Magyarországon a tömegközlekedési menetrendek miért fejlődnek visszafele?
Nem,hogy javulna, még sz_rabb lesz, mint volt.
A döntéshozók elfelejtik,hogy a jó tömegközlekedéshez, nem elegek a járművek.Hiába van egy jó klimatizált, wifis jármű, ha csak napi 2x megy.De, akkor is késve ér oda.
Szoktam külföldi blogokat olvasni.Svájcban, Németországban a menetrendek újításakor, van fejlődés, ha nem is mindig jelentős, de van.Ott cél,hogy egyre több legyen a járat.Legfontosabb stratégiai cél pedig a 100 százalékos (lyukak nélküli) ütemes menetrend elérése.
Azzal,hogy tovább kaszabolják a menetrendet, azzal azt üzenek,hogy "menjen mindenki autóval, akinek nincs, az annyit is ér"
A valódi válasz nagyon egyszerű és kettős természetű!
1. Valóban vannak vasúti mellékvonalak, amiket be lehetne zárni, ezek azok a vonalak, ahol a Fidesz-kormány (mert tisztázzuk ez nem a MÁV kezdeményezése volt a minisztérium rendelte meg) egy vonatot megtart, csak azért, hogy ne mondják, hogy bezárta azt "mintamocskosballibisik". Tehát full kamu vasútvonalak lesznek.
2. A MÁV-nak régóta venni kéne legalább 100 db. új mellékvonali vasúti járművet, a súlyosan elöregedő és egyre nyűgösebb 117-es sorozat (vagy, ahogy mindenki ismeri régi megnevezésük után a BZmot-ok) helyett. Ezek a vonatok elmúltak negyven évesek 2030-ig vagy nagy felújítást kellene újra kapniuk, és valahogy korszerűbbé varázsolni őket vagy le kellene váltani őket legalább azokon a vonalakon, amikkel érdemes hosszabb távon számolni.
De nincs jelben új dízel motorvonat beszerzés sajnos.
Ez a kettő most találkozott a politikai szándékkal. Így most gyakorlatilag bezárnak egy rakás mellékvonalat, és a Bz-k kb. felét is lehet selejtezni a maradék meg a leállítottak alkatrészeiből majd ellesz valahogy még tíz-tizenöt évig.
Mert ez az ukász. Ki van adva, hogy bizonyos kihasználtság alatt szüntessenek meg mindent, viszont olyan magas az elvárás, hogy gyakorlatilag csak a legsűrűbb, nagyvárosok közötti vonalak maradnak meg, a többin napi 1-et hagynak (egyelőre).
Ennek oka lehet, hogy tele van adóssággal a MÁV, és Orbán leszólt, hogy nem lesz több lóvé, ebből kell megoldani.
Ha már járhatatlanok lesznek a mellékvonalak, vagy ha már a versenyképtelenség miatt senki sem használja őket, akkor azt az egy indulást is megszüntetik.
A megmaradó pénzek egy jelentős részét, a Budapestet érintő vonalakra fordítják. Új sínek, új vonatok, zajvédelem, új infrastruktúra, körvasút. Ez látványosabb, és többen fogják használni, mint a megszüntetett kis járatokat. Így lesz bevétel, pörög a GDP, mert hát munka lesz bőven. Sokan csak annyit látnak majd, hogy most milyen jó, hogy nem kell a Nyugatinál rostokolni, átutazhatok Aquincumról Kőbányáig átszállás nélkül. A falusiak meg majd járnak busszal vagy autóval, nem oszt nem szoroz.
Más okot nem tudok elképzelni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!