Milyen hasznot hoz egy átlagpolgár számára a debreceni BMW gyár megépítése?
Lokálisan nagy haszna van egy ilyen gyárnak, egész jól fle tudja húzni a régiót.
Ha globálisan vesszük, mennyi támogatást is kapnak az államtól ezek gyárak? Egy 2016-os cikkből:
"A társaság tájékoztatása szerint a kecskeméti gyár dolgozói 2016-ban 16 millió euró személyi jövedelemadót és egyéb bérből levont közterhet fizettek be a magyar költségvetésbe. Munkaadóként és társaságként tavaly 24 millió euró adót és járulékot fizetett a vállalat a magyar államnak, illetve a kecskeméti önkormányzatnak."
Ez 40 millió euró/év.
Eközben 2009-ben:
" A projekt 146.2 milliárd forintnyi (548.4 millió EUR) támogatható beruházást, valamint 29.7 milliárd forint (111,5 millió EUR) összegű, pénzbeli támogatás és társasági adókedvezmény formájában nyújtott támogatást foglal magában. Ezenfelül a Mercedes-Benz Hungary mintegy 214 millió forint (0.8 millió EUR) összegű, az állami vasúthálózatra való rácsatlakozást célzó pénzügyi támogatásban részesül. "
A BMW gyár esetén ezt nyilatkozta Szjjártó:
"Hozzátette, a beruházás értéke több mint egymilliárd euró, amelyhez a magyar kormány 12,3 milliárd forintos támogatást nyújt."
Meg maga az ipari park fejlesztése, még 130mrd forint.
Ha 20 évet összegezve néznénk egy-egy ilyen gyár tevékenységét, akkor lehet meglepődnénk, bár ennek ellenére a helyi gazdaságra tett hatása az vitathatatlan.
Nem muszáj vagyonőr lenni.
Ja akkor melózni kéne,elnézést.
Ennyi.
Az, hogy Debrecenbe megy a BMW, az nem csak a régiónak lesz jó, hanem az egész országnak is. (mint minden ipari, magas hozzáadott értékű beruházás!)
Debrecenben elektromos modelleket fognak gyártani, ami azt jelenti, hogy a csúcstechnológiát építik be. Maga a beruházás és járulékai hatalmas területen, hatalmas erőbedobással folynak. Út és vasútépítés, energetikai beruházások, infrastruktúra, stb.
A BMW mint a mágnes vonzza azokat a gyártókat, akik a BMW beszállítói, vagy azok akarnak lenni. A beruházás bejelentése óta kb. 10 cég kezdett építkezésbe, és további 60(!) céggel folynak tárgyalások. Az ipari parkokban sorra kezdődnek az új építkezések, többek között a második autóbusz-gyár is, ahol Mercedes e-buszokat fognak gyártani. A debreceni ipari parkok bizony érezhetően meg fogják dobni a GDP-t, miközben több ezer igényes munkahely létesül. (az építési területet a város tette rendbe, és úgy adták el a BMW-nek, amit a BMW azóta már ki is fizetett a városnak!)
"(mint minden ipari, magas hozzáadott értékű beruházás!)"
Mondjuk ebben pont hozzáadott érték nincs. A hozzáadott érték nem azt jelenti, hogy csúcstechnológiát építenek be... :D
"(az építési területet a város tette rendbe, és úgy adták el a BMW-nek, amit a BMW azóta már ki is fizetett a városnak!)"
Ezért vett fel a város 44 mrd Ft hitelt? :D
Ha a csúcstechnikát is ott gyártják, akkor mi is a bajod?!
A város a terület megvásárlására és rekultiválására vett fel hitelt, s amikor a BMW fizetett, vissza is fizette azt.
Most gondolkozz, hogy még mibe tudsz belekötni?!
"Ha a csúcstechnikát is ott gyártják, akkor mi is a bajod?!"
Nem, nem ott gyártják, ott majd csak összeszerelik a már előre legyártott alkatrészeket.
Pont az a bajom, mint Mercedessel és az Audival is, hogy úgy állítják be hogy "csúcstechnika meg hozzáadott érték" közben mindkettő gyakorlatilag összeszerelő üzem ( a motorgyártás sem épp high-tech így 2020ban, főleg hogy csak a blokk meg a hengerfej készül itt ).
Mint írtam a területfejlesztő hatásuk vitathatatlan, csak azt felejti el mindenki hogy ez részben a brutálisan nagy mennyíségű állami pénznek is köszönhető. Az meg kicsit ocsmány, hogy ezért felszopjuk a multikat..
Ha visszakeresel a gyakorin a Mercedes érkezésekor is téma volt ugyanez, a brutális állami támogatás, a brutális adókedvezmények pár hónappal a gyár nyitása után meg kiderült a MB nem kicsit gusztustalanul áll a melósokhoz.
A BMW általi kifizetésről semmit nem találok, Debrecen éves költségvetését meg nem fogom átnyálazni.
A Sensirion azért épít Debrecenben, hogy ott gyártson.
Ha ott gyártják, akkor a helyszínen (Debrecenben) be is építik... (ezek olyanok!)
Az elektromos autógyártás ma csúcstechnikát képvisel!
A "hülye" németek majd' összetették magukat, hogy megszerezzék a TESLA európai gyárának helyszínét; nekik nem volt snassz, hogy Berlin mellett építi fel a gyárár E. Musk...
Ha egyszer büntetlenül szétverték anno a magyar ipart, akkor/azután nincs más választás: vagy kedvezményt adsz a multiknak, vagy megy máshová!
A BMW 4 évig kereste az új gyár helyszínét, amíg Debrecen mellett döntött!
Szlovákiát az "összeszerelő" autóipar húzta ki a sz@rból (no meg a normális kormányaik)
A Mercedessel Kecskemét felzárkózott ahhoz a pár magyar vidéki városhoz, amelyek viszonylagos életminőséget tudnak adni a régiójuknak.
"A BMW általi kifizetésről semmit nem találok, Debrecen éves költségvetését meg nem fogom átnyálazni."
Ne turbózz ezen, a BMW és Debrecen dolgai tőled függetlenül is haladnak - szerintem jó irányba!
"A Sensirion azért épít Debrecenben, hogy ott gyártson.
Ha ott gyártják, akkor a helyszínen (Debrecenben) be is építik... (ezek olyanok!)"
Az a baj, hogy nem érted mi a különbség a gyártás és az összeszerelés között. Innentől meg mindegy is :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!