Magyarországon melyik évtől lehettek a nők mozdonyvezetők és pilóták?
Az első magyar női mozdonyvezető-jelölt, Nagy Piroska 1950-ben már dolgozott. Hogy mennyi ideig volt mozdonyvezető, annak jobban utána kéne nézni.
Az első magyar női pilóta, Steinschneider Lilly már évtizedekkel korábban, hivatalosan 1912-től volt pilóta. A lehetőség megvolt rá hogy korábban is legyenek nők ezekben a munkakörökben, de ezek évtizedeken át döntően férfiak által végzett szakmák voltak. A mozdonyvezetők esetén ez többek közt betudható az akkoriban a munkával járó nagy teherbírás miatt.
Háát 2022-től:
A munka törvénykönyve meghatározza a legnagyobb szabadon emelhető súlyt és a csavarkapocs súlya ennél több, ezért a rendszerváltástól mostanáig nem képeztek nőket mozdonyra, csak motorvonatra.
#5 Bár jól hangzó címe van a cikknek, pontatlan a szövege. Itt egy hiteles fénykép szöveggel az 1950-es évekből
Az 1950-es évekből, egy mozdonyvezető-jelöltről. Itt sem írják, hogy mi lett vele később. Amúgyitt egy gőzmozdonyról és mi volt a gőzmozdonyon ami a gőzmozdonyok után nem volt? Több fős személyzet. Ott ismán kijátszgató a "súlykorlátozás".
Viszont ezekből a cikkekből kindulva Nagy Piroska nem lett mozdonyvezető:
Az iho már évekkel korábban is fejtegette ezt:
A Fejlesztési Miniszter csak nem a levegőbe beszélt ( bár ez itt manapság már erős felvetés :D ).
John_McClane-nek igaza van. Soha nem volt olyan szabály, hogy _nő nem lehet mozdonyvezető_. A munkavédelmi előírások miatt nem alkalmazhatták őket. De például váltókezelők sem lehettek amiatt, mert nagyon nehéz átállítani a váltókat. Aztán ezt "kijátszották" azzal, hogy meghosszabbították a váltók karját, így kisebb erővel lehetett állítani. Pl Dunaújvárosban voltak régebben ilyen váltók ahol a súlykörte után volt még egy méteres vas rúd pluszban.
Régen egy bizonyos szint feletti vezetőknek volt mozdonyvezető jogosítványa. Előírás volt, hogy ha már mozdonyvezetők a beosztottaik, akkor legalább legyen jogsijuk. A női vezetőknek is kötelező volt a jogsi megszerzése. Volt is több kolléganőm akiknek volt mozdonyvezető jogosítványa. Némelyikük aktivan vezetett is.
Szóval védték a szabályok a nőket, hogy ne sérüljenek meg. De a feministák ezt is úgy fordították le hogy a k.cs.g MÁV mekkora egy k.cs.g, hogy nem lehet náluk nő mozdonyvezető. De ha ki kellett volna menni a mozdony tetejére lekötni a sérült áramszedőt, vagy éppen az 5 méteres földelőrudat fel kellett volna akasztani a felsővezetékre - merthogy régen ilyent is kellett csinálnia a mozdonyvezetőnek, akkor meg el lett volna csempűve a szája mindegyiknek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!