Magyarország miért ennyire főváros központú?
Vidéken jóformán megállt az élet egy-egy várostól eltekintve.
Ez miért alakult így?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nézd meg mennyi befolyásos ember lakik Budapesten és mennyi máshol.
Na, pont azért ennyire főváros központú, mert elég sok befolyásos ember Budapesten lakik, persze, hogy oda intézik a fejlesztéseket.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kérdező!
Ez a dualizmus alatt (1867-1914) alakult ki így. Akkor az volt a cél, hogy Béccsel szemben legyen ellenpólus. De akkor ez egy 325 000 km2-es országnak volt a fővárosa! Aztán jött Trianon, maradt egy harmadakkora ország, és innentől már egy túlméretezett vízfej volt. Ezt a mai napig nem sikerült ellensúlyozni.
A vasúti közlekedés a mai napig főváros-centrikus. Pl. Pécsről Szegedre is Bp-én át tudsz leginkább vonatozni.
Duna-hidak csak a legutóbbi években épültek Bp. alatt (addig talán egy volt). De az autópályák is Bp-centrikusak, csak a gyorsforgalmi utakkal próbálnak ezen változtatni.
Márpedig az fejlődik, ahová jó a közlekedés. Innentől ez sok mindent meghatározott a XX. század végéig.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Hosszú évek műve.
Budapest növekedését mindig is nyomatták az elmúlt kétszáz évben.
Trianon előtt még voltak más nagyvárosok, amik ugyan kisebbek volt, de nem nagyságrendekkel: Pozsony, Kassa, Nagyvárad, Kolozsvár stb.
Mára az utána következő legnagyobb város is a tizede durván.
És az a helyzet, hogy a 200 ezer és annál kisebb városok kevés kivételtől eltekintve más országkban sem pörögnek túlzottan.
Erre erősít rá a Budapest központú közlekedés.
Próbálj meg eljutni Sopronból Pécsre vagy éppen Pécsről Szeged vonattal vagy autópályán. Hiába hatalmas kerülő, még így is Budapesten át a legcélszerűbb sokszor.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ha egy főre lebontva nézed a fejlesztéseket, baromira nem beszélhetünk arról, hogy Budapest annyira túl lenne fejlesztve. Az - főleg Orbán idejében Felcsútra jellemző: Felcsút kapja az egy főre jutó legtöbb közpénzt.
Budapest lendít a legtöbbet a gazdaságon is, ezért is indokolt és elengedhetetlen az, hogy strukturálisan mindig korszerű maradjon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!