Miért pont a középiskolai,általános iskolai oktatásba kellene nyomni a pénzt?
Gyakran hallom és egyet is értek vele,hogy tudásalapú társadalmat kellene létrehozni.Viszont, ez elsősorban az egyetemek fejlesztésével, támogatásával lehetséges.
A felsőoktatás a mag, az esszencia.A középiskoláknak,általános iskoláknak csak kiegészítő, támogató funkciója van.
Valójában a közoktatás ezen területeit igen jól lehetne automatizálni interaktív oktatószoftverekkel,oktatóvideókkal is.Ezeknek elvégzését pedig felügyelné valaki.
Én is a oktatóvideók segítségével sajátítottam el haladó excel (power pivot, power query) ismereteket.
Ennél egyszerűbb dolgokat pedig még könnyebben eltudnák a diákok
Van egyetem, ahol már vannak korrekt fizetések:
Ezt kellene bevezetni minden felsőoktatási intézményben.





1. Egy alsó tagozatos gyerek a legritkább esetben képes autodidakta módon bármit is elsajátítani.
2. A középiskolás már képes lenne, de nincs meg benne az önfegyelem hozzá.
3. Így is sok a funkcionális analfabéta az érettségizettek között is, ami ékes bizonyítéka, hogy az általános és a középiskolai oktatás színvonala immáron tarthatatlanul elfogadhatatlan.
4. A mi egyetemünk már modellt váltott, a fizetéseket megemelték, de ettől nem lett jobb az oktatás színvonala. Vannak olyan "oktatók", akiket be sem lenne szabad engedni az egyetem ajtaján, nemhogy katedrára engedni őket. De azért a megnövelt fizetésért tök jó nekik itt melegedni.





"Se az első, se a második mondatot nem sikerült helyesen leírnod. Tovább meg nem is olvastam"
Ez az a provokatör, aki nem rak szóközt az írásjelek után.





#11
Szerintem nincs összefüggés az oktatásra költött pénz és a funkcionális analfabéták száma között. De ez is csak egy vélemény.
Tehát ha lenne két borsodi osztály pl., s az egyik egy megreformált tanrend szerint, dupla pénzből kezdené el az 1. osztályt, a másik pedig a mi poroszos rendszerünk szerint, akkor 4.-ik végére semmi szignifikáns különbség nem lenne a két osztály eredményei között. A pénz pedig kvázi a kukába kerülne, semmi hatása nem lenne semmire.
Kb. a 3/4.-ed ország így látja, ezért is fontosnak éreztem, hogy leírjam. Olyan egyértelmű dologként vágjátok rá, hogy a több pénz kevesebb funkcionális analfabétát eredményezne. Szerintem pedig leginkább a jóllétben élő családok számával van összefüggésben ez (nem az oktatásra költött pénzzel).





"Egy fejlett, jól felszerelt középiskolában a diák megtudná, milyen adottságai vannak, melyiket tudná a legjobban kamatoztatni, és eszerint választana szakirányt, megfelelő támogatással."
Miért tudná meg? Belép a 100 milliós tanterembe, s csak úgy megtudja. Tudni fogja. Az érv lényegi része hiányzik.
Ez semmi több, csak egy dogmatikus hit abban, hogy a jól felszerelt tanterem jól képzett diákokat eredményez 🤷♂️. Miért? Megírta a telex, s az majdnem olyan, mint a szentírás nektek?
Arról ne beszéljünk, hogy miért. Az kényes téma. Csak higgyünk dogmatikusan, hogy úgy lesz.
Nincsenek érvek, nincsenek tervek, indokok. Csak az, hogy PÉÉÉÉÉÉNZT az oktatásba. S ismételgetitek, mint a papagájok, hogy a pénzből tudás lesz, nagyobb és nagyobb terjedelemben.





elképesztő hová süllyedt ez az ország
csak körülnézek és sírnom kell





Több pénzből több és lelkesebb tanárt lehetne megfizetni, akik jobb hatással lesznek a diákjaikra.
Több pénzből jobb és hasznosabb tankönyveket lehetne megfizetni, amikből jobban tanulnak a diákok.
Több pénzből több programot és kirándulást lehetne megfizetni, amik során a diákok közelebb kerülnek az adott tantárgyhoz és talán nagyobb érdeklődést mutatnak majd iránta.
Több pénzből jobban felszerelt és igényesebb környezetet lehetne megfizetni, ahol a diákok jobban tudnak fejlődni.
Több pénzből változatosabb oktatást lehetne megfizetni, ami során a diákok több képességüket használnák.
Több pénzből korszerűbb technológiát lehetne megfizetni, amivel új tanulási módszereket lehetne alkalmazni.
Aki szerint a pénznek egyáltalán semmi köze az oktatás minőségéhez, az finoman szólva fordítva ül a lovon.





