Miért van az, hogy egyetlen stadiont, vasutat vagy egyéb beruházást sem tudnak soha annyi pénzből megvalósítani, mint amennyit eredetileg számoltak rá, hanem mindig a többszörösébe kerül végül?
Ez az inkompetens politikai döntéshozók felelőssége.
Amikor egy szakembernek nyilvánvaló, hogy az adott műszaki tartalom a megajánlott összegből nem valósítható meg a politikai komiszár kihirdeti a tendergyőztest.
Aztán a vállalási összegből ugye ki kell fizetni az alkotmányos költségeket is amik ma a költségvetés jelentős 30-40% részét teszik ki. Tehát a műszaki tartalom köszönőviszonyban sem lesz a tenderanyaggal. Itt vagy árat emel a vállalkozó vagy használhatatlan lesz a beruházás.
Aztán legyen olyan felelős műszaki vezető aki aláírja.
Amikor elvégzik a tervezést és eldöntik a beruházást, akkor még csak elkezdődik a hosszú eljárási szakasz. Az uniós szabályok szerint egy pályázatot közzé kell tenni meghatározott idővel (több hónappal) azelőtt, hogy azon pályázni lehetne. A beadásra is kell időt hagyni majd az elbírálásokra is. A pályázat nyertesének kihirdetése után kezdődhet a valódi tárgyalás a pontos részletekről és indulhat meg a valódi tervezés. Akkor éppen úgy csak egy hozzávetőleges költségvetést tudnak készíteni ,mint egy házépítésnél, mert a hozzá szükséges anyagok, gépek árai változnak folyamatosan. Ilyen nagy beruházásoknál meg rengeteg buktató lehet út közben is.
Csak gondold át hogy egy családi ház építésénél már eleve hónapokba telik a tervezés, engedélyek beszerzése és mire valóban meg kell venni a cserepet vagy az ablakokat, azok már nem ugyanannyiba fognak kerülni, mint amikor fél évvel korábban megnézték. Ahogyan ha kiderül hogy az alaphoz több beton kell és vasalni is kell mert még sem olyan a talaj mint feltételezték, vagy hogy a talajvíz feljön és külön szigetelés kell a pince falához meg vízelvezető rendszer, ha a szomszéd közben még sem engedi meg hogy arra nyíljon a garázskapu stb. akkor mindig nőnek a költségek.
Az ilyen nagy beruházásoknál rengeteg változás történik és nagyon hosszú idő alatt készülnek el.
De a médiahírekkel ellentétben a valóságban nem futnak ki olyan nagyon a költségekből. A tervezéskor kalkulált összeg és a valós megvalósulás között láthatsz gyakran nagy különbséget, hogy pl. bejelentik hogy 14 milliárdért építenek fel egy önkormányzati épületet, majd kiderül hogy 21 milliárdba került amire kész lett. De közben nem csak az, nem csak úgy került bele a megvalósításba és maga a nyertes pályázat vagy megbízás már 20,4 milliárdról szólt. Ebből lett 2 éves beruházás után 21 milliárd.
# 3
Hány EU-s pályázatban vettél már részt?
Azért azt megnézném, amikor te mész az EU-hoz reklamálni, hogy igen nyertél pénzt, de közben kétszer annyi lett a gépek állomány, meg a bérköltség és ezt tessék kifizetni.
#4 Ha már kötekedni akarsz, próbáld meg értelemmel.
De legalább olvasd el rendesen amibe bele akarsz kötni - akkor kevésbé égeted vele magad!
Nem volt szó eu-s pályázatokról. Az EU tagállamaként Magyarországot is kötik a szabályozások. A magyar költségvetésből történő pályáztatások során is.
Tényleg ennyire nincs semmi probléma hogy ilyesmikkel kelljen bepróbálkozni?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!