Európában miért ragaszkodnak betegesen az "állami" dolgokhoz?
Minden, ami állami az általában rosszul működik.Vasúttársaságokról az egészségügyig.Nem csak Magyarországon,hanem Nyugat-Európában is.
Én sokat utaztam a DB-vel (német állami vasúttársaság), ott sincsenek a helyzet magaslatán a klímaberendezések karbantartását tekintve és bizony késni is szoktak.Nyilván a Mávhoz képest tényleg jók, de amúgy nem.
Az egészségüggyel ugyanez van, Nyugat-Európában a fiatalok között nagyon népszerűtlen az egészségügyi pálya.Emberhiány ott is van, csak több a pénz és könnyebb a lyukakat elfedni.
A világ két leginkább szabadpiaci alapon működő országa az USA és Japán.Az utóbbiban nincsen állami vasúttársaság, privát cégek végzik a szállítást és nagyon hatékonyan csinálják, igaz nem olcsón, de ha minőséget akarunk, akkor a zsebünkbe kell nyúlni.
Mindkét ország hatékonyabb, jobban szervezett, mint a gazdag európai országok, iparban, világszínvonalú termékekben is megelőzik Európát, itt még egy nyamvadt okostelefonmárkát sem tudnak kiizzadni.
A szórakoztatóipart meg sem említem, az USA-ban egy Supergirl epizód annyiba kerül, mint egy komplett Éjjel-Nappal Berlin/Budapest évad.
Kint teljesen a piacra van bízva, azt készítik, ami népszerű, amit ellehet adni.Ha nem megy, akkor lezárják.
Európában nagy probléma, hogy magas a redrisztibúció, ez pedig rossz a fogyasztóknak, rossz a vállalkozóknak.Hagyni kellene az embereket élni, hagyni, hogy minél többet vásároljanak, minél többet tankoljanak, minél többet utazzanak, ugyanis ez pörgeti a gazdaságot.
Egyébként, a sokat emlegetett migrációs válság is a hatalmasra duzzadt államok miatt vált ekkora problémává.Kis állammal, szigorú költségvetéssel nem lehetett volna migránsokat csalogatni, mert nem lenne miből eltartani őket, meg házat építeni nekik.
Ha a migránsoknak nem járna semmi, nem jönnének a kontinensre.
Minél nagyobb az állami szerepvállalás, annál nagyobb a politikai elit hatalma, holott csak közszolgáknak kellene lenniük.Illetve, minél nagyobb az állam annál nagyobb a korrupció.
1# A rendőrség nem szolgáltat,hanem rendet tart fent.
A vasút és az eü viszont miért ne lehetne szolgáltatás, amit ha akarsz igénybe veszel?Miért ne lehetne egyik sem profitorientált.
Azért,mert ha totális,irányítás nélküli piacgazdaság lenne,akkor pár hónap alatt az emberiség fele meghalna...
-Szerinted mennyibe kerül valóban egy műtét,mondjuk?
-Mint,ahogy előttem szóló is említette,ha nem lenne állam által rendvédelmi szerv(rendőrség),akkor gyakorlatilag csak a gazdagok biztonsága lenne garantálva.
-Tömegközlekedés-Szerinted ha minden ember autót tartana,akkor milyen kár lenne az ökológiailag?
Az USA és Japán árnyoldalait is mondjuk felvázolhatod.
Pl az USA-ban rengeteg hajléktalan van,és 15%-na az Obamacare-ig nem volt semmilyen egészségbiztosítása.
Japánban meg nagyon sokan konkrétan a munkába halnak meg,nem hinném,hogy követendő példa lenne.
A fiatalok egy része már annyira depressziós,hogy állítólag 50%-uk már nemhogy családot nem akar,de még szexelni sem...
Nem azt kérdezted hogy mi a véleményünk, hanem hogy miért van ez így...
Mert ami állami az ÁLTALÁBAN sz@rabb, viszont mindenki részesülhet belőle mert olcsóbb. Tehát azt kár letagadni hogy nem véletlenül vannak pl. az USA-ban a legjobb egyetemek, mivel van pénz kutatásokra és a legjobb oktatók megfizetésére. Viszont ha egy csóró család gyereke a Yalere akar járni akkor vagy eladósodik, vagy meg kell szerezni valamilyen sportolói vagy tanulmányi ösztöndíjat. Persze nem kötelező a Yalere járni, járhat egy nebraskai community collegeba is, csak a munkapiacon máshogy fogják értékelni egy kicsikét...