#16 Ez egy szép elképzelés, de gyakorló tanárként mondom, hogy teljesen téves.
Ma nagyságrendekkel több pénz, eszköz és egyéb lehetőség van a kezünkben, az iskolában, de az eredmények sokkal silányabbak, mint 30-50 évvel ezelőtt akár.
Az oktatásnak ez csak az egyik oldala és könnyebb azt elhinni, hogy egyedül ez számít. Ezzel szemben a másik oldal - ahol a diák és a családja vannak, az sokkal jelentősebb.
"Több pénzből több és lelkesebb tanárt lehetne megfizetni, akik jobb hatással lesznek a diákjaikra."
A tanárok lelkesek, év elején mindenki úgy kezdi a tanítást, hogy most fogja a legújabb ötleteket megvalósítani, most aztán már több lesz a játék, megyünk ilyen meg olyan versenyre stb. stb. Aztán jön a szeptember vége és kiderül, hogy a diákok nem akarnak semmit.
"Több pénzből jobb és hasznosabb tankönyveket lehetne megfizetni, amikből jobban tanulnak a diákok."
Épp ellenkezőleg. A mostani olcsóbb tankönyvek pont elég jók és egyre több a minőségi háttér anyag, digitális lehetőség is mellette. Ráadásul a diákok többsége a kezébe se veszi a tankönyvét csak ha konkrétan abból van feladva neki feladat. Konkrétan volt olyan nyolcadikosom akiknek az év utolsó témazáró dolgozatánál nem volt segítség amikor engedtem hogy az utolsó 10 percre elővegyék a tankönyvüket és azzal dolgozzanak (a dolgozatnak azon a részében), mert még azt sem tudták, hogy hol kezdődik benne az a tananyag amiből éppen a témazárót írták. Mert hát azért van az órai vázlat, a munkafüzetben megoldott feladatok, - szerintük - hogy az bőven elég a készüléshez, amit persze szintén nem néztek át a dolgozat előtt.
"Több pénzből több programot és kirándulást lehetne megfizetni, amik során a diákok közelebb kerülnek az adott tantárgyhoz és talán nagyobb érdeklődést mutatnak majd iránta."
Ez jó lenne ha így lenne, de sajnos kevés az eredménye. nem mindig kell pénz a jó programhoz - de ha lenne elég pénz magára a közlekedésre, lennének legalább az önkormányzatoknak olyan buszaik amikkel a diákok kedvezményesen utazhatnának, az jó lenne.
"Több pénzből jobban felszerelt és igényesebb környezetet lehetne megfizetni, ahol a diákok jobban tudnak fejlődni."
Egy jó színvonalú, régi iskolában dolgozom egy viszonylag jól szituált városban. Az elmúlt évtizedben nem az okozta az iskolánkban a tantermek leépülését, hogy nem volt rá pénz, hanem konkrétan a diákok szó szerint teszik tönkre. Naponta rúgják szét az ajtót, szakítják le a szekrények ajtaját, lopják el a projektorok távirányítóját, rongálják a termekben a számítógépeket, leszakítják a karnisokat stb. stb. Amikor arra lépsz be a terembe, hogy éppen az ingyen kapott sajtot dobálják a mennyezethez, kié ragad fenn a plafonon, vagy kétnaponta szándékosan tömik el a vécét, mert vicces látni ahogy a karbantartónak meg a takarítónak kell utána kínlódnia vele, akkor nem a pénzhiány okozza a kevésbé szép környezetet. A frissen festett tantermek falán! már szeptemberben végig lábnyomok vannak, az asztalokat és székeket addig rugdossák, ütögetik, amíg szétesnek. Tavaly nem azért nem volt minden teremben működő projektor mert ne lett volna rá pénz, hanem mert szándékosan megrongálták őket, ahogy nem tudok drágább eszközöket a diákok kezébe adni mert vagy nem kapom vissza vagy eltörik, megrongálják. Az egyik diákom csak mert meglátott egy tetraéder modellt a polcon úgy gondolta milyen vicces ha ledobja és rátapos, aztán meg volt sértődve hogy mégis miért kell neki megvennie egy újat helyette.
"Több pénzből változatosabb oktatást lehetne megfizetni, ami során a diákok több képességüket használnák."
Ez megint nem így működik. Az óráimon vegyesen végzünk kísérleteket a két kezünkkel, használjuk a digitáis lehetőségeket a gyakorláshoz, nézünk videókat a tananyaghoz kapcsolódóan és csinálunk játékokat a mobiltelefonjukkal. A diákok fele még ezekre sem képes, egyszerűen nem csinálja. Amikor szó szerint a durranógáz robbantását nem jön ki megcsinálni az osztály kétharmada - robbantást, pohár reptetéssel - akkor mi az amivel fel lehetne kelteni az érdeklődésüket?
"Több pénzből korszerűbb technológiát lehetne megfizetni, amivel új tanulási módszereket lehetne alkalmazni."
Vannak korszerű technológiáink, használjuk a legújabb módszereket. A diákjaink mégis egyre kevesebbet tudnak és még azt is soknak találják.
A pénz fontos, de nem megoldás mindenre. A tanárok bére mostanra tényleg túl alacsony lett, nincs elég fiatal és ez az ami nagyon nagy probléma, mert emiatt minden feladat az idősebbekre hárul és sokkal kevesebb embernek kellene megoldania azokat a külön dolgokat amik érdekesebbek lehetnének mert nem csak a tanulásról szólnak. De hiába van több pénz ha a diák maga nem akar tanulni és a családjától sem azt hallja, hogy tanulnia kell. Amikor a szülő is tőlem várja el, hoyg megtanítsam a gyerekének a tananyagot és nem a saját gyerekétől, hoyg készítse el a feladatait, végezze el a munkáját, akkor abból sok pénzzel sem lesz eredmény.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!