Miért olyan rossz Magyarországon a fiatalok angoltudása az EU-s átlaghoz képest?
Szinte minden EU-s országban többen és jobban tudnak angolul a 35 év alattiak, mint nálunk.
Lengyeleknél már a 2000-es évek elején is pl. annyira jó volt az angol nyelvtudás, hogy fiatalok tömege vett jegyet az újonnan létesült Wizz Air egy London-Lutonba tartó fapados járatára és megcsinálták a szerencséjüket.
Jobb anyagi háttérrel rendelkezők New Yorktól és Chicagotól sem riadtak vissza, mindössze 10 évvel a Kommunizmus bukása után.
Vagy ott vannak pl. a skandinávok és hollandok. Kb. második anyanyelvük az angol, még a finneknek is, akik hozzánk hasonlóan nem-indoeurópai, finnugor nyelvet beszélnek.
Én a véleményem a saját tapasztalataim alapján írom ide.
Borzalmas az oktatás otthon.
Nem a gyakorlatias oktatás a cél és az, hogy azt érezd, hogy nem baj, ha 5-re sem jut eszedbe az a szó mert majd hatodjára eszedbe fog jutni csak gyakorolni kell mondatokban a szavakat és le kell írni azokat, hogy emlékezz rájuk később is.
Olyan mondatokat kreállj amit magyarul is mondanál.
Ehelyett az megy, hogy ezt már tudnod kéne nincs időnk és haladnunk kell az anyaggal!!!
Egy rohanás, kapkodás és jön a szokásos szöveg “én már leadtam ezt az anyagot”
Az, hogy ez érthető volt vagy nem az már nem érdekli a tanárok többségét, tisztelet a kevés kivételnek.
Na ezzel teljesen elveszik az ember kedvét és az egész át megy egy rohanós, kapkodós, muszáj-ba!!!
Emiatt a diákok egy nyűgnek fogják érezni az egészet.
Plusz mindenkinek a saját érdeklődési köre köré kéne felépíteni a nyelvoktatást.
Itt most a privát oktatásra gondolok.
Én tanultam középiskolában, nyelviskolában és privát , magántanárnál.
Mindenhol a nyelvtant tólták, de sehol nem tanítottak meg beszélni.
Még amikor magántanárhoz jártam akkor is azt tapasztaltam, hogy nem haladhatunk az én érdeklődési köröm felé. Persze az első órán minden meg lett ígérve, aztán nyelvtan, nyelvtan, nyelvtan, nyelvtan és munkafüzetben a feladatok megoldása.
Akkoriban eladóként dolgoztam és, ha valaki elkezdett angolul beszélni hozzám lefagytam teljesen, mert a nyelvtan és a munkafüzetben a feladatok megoldása ebben nem segít.
Hiába mondtam a tanáromnak mindig ugyan azt mondta , hogy még kell egy kis nyelvtan aztán majd utána.
Ez ment fél évig.
Plusz a szavak is kezdtek nem megmaradni a fejemben.
Már nem tudtamnőket megjegyezni és kezdett összeomlani az egész.
Nekem nagyon nehéz volt úgy otthon, hogy magyarul dolgoztam, csak néha kellett volna az angol, barátokkal szintén magyarul beszéltem stb..
Mivel mindenképpen meg akartam tanulni angolul, ezért Angliába költöztem.
Vért izzadtam, mert kint ismét szembesültem azzal , hogy nem tudok beszélni angolul, mindenki baromi gyorsan beszél, nem érdekelte őket, hogy nekem át kell gondolnom elsőre, hogy mit mondott aztán azt, hogy erre mit fogok majd válaszólni.
Szóval nagyon nehéz volt, de sikerült és megérte.
Itt kint is elmentem iskolába ahol velem egy szinten lévő a világ minden tájáról származó emberekkel voltam egy csoportban.
Az is sokat segített, később meg Lengyel barátnőm lett akivel csak angolul tudunk kommunikálni.
Na ez még többet segített.