Amerikában más a szemlélet, akkor is ha nem feltétlenül jár vele jobban az adott illető. Például sok szegény ember nem örül annak ha kötelezően kell egészségbiztosítással rendelkeznie (akkor se ha az állam olcsó biztosítást kínálna neki), mivel inkább meg szeretné magának tartani azt a pénzt, és igyekszik nem kórházba kerülni.
Magyarországon a közlekedés privatizálása nem tudom mennyire működne, mivel jellemzően veszteséges ágazat. A jegyárak óriásit növekednének (pedig az egyik célcsoport épp azon emberek akik azért tömegközlekednek mert ez olcsóbb az autózásnál). Hogy többen használják ahhoz meg óriási korszerűsítéseket kéne végrehajtani először is. No meg ha Mucsaröcsöge és a megyeszékhely közötti vonal teljesen veszteséges és bezárnák, akkor Mucsaröcsöge még jobban elszegényedne.
A szórakoztatóipar pedig nem állami kézben van, ebben tévedsz. Pl. az RTL klub reklámokból tartja fenn magát. A kulturális dolgokat szokta kipótolni állam vagy önkormányzat, tehát a múzeumok, kulturális műsorok, ilyenek.
Szóval az a helyzet, hogy Amerikában mindig is így volt, ott így épült ki a rendszer. Nálunk ha máról holnapra az állam mindentől megszabadulna amit fenntart, akkor összedőlne a rendszer. A szavazók nem támogatnák ugyan de ha lenne is ilyen törekvés, annak fokozatosan kellene megvalósulnia.
"A vasút és az eü viszont miért ne lehetne szolgáltatás, amit ha akarsz igénybe veszel?"
Az egészségügy pont ilyen. Ha akarsz akkor elmehetsz jobbnál jobb magánklinikákra, válogathatsz a fogorvosok, orvosok között. Csak a pénztárca szab határt.
"A világ két leginkább szabadpiaci alapon működő országa az USA és Japán."
Csak mellékesen megjegyzem, hogy az USÁ-ban pont azért hozták létre az Amtrak-et állami vállalatként, hogy egyáltalán legyen személyszállítás mert magánvasutaknak nem igazán érte meg. És nem mellesleg elég sok dollárt szivattyúznak bele hogy fennmaradjon.
Csak mellékesen az Amtrak éves utasszáma 30 millió, a "szar" német vasúté pedig több mint 1,5 milliárd. Még Magyarországé is 150 millió körül van.
"Az utóbbiban nincsen állami vasúttársaság, privát cégek végzik a szállítást"
Öhm...Japánban is állami a vasút...
Ahhoz meg külön gratulálok hogy egy ilyen kérdésbe is sikerült egy jót migránsozni.
Ha az állam kezéből kiveszed a fő ágazatokat, akkor az állam szerepe eléggé lecsökken... szinte egy-egy multi.. aki a mondjuk vinné a vasutat.. vagy az egészségügyet... amolyan állam az államban érzés nem?
Pont hogy az állami beavatkozások szerepét kellene növelni.. az túlzás, hogy mindent államosítsunk.. de ne hagyjuk, hogy kicsússzon az irányítás.
Az államszocializmus végénél én ott látom az egyik problémát, hogy az állam fillérekért privatizálta és kótyavetyélte el az állami vagyont és gyárakat.. külföldiek kezébe vagy magán kézbe akik egyből elkezdték azt leépíteni. Nálunk az ország ezt máig sem heverte ki, hiába az Eu..
Az meg hogy... 300 milliós országot hasonlítasz össze Magyarországgal.. abszurd. Egy lapon említhetetlen..
Nem gyártunk okostelefont.. meg lassan semmilyen hazai elektronikát.. hm... ismét visszalehetne ugrani miért nincs Orion... :)
Az állami korrupció jelen van.. de mi garantálja azt.. hogyha szétosztod az állami ágazatot magán kézbe.. akkor nem lesz korrupt vezető?!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!