A szovjetek miért csak igénytelen, rossz autókat csináltak?
ez abszolut teny igazad van kerdezo,hogy ritka rossz konstrukciok voltak nagyreszt.DE talan ha szabad figyelmedbe ajanlanom, a Jay Leno's Garage youtube csatornat,ott az egyik videoban Jay vezet egy Volgat es ha mar hajlando volt vezetni nem is lehet annyira rossz.ha beszelsz angolul akkor erteni fogod kozbe hogy hogy velekedik rola stb.
:-)
Mivel politikai rovatba van feltéve, így próbálja a közhangulatot az oroszok ellen fordítani. :(
Ezután majd jön mégtöbb orosz elleni kérdés figyeljétek meg. :(
"Egyébként nem élnek úgy, mint a cigányok, csak az elmúlt évszázadban nagy nyomorban tartották őket"
Ja, mert a cárok idején minden tök faja volt...
1. Egy IGAZI autószerelő ezeket az úgynevezett"igénytelen, rossz"autókat szereti mert rajtuk keresztül lehet KIVÁLÓAN megtanulni a szakmát.
2. Konkrét válasz a fenti"konkrét"kérdésre:
A Szovjetunióban sem gyártottak igénytlen, rossz autókat DE aki ezt hiszi nyugodtan higgye. Joga van a a véleményéhez.
"Egyébként nem élnek úgy, mint a cigányok, csak az elmúlt évszázadban nagy nyomorban tartották őket"
???
És egy ilyen ember szólja le a szovjet autókat...
Neked nincs fogalmad a történelemről.
Fiatal a srác"a kérdező"és sajnos...ne legyen igazam de olyan típusnak tűnik akivel "tele van" a sajtó...
Féktelenül száguldott az úton és cserbenhagyásos gázolást követett el VAGY frontálisan ütközött a fának és szörnyethalt.
Remélhetőleg az utóbbi...
Tudom, ez a "Politika" kategória, ahonnan a józan ész menekül, de azért vannak itt észérvek is. Már ha szabad őket leírni.
Az úgy, kollektíven nem igaz, hogy a szovjet autók igénytelenek voltak. Voltak köztük botrányos konstrukciók (Zaporozsec, Tavria, LuAZ, Izs) és egészen jók (GAZ M-21 Volga, Moszkvics 408-412). A II. világháború után ugyanis nagyjából ugyanonnan indult, mint a nyugat-európai: nyersanyag nincs, a gyárat lerombolták, a szakemberek elestek a harcokban. És ami ma már meglepőnek hat: az '50-es évek elejéig-közepéig állta is a versenyt a két szektor autóipara. Az akkori Volgák (M21, avagy a "púpos") és Moszkvicsok (408, a "négylámpás" és az uszonyos 412-es) abszolút versenyképesek voltak Nyugaton, exportálták is őket. Kis- és középkategóriában jó volt a szovjet autóipar, a korabeli mércével mérve megbízható, gazdaságos autókat gyártottak (persze ma ezekre már azt mondjuk: mindig volt velük valami és sokat fogyasztottak, de közben eltelt vagy 50 év). Luxuskategóriában sem állt rosszul a szénájuk, de a Csajkákat és ZiL-eket nehéz összehasonlítani a korabeli európai autókkal, mivel amerikai konstrukciókat próbáltak velük megidézni.
A baj ez után, a '60-as években kezdődött. Az agyatlan fegyverkezési versenyben a polgári szektor nem kapott elegendő pénzt, az autógyárak fejlesztései szépen, lassan leálltak. A GAZ nem tudott épkézláb Volgát építeni, az 1967-es GAZ-24 (kocka-Volga) csak nagyobb és divatosabb formájú volt, mint az M-21, de a lemezek alatt nagyjából ugyanaz a technika dolgozott a '90-es évekig. Jó két évtized telt el különösebb fejlesztések nélkül. De a Moszkvics is így járt: 1967-ben megjelent a 412-es, ami teljesen rendben volt, de 1976-ig csak helyben toporgott a gyár, akkor is csak annyira tellett tőlük, hogy átnevezték 2140-nek a típust és pár alkatrészt lecseréltek egyszerűbb, olcsóbb kivitelre. Ezzel is elvoltak a '80-as évek végéig.