Reagálva a 20. hozzászólásra:
Ha én bekopogtatok az ajtódon, hogy fogadj be légy szíves három napra, akkor magától értetődő, hogy én fogok alkalmazkodni az általad támasztott követelmén rendszerhez - és nem fordítva. A befogadott menekültekkel is szokott a probléma lenni: Ők jönnek és én hajlongjak, hogy élvezhetik annak az országnak a biztonságát, lényegében ingyen élhetnek alanyi jogon abban az országban, amelyben én élek és nap mint nap keményen megdolgozom az elért eredményeimért. Aztán jön a többnejűség igénye... A saját mecset... Utána meg az itt élők erőszakos "megtérítése", - nem? Nem folytatom, mert abból lesz a veszekedés, ill. személyeskedés! Arra azért megkérlek, hogy szálljál már magadba, mielőtt olyan dolgokat leírsz, mint amiket leírtál! Aki itt akar valamilyen célt elérni, vegye a fáradtságot és alkalmazkodjon! Én sem csinálom a fesztivált a magyar nyelv miatt, ha Londonba utazom!
15-ös válaszoló vagyok!
Ha valaki nagyon megakard tanulni angolul, stb., akkor megtalálja a módját!
Ha már angol nyelvtanulás, akkor egy kis segítség.
/ Bevezetés, alapozás /
Lelki alapozás, éber figyelem megalapozása!
Sajnos ezt nem igazán szokták kiemelni a nyelvtanulásnál (valójában, semminél sem), de a leglényegesebb! Vagyis a nyugodt lelki állapot, nagyfokú éber figyelem megalapozása.
A gyakorlat lényege, hogy légzésünket lelassítjuk a normális ritmus alá.
Egy egészséges ember percenként körülbelül tizenötször vesz lélegzetet. Nem szabad azonban ezt a számot hirtelen lecsökkenteni. Mindig jobb ilyenkor a fokozatosság elvét alkalmazni, mint a hirtelen változtatásét. Első lépésként nagyon lassan fújjuk ki a levegőt, majd lágyan szívjuk be, lélegzetünket tartsuk vissza egy pillanatra, ezután eresszük ki ismét a levegőt. Minden figyelmünket erre összpontosítsuk, szemünket tartsuk csukva. Tudatunkat teljes mértékben hangoljuk rá a levegővételre, amíg azt nem érezzük, hogy minden porcikánkat áthatja.
A légzés legyen tehát lassú, egyenletes és halk; kerüljük az erőltetett légzést, ne hirtelen szívjuk be a levegőt, mert az meghiúsítja a munkánkat. Izmaink legyenek teljesen lazák. Ha azonban a legkisebb kényelmetlenséget is tapasztalunk, vagy akár egyszer is levegő után kellett kapnunk, azonnal hagyjuk abba a gyakorlatot, mert akkor nyilvánvaló, hogy helytelenül végezzük. Elölről kezdjük az egészet! Levegőt mindkét orrnyíláson át vegyünk.
A cél, a folytonos mozgásban lévő gondolkodás lecsillapítása, belső békesség megalapozása.
Ha ezek után bármiféle érzés, gondolat, érzet jelenik meg, feltesszük azt a kérdést, hogy
Ki érzi ezeket?
Ki tapasztalja ezeket?
Ki gondolja ezeket?
Ki nyugtalankodik ezen?
Ki idegeskedik ezen?
Ha megjelenik az ’ÉN’, akkor feltesszük azt a kérdést, hogy Ki ez az én? Ekkor megjelenik az éber figyelem, felerősödik a koncentrációnk, így már hatékony lesz a nyelvtanulás. Természetesen mehetnek a pozitív megerősítések is, mint a:
Most kitartó vagyok!
Most szeretetteljes vagyok!
Most kedvem van a tanuláshoz!
Most nyugodt vagyok!
Most éber vagyok!
Most tanuló beállítottságú vagyok!
Most érdekel a nyelvtanulás!
Most látom értelmét a tanulásnak!
Most akarok tanulni!
Programozzuk, neveljük a tudatalattit, így önmagunkat a cselekvéssel összehangolva.
Ezekkel a mondatokkal, még elszántabbak leszünk a tanulást illetőleg.
/ Módszertan, lépések /
1. Lelki alapozás! Nagyon fontos! Erről már esett szó!
Értelmes, pozitív megerősítések, relaxáció, éberség megalapozása.
Azért, mert ingerült, feszült állapotban nem lehet rendesen tanulni, figyelni.
2. Hallás!
Az első, amivel találkozik az ember, maga a hangzás, ritmus, dallam.
