A Ganz-MÁVAG kapcsán ez csak nekem nem stimmel? Mi a magyarázat?
"A KGST placebopiacán felhizlalt cégcsoportok csak a szovjet nyers anyagsegélyekkel, a tagállami garantált felvásárlásokkal és kölcsönös gazdasági támogatással és az átláthatatlan vállalatrendezési struktúrával, tűntek életképesnek."
A Ganz-MÁVAG ehhez képest a Hidegháború idején a NATO alapítótag Görögország egyik fő vasúti beszállítója lett, szállított vonatokat a Nemzetközösség tagjának, az USA szövetségesének számító Új-Zélandnak (ahol mellesleg II. Erzsébet volt akkor az államfő). Ezen kívül az USA egyéb szövetségeseinek számító Argentína, Uruguay, Brazília, Malajzia vásárlásait sem lehet politikai okokkal magyarázni. Illetve megkockáztatom, hogy még a szovjetbarát Egyiptom, Mianmar, Banglades vásárlásait sem lehet tisztán politikai alapon megindokolni (a többi KGST tagállam közül miért pont a miénket vette?).
Akkor most hogy is van ez? Hogy törvényszerűen ki kellett múlnia '89 után, mert a magyar mozdonygyártás egy silány minőségű szocialista kamuüzem volt? Tényleg?
(Az utolsó, a maláj mellesleg a szintén versenyképtelen szocialista álbuszgyártó Ikarus-szal volt közös projekt.)
"A KGST placebopiacán felhizlalt cégcsoportok csak a szovjet nyers anyagsegélyekkel, a tagállami garantált felvásárlásokkal és kölcsönös gazdasági támogatással és az átláthatatlan vállalatrendezési struktúrával, tűntek életképesnek."
Erről szerintem még te magad is tudod, hogy nem igaz. Ez pont olyan mint mikor a sok barom ide írkálja, hogy a szocializmust hitelből tartották fenn, meg hogy nem működött és azért omlott össze. Nem, lényegesen jobban működött a kapitalizmusnál, nem volt annyi termék de azok kiváló minőségűek voltak, elnyűhetetlenek. Nem szennyezte a kapitalizmus (mennyentönkre mert másikat is el kell adni) ideológiája. Az akkori magyar termékek szintjét a nyugat máig nem tudta elérni. A Videoton torony pl mai napig működik még 30 év után is simán leszólja a nyugati szarokat, Az Ikarus buszok vagy Pannónia motorkerékpárok ötven, hetven év múltán még működnek míg egy nyugati autó húsz év alatt széthullik mint a fos. A gazdaság virágzott, nem hogy hitelekre nem volt szükségünk de még kölcsön is tudtunk volna adni.
# 2:
"Az Ikarus buszok vagy Pannónia motorkerékpárok ötven, hetven év múltán még működnek"
Az megvan, hogy az Ikarus buszok azért működnek még, mert jó esetben 5-10 évente újraépítik őket és a kasztnin kívül semmi nem marad az eredeti majd az azt követő állapotból? Tulajdonképpen bármit fel lehet újítani közel annyi pénzből, amennyi egy új ára, csak vajon gazdaságos-e.
Sem a Ganz-Mávag, sem az Ikarus, sem a Videoton termékei nem voltak már versenyképesek a nyugati versenytársak termékeivel az 1980-as években sem, pláne nem a rendszerváltás után. Kár ezen siránkozni állandóan.
Argentínának egyébként még az 1930-60-as évek között adtak el motorvonatokat. Uruguayban nagyjából 10 évig futottak a Ganz-Mávagtól 1977-ben vett szerelvények, a Brazíliába leszállított vonatok pedig egyenesen katasztrófának számítottak, pár évi üzem utána jó részüket szemétre dobták, annyira megbízhatatlanul funkcionáltak.
20:59
"A gazdaság virágzott,..."
'Kádárapánk' Magyarországa gazdasági értelemben 1982-re teljesen csődbe jutott.
"nem volt annyi termék de azok kiváló minőségűek voltak, elnyűhetetlenek"
Természetesen. Én magam is emlékszem a sok kisiparosra, akik rongyosan, éhezve adták vissza az iparengedélyüket egy évvel a megváltás után, mert a kiváló minőségű, elnyűhetetlen mosógépek, autók, TV-készülékek javításából még kenyérre sem futotta nekik.
És bizony rengeteg hazugságot találtak ki a gaz, imperialista reakciósok. Elhitették a néppel, hogy léteznek bezárhatatlan ajtajú bútorgyári szekrények, maguktól felrobbanó Videoton színes TV-k, behangolhatatlan, esetleg maguktól elállítódó Tesla autórádiók, senkire sem jó szabású VOR öltönyök, nullkilométeres revízióra rozsdásan érkező, majd maguktól széthulló Daciák, folyamatosan csöpögő csapok, rázó betonkeverők, soha nem működő hajtású M63 mozdonyok (jé, ez pont Ganz-MÁVAG). Hiszen ilyenek soha nem is léteztek, ezt mindenki tudja.
Csak voltak árulók, mint Déri János, aki ócsárolta a rendszert a Pocsék Áruk Fóruma című borzalmában. Mutogatott mindenféle aszimmetrikus szárú harisnyákat, bezárhatatlan lakatokat és kifolyó nélküli viráglocsolókat, de valójában mindannyian tudjuk, hogy ezeket ő maga gyártatta le a reakciósok titkos földalatti műhelyeiben.