Nagyjából ekkor fagyott be a nagyobb kategóriák fejlesztése is: az 1959-es Csajka utódján több, mint tíz évig vajúdott a GAZ, mire 1981-ben megjelent. Pedig már valamikor a '60-as évek végén le akarták váltani. A ZiL 1970-ben még ki bírta magából izzadni a 114-est, onnantól viszont ott is nagy volt a csend, ezt a típust reszelgették több, mint 30 évig 4104 és egyéb neveken.
Duplán sújtotta a brezsnyevi pangás a szovjet autóipart: egyrészt elavult konstrukciókat gyártottak, másrészt a géppark is kezdett elavulni. Pontatlan gépekkel meg az elavult konstrukciót sem lehet pontosan gyártani, lóg a főtengely, nem illeszkednek a lemezek, kopognak-zörögnek a mozgó alkatrészek. De nem baj, mikor éveket kell várni az autóra, el lehet adni a kevésbé jól sikerültet is. Veszi a paraszt, mert legalább lehet kapni.
Az egész állóvizet csak a VAZ-beruházás rázta fel, mikor egy komplett második vonalas Fiat-típuscsaládot kaptak a szovjetek (a top azért már akkor is a 125 és a 128 volt a kis-közepes kategóriában, azt nem adták el az olaszok, mert nem voltak hülyék), hozzá illő, a korábbiaknál korszerűbb gyárral. Ott még egyszer összeszedték magukat, a '70-es évek elején a Zsigulik megint csak versenyképesnek bizonyultak (a rossz nyelvek szerint azért, mert az első három típus teljesen olasz tervezésű volt, eleinte sok olasz alkatrésszel, bár a tévhitekkel ellentétben a hajtáslánc mindig is szovjet volt). Csak a licencszerződés értelmében a '70-es évek közepéig Nyugatra nem lehetett exportálni az autókat, így csak 1-2 jó éve volt a nyugati piacon a VAZ-nak. Egy kicsit frissített 1966-os Fiat-konstrukciótól nem estek hanyatt a vásárlók 1975-ben, mikor Fiat 128, Volkswagen Golf vagy épp Ford Escort MkII közül válogathattak a kiskategóriában. A VAZ-nak is az lett a vége, mint a többi gyárnak jó tíz évvel korábban: nem volt elég fejlesztési pénz, a járműhiány miatt meg az elavult konstrukciót is vitték, mint a cukrot. Pedig potenciál volt a gyárban: a Niva, mint önálló konstrukció (nem, nincs köze a Fiat Campagnolához) az egyik első önhordó terepjáró volt, az állandó összkerékhajtás is újdonságnak számított - még szép, ennek a fejlesztésére volt pénz a fegyverkezési kiadásokon belül. A Samarára nem, ezért hiába kezdték már a '70-es évek közepén reszelni, csak egy évtized múlva tudták gyártásba vinni.
Úgyhogy árnyaltabb a kép annál, hogy "hitvány Lada" meg "igénytelen oroszok". A nagy brezsnyevi pangásban nem volt pénz fejlesztésekre, a hiánygazdaság pedig szépen tönkreverte a minőségbiztosítást. El lehetett adni a "kishibás" autót is, mert nem volt más. Nem volt véletlen, hogy a VAZ-gyár indításakor elég sokáig ott voltak az olasz mérnökök és a technológia kidolgozása után a minőségbiztosítással foglalkoztak sokáig. Mikor hazamentek, jött is sok érdekes változás az autókban, pár helyen rendesen átalakultak a motorblokkok - nem feltétlenül előnyükre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!