, az anatómia meg része a tananyagnak.
Egészségtan - mint írták, ez most is a tananyag része.
Elsősegély - ez mondjuk hasznos, de ezt is indokoltabb 9-10. oszátly környékén leadni, egyszerűen mert akkora jut el tudásban, hog ylegyen is értelme tanítani.
Cecsemő és gyermekgondozás? Te tényleg 10 éveseknek akarsz csecsemőgondozást tanítani?:D Nem látom különösebb hasznát összességében, de ha bele akarjuk szuszakolni, akkor legyen 10. oszátly környékén.
#7 Le vagy maradva!
Már évek óta nem szabad az iskolai büfékben "szemetet" árulni a gyerekeknek, ahogy az iskolai menzák i nagy változáson estek át. ahol rossz a kaja ott a szakács rossz és nem a menü, mindegy mit főzetnél vele az ugyanolyan rossz lenne. Nálunk jól főznek a konyhások, a gyerekek is szeretik meg sok kollégám is ott eszik, van aki haza is azt viszi szülőnek, családnak.
#9 Megint le vagy maradva mert ezt teszik a tanárok már első osztálytól kezdve, magyarázzák életkorhoz igazítva az egészséges táplálkozás, mozgás fontosságát.
Konkrétan én maga 6. osztályban természettudományos gyakorlaton foglalkozom a gyerekekkel a testsúly-testmagasság kérdésével, hogy mi a BMI és az felnőttekre van kitalálva, hogyan kell egy gyereknél figyelni a testtömegre, mit kell fogyasztani, mennyit kell inni. Nyolcadikban pedig a kémia része a tápanyagok témakörben az egészséges táplálkozás, táplálék piramis, adalékok és édesítőszerek hatása stb. stb.
Minden évben van egészségnap is az iskolákban és gyakran vannak hasonló foglalkozások.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!