Jelenben élve figyelni kell az elhangzó szöveg dallamára, ritmusára, hangzására. Csak figyeljünk és kövessük folyamatosan. Idővel ki fog alakulni, hogy folyamatosan követni tudjuk az elhangzó szöveget. Csak a jelenre koncentrálva, csak az elhangzó szövegre!
3. Értés!
Ezt követően elkezd kialakulni az értés (globális értés). Az elhangzó szöveg értése. Dallamhosszúság, hangok, hangmagasság változás.
4. Beszéd, kiejtés!
Az elhangzó szöveg visszamondása. Betűk, szavak, mondatok kiejtése, kimondása. A dallamra, hangzásra, ritmusra, kiejtésre figyelve! Lehet közben, párhuzamosan ritmusra dobolni, stb.
5. Írás!
Miután az elhangzott szöveg írásos képét is látjuk, következnek a betűk, szavak, mondatok leírása. Így téve személyessé a tanulásunkat.
6. Olvasás! A leírt betűk, szavak, mondatok olvasása, felolvasása.
7. Nyelvtan!
Nyelvtani szabályok átnézése, hogy lehessek mihez kötni az eddigieket. Végül, hogy kialakuljon a logikus, értelmes beszéd. Amúgy a sok olvasás által is rá fogunk érezni a helyes szöveg, mondatalkotásra!
8. Kötetlen beszéd!
Itt már a nyelvtani szabályok alkalmazásával, kötetlen beszélgetésről van szó.
/ Ajánlás /
ANGOL NYELV:
Cél, az egynyelvű gondolkodás kifejlesztése, mert nem lehet úgy kötetlenül beszélgetni, ha folyton magunkba fordítunk!
Könyv + hanganyag:
D.H. Howe - English Today! (Egynyelvű, 4-5000 szót tartalmazó anyag, rengeteg képpel)
Oktató videó:
Follow me! (A teljes anyag, fent van a youtube-on!)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLRj96OKTtFQfDB1wZyIqt..
A beszélj angolul anyagai!
Könnyített olvasmányok: Penguin Readers és a The Oxford Bookworms könyvei.
Szótár: Oxford Photo Dictionary - Angol - magyar képes szótár (angolra figyelve)
Angol egynyelvű szótárak:
KOMMUNIKÁCIÓ GYAKORLÁSA:
Ingyen! Van, aki magyarul akar tanulni. Cserébe, beszélget velünk angolul, németül, stb.
23: oké: akkor ha nyáron lemegy valaki horvátba nyaralni az tanuljon meg horvátul? Aztán elmegy Németországba, úgyhogy németül is. Onnan hazafele Csehországon keresztül jön, úgyhogy beszéljen már csehül is? Vagy hogy gondolod?
Sokkal egyszerűbb ha mindenki beszél angolul.
Persze ha valaki hosszútávon letelepszik valahol attól jogos elvárás a helyi nyelv elsajátítása.
Nem vagyunk rosszabbak mint a franciák, svájciak, olaszok, csehek.
Az EF dolgozta ki az Angol Nyelvi Jártasság Indexét (EPI), amely azt mutatja meg, hogy a nem angol anyanyelvű, 13-22 éves diákok milyen mértékben sajátították el az angol nyelvet. Az EPI figyelemmel kíséri a diákok nyelvtudásának alakulását és minősítési szempontokat szolgáltat az összehasonlításhoz.
Az európai országok sorrendje az EPI rangsorban, az értékelés pontszámával
Hollandia 70.27
Svédország 68.74
Norvégia 67.93
Dánia 67.87
Finnország 65.34
Ausztria 64.11
Luxemburg 64.03
Németország 63.77
Lengyelország 63.76
Portugália 63.14
Belgium 63.09
Horvátország 63.07
Magyarország 61.86
Románia 61.36
Szerbia 61.30
Svájc 60.23
Litvánia 60.11
Görögország 59.87
Csehország 59.30
Bulgária 58.97
Szlovákia 58.82
Észtország 58.29
Franciaország 57.25
Lettország 56.85
Spanyolország 55.46
Olaszország 55.31
Beloruszia 52.39
Oroszország 52.14
Ukrajna 52.13
Albánia 51.99
Törökország 46.81
Innen is látszik hogy azokban az országokban ahol jelentős roma kisebbség van évtizedek óta (Románia, Magyarország, Bulgária, Szerbia, Szlovákia) roszabb az oktatás mint máshol. A migránsokkal szerencséjük van a nyugati országoknak mert azok tudnak angolul. Több évtized múlva fog megmutatkozni a negatív tendencia hatása.
két fő oka van:
1, a nyelvoktatás (néhány jó gimit és a kétnyelvű sulikat kivéve) egy nagy büdös nulla. Nyelvtan erőltetése, szavak elszigetelt magoltása stb. Most 30 évesen végre súrolom a felsőfokot, és a nagyját egyedül tanultam, mert nagyon sokáig tartott, mire megtaláltam a megfelelő módszert, és elengedett azt a sok baromságot, amit iskolában tanultam.
