Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » A magyar színházak tulajdonkép...

A magyar színházak tulajdonképpen "kuplerájok"?

Figyelt kérdés

Elnézést a hasonlítért. Igazán nem gondoltam volna, hogy valaha is releváns lesz a hasonlat. Már nem is tudom hányadik ilyen zaklatásos eset került nyílvánosságra, akik főszereplője szinházigazgató, rendező, esztéta stb... Ráadásul mindnek lebukása után több mással való zaklatási esete is kiderült. Biztosan sok olyan van, ami csak azért nem derült ki, mert nincs olyan szókimondó színésznő, mint monduk Sárosdi Lilla. Ez az egész csak a jéghegy csúcsa?


Apropó úgy hallottam Marton László halálát a zaklatásos eset okozta. Ebben vajon van igazság?


Hozzáteszem, ha valóban ilyen kocsikkal járkáltak a vezetők a kommunizmusban és kocsikáztatták a fiatal lányokat, akkor ez egy szokásos tömegjelenség lehetett a színházaknál. Hiszen ha kirívó eset lett volna beszéltek volna róla. De mindenki így csinálta/ csinálja?


2019. dec. 4. 10:02
1 2
 11/13 anonim ***** válasza:
Minek tette volna? Megtette Lenin helyette.
2022. dec. 23. 02:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/13 anonim ***** válasza:
Igen
2022. dec. 23. 19:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/13 anonim ***** válasza:

1. A színházakra ez csak annyira (volt) jellemző, mint bármilyen más területre, pl. a sportra (nyilván azért jellemzőbb volt olyan területeken, ahol sok szép nő dolgozott és dolgozik, néha akár a bájait is láttató öltözékben - mint a bányákban, ahol a sörpocakos, szőrős férfiak kevésbé gerjednek egymásra talán)...


A színház világa mindig reflektorfényben volt, ahogy a film világa is (lásd: Epstein-ügy), ezért nagyobb figyelmet kap. Valójában pont azért hasznos ez a dolog, mert névtelen, arctalan nők millióinak adhat bátorságot, akik "láthatatlanok" és egy jelentéktelen üzem gyártószalagja mellett zaklatta őket a saját főnökük, hogy ők is kiálljanak és visszautasítsák a munkahelyi zaklatást.


Sajnos abból sosem lesz címlapon szalagcím, hogy "Zaklatás történt a malomcsösznédi textilgyár harmadik műszakjában" - de a malomcsösznédi varrónő is erőt meríthet egy színésznő bátorságából, hogy ő is kiálljon magáért és visszautasítsa az őt érő zaklatást.



2. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ezek a zaklatási ügyek leggyakrabban NEM a színházakhoz kapcsolódnak és nem végzett színésznőket érintettek, hanem A FELSŐOKTATÁSI RENDSZER tanári visszaélései valójában.


Marton László nem színésznőket zaklatott (ahhoz nem lett volna bátorsága), hanem olyan "kislányokat", akik arról álmodoztak, hogy egyszer színésznők lehetnek, és tudták, hogy a nagyhatalmú Marton az SZFE fontos tanára, a felvételiztető bizottság szinte állandó tagja. Azt ígérte nekik, hogy színésznő lehet belőlük, ha megteszik neki, amit... meg kell tenniük...


Ez alapvetően tanári visszaélés. A legtöbbjükből soha nem lett színésznő, nem is voltak talán tehetségesek - egy gátlástalan tanárember visszaélt a naiv ábrándjaikkal. Sárosdi Lilla valószínű épp azért merte visszautasítani az "ajánlatát" abban a kocsiban, mert érzett magában annyi tehetséget, hogy ne kelljen ilyesmit teljesítenie ahhoz, hogy színpadra kerüljön...



3. Marton László rákban halt meg, nem volt köze a zaklatásos esethez a halálának.


4. NEM VOLT TÖMEGJELENSÉG. Ezt fontos leszögezni. A legtöbb színházi ember nem zaklató és évtizedekkel ezelőtt sem volt az. Egy Ascherről, egy Babarczyról sosem lehetett ilyet hallani sem.


5. Nem azért nem beszéltek róla nyilvánosan a színháziak, mert mindenki ezt csinálta volna, hanem azért nem, mert túl nagy hatalmú ember volt, a színházi szakma pedig egy nagyon kicsi szakma, jóformán olyan, mint egy nagyobb falu, amelyben mindenki ismer mindenkit - és amikor egy nagyhatalmú ember követ el valamit, a "kicsik" nem mernek lépni ellene...


Ehhez hozzádódik a szakma régi reflexe: "Nem teregetjük a szennyest". Ennek évszázados hagyományai vannak, arról szól, hogy a nézőben ne rombolják le az illúziót, ami belül történik, az belül marad, stb. Ettől még pletykáltak róla és rossz hírét keltették, a színházi szakma a nyelvével büntet, és néha az fájdalmasabb mint egy fegyelmi eljárás.


6. Ne felejtsük el, hogy MARTON OKOS VOLT és RAVASZ. Nem a Vígszínházban követte el, főrendezői minőségben a zaklatásait, sőt, az egyetemen is óvatos volt. Nem végzett színésznőket, sőt, legtöbbször nem is a diákjait zaklatta. Látta a tehetséget és gondja volt rá, hogy lehetőleg ne olyanokat zaklasson, akik később híres színésznőként nagyot árthatnak neki, ha a szájukra veszik.


Szerencsétlen kislányokat zaklatott, akik csak álmodoztak a színpadról, de 99%-uk sosem lett színésznő. Sárosdi Lillával hiba csúszott a "rendszerébe", rá is fizetett - igaz jó nagy késéssel...


Sosem mert volna pl. egy Eszenyit zaklatni (meg is nézhette volna magát). Alja módon, mint egy ragadozó, a gyengékre repült rá.

2023. jan. 28. 11:50
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!