2, lehet megsértődni, de a magyar egy végtelenül lusta, kifogáskereső népség. ahogy lefogyni sincs senkinek ideje, se pénze a „drága kajákra”, úgy nyelvtanulásnál is nyomja bullshitet az átlag proletár:
- „tanuljon a meg külföldi magyarul!!!!”
- az angolok sem beszélnek idegen nyelvet!! (gondolom, az mellékes, h a világ első számú világnyelve az anyanyelvük)
- statisztikákat szerint a magyarok nyelvtudásuk alapján utolsó között vannak az EU-ban, de amikor felvetettem bárhol, próbálták megmagyarázni, csűrni-csavarni, h „más országban máshogy mérik a nyelvtudás”
"A 90-as években az volt a baj, hogy nem volt elég angol nyelvtanár, aztán egy nyári tanfolyam keretében átképzték az orosztanárokat angol (meg német/francia) tanárrá."
Ez borzalmas, hogy valakik ennyire tájékozatlanok, mintha a Jupiteren élne, és a szaturnusziak propagandáját hallgatná.
Először az volt a direktíva, hogy felsőfokú nyelvvizsgával lehet angolt tanítani, középfokúval csak akkor, ha volt az iskolában olyan, aki felsőfokúval rendelkezett, szakmai vezetőnek. A jobbaknak sikerült egy év alatt a B2 (azért ezek már rutinos nyelvtanulók voltak), és újabb egy év alatt a C.
És mire ezt megszerezték, rögtön utána jött az a direktíva, hogy már nem lehet másképp nyelvet tanítani, csak nyelvtanári diplomával. És felvételiztek a tanárképző karokra, és újabb 3-4-5 vagy mennyi év múlva meglett a diplomájuk.
Vajon mit lehetett volna jobban és gyorsabban csinálni az oktatás beindítása érdekében? Semmit. Ide csak Raymond Chandlertől illik egy idézet: Senki sem lehet annyira süket, mint amilyennek maga tetteti magát – mondta csendesen. – Senki. (Gy. Szentkláray Olga fordítása)
"Mert a Magyarországi nyelvoktatás megrekedt az 1970-es évekbeli oktatási szinten."
Ez meg a másik hajmeresztés. Hogyan tudott volna megrekedni azon a szinten, mikor egy szem régi tankönyv nem volt, minden iskola aszerint, hogy melyik terjesztő mennyit fizetett az igazgatónak, vette a könyveket, melyek mindegyike az egész világon elismert nyelvtanító sorozathoz tartozott, Project, Strategies, stb. Ha ezek nem voltak jók, mi volt jó? Más nem lett volna, legfeljebb az észak-koreai KGB-ekvivalens házi jegyzete... Mondjuk ezzel kapcsolatban valóban volt egy akadály, ahogy a nyelvtanárok sűrűn változtak, mindegyik hozta magával a saját kis megszokott rendszerét, esze ágában nem volt egynek sem, hogy azt mondja, na, kopaszok, miből tanultatok tavaly? Akkor annak a következő kötetéből elkezdek készülni. Hanem azt mondta, mindenki vegye meg ezt és ezt a könyvet, ezt fogjuk használni, nálam van 5% engedmény. Így aztán a négy év alatt volt négyféle könyv, persze, hogy nem volt jó semmire a szétzilált tudás.
Az is igen fura, hogy valaki az iskolai oktatást hibáztatja, hogy nem kapott használható nyelvtudást. Semmiben sem kapott senki használhatót, mindig is szokás volt, hogy az, aki akart valamit, elmélyülni vagy továbbmenni, az szakkörre, korrepetitorhoz, stb járt, otthon utánament, bármilyen tárgyból, csak pont a nyelvnél van ez az irreális elvárás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!