Az Ikarusok és Pannóniák is működnek 50-60 év után. Ha kb. tízévente apróra szedik őket és 0-ról kezdik az újjáépítést, gépmunkával, lakatolással. De ilyen körülmények között egy korabeli nyugati autó is vígan elvan évtizedekig. Ridegtartásban, folyamatosan hajtva, karbantartás nélkül valóban elporlad 20 év alatt - de a mi iparunk egykori remekei sem bírják tovább.
A gazdaságunk is valóban virágzott, olyannyira, hogy volt pénz több tízezer, százezer lapáttámasztó, kávéfőző, vonatkerékpumpáló és egyéb, az ipar szempontjából nélkülözhetetlen szakmunkás bérére. Hiteleket is csak azért vettünk fel, hogy a hitelező országok, bankok gazdaságát egy kicsit felpörgessük, mert különben nem lett volna hová exportálni.
Néha még meg is könyörültünk a tőkés világon: egyes szocialista nagyüzemek puszta könyörületességből vásároltak termékeket Nyugatról. A pártvezetők élen jártak ebben, ők csupán azért nem használták a GAZ- és ZiL-gyár kiváló reprezentációs gépkocsijait, nehogy túlzottan elkényelmesedjenek. Inkább a zajos, büdös, sokat fogyasztó Mercedeseket nyúzták a szocializmus vége felé. A magyar rendőrség is azért rendelt a díszkísérethez BMW R69-eket, hogy jól megszívassák a motoros rendőröket. Utána szó szerint fellélegeztek, mikor megkapták a füstölés nélkül működő, gyertyaslusszt hírből sem ismerő, kiváló futóművű és oldalszélre érzéketlen MZ Eskortokat. Az is csak városi legenda, hogy később a kapitányságok közt szétosztott BMW-ket lóhalálában, egy nap alatt szedték össze és állították újra szolgálatba. Miért is történt volna ilyen?
A többi szocialista nagyüzem is szánalomból vett nyugati termékeket. Például a MÁV a kiváló luhanszki dízelmozdonyok helyett a borzalmas NOHAB-okat rendelte (biztos bánták is kegyetlenül), alattuk a pályát svájci Plasser gépek építették, a téeszek a világhírű Fortschritt kombájnok helyett mindenféle megbízhatatlan nyugati mocsokkal arattak, a gépgyárak meg holmi SKF csapágyakat használtak a kiváló MGM-ek helyett. Én nem is értem...
Új-Zéland 1982-83-ban vásárolta meg a Ganz-MÁVAG szerelvényeket, és ők nem hiszem, hogy politikai szolidaritásból vásároltak volna silányabb szocialista árut, a Csendes-óceán közepén, brit-amerikai szövetségesként.
Tunézia 1983-84-ben vásárolta az utolsó Ganz-MÁVAG mozdonyokat és szerelvényeket.
Ami a számomra különösen bájos a dologban az az, hogy ha megnézzük akár a Görög Vasutak, akár a Tunéziai Vasutak járműparkját, a Ganz-MÁVAG szállításokon túl, kizárólag nyugati márkákat találunk. A görögök jobbára német (Siemens, Krupp, MAN, Krauss-Maffei), a tunéziaiak pedig szinte kizárólag amerikai (General Electric) vonatokat szereztek be a magyaron kívül.
Malajzia is a nyolcvanas években rendelt. Egész pontosan, miután a Ganz-MÁVAG-Ikarus közös projektjét Magyarországon sikertelennek nyilvánították és a megmaradt tesztpéldányokat lepasszolták Malajziának, a malájoknak annyira megtetszett, hogy még 1988-ban (!) is utánrendeltek. Sőt, egy magáncég még 1992-ben (!!!!!) is rendelt Malajziából.
Új-Zélandon a Tranz Metro vállalat a főváros, Wellington elővárosi közlekedésében még a mai napig is használ 24 darabot a 44 megvásárolt Ganz-MÁVAG szerelvényekből. A Ganz-MÁVAG-on túl csak brit, kanadai (de meglepő :-) ) és dél-koreai (Hyundai) szerelvényeik vannak.
De komolyan fáj a szívem látni a New Zeeland EM/ET Class-okat, ahogy a mai napig vidáman futkároznak odaát, a bolygó másik felén, a Csendes-óceán közepén, egy kis szigeten, aki Amerikabarát létére jobbnak ítélt 1982-83-ban a mi szerelvényeinket az NSZK-s, brit, amerikai, francia, stb példányoknál.
És ezzel a kérdéssel nem a valóban silány minőségű dolgokat akarom védeni, nyilván nem volt jobb a Wartburg az Opelnél, vagy a Dacia a Renault-nál. De a Ganz-MÁVAG elpusztítása szerintem BŰN volt, főleg annak tükrében, hogy már a szocializmus előtt is létezett és akkor is versenyképes volt.
Nem tudom elhinni, hogy ne tudták volna megmenteni a rendszerváltás után, ha meglett volna a szándék a felelős vezetőkben.
Ganz Mávag mindig is jó volt.Az Ikarus meg még jobban.
(Ikarus 55-66os világhírű volt.)
Az újabb Ikarusokról is csak jókat tudok mondani szinte.
Egyébként Ganz még mindig működik,kapcsolókat és elosztókat is gyárt.Szóval elektronikában jó.Tudtommal Németországba is szállítanak jelenleg is Ganz elektronikákat.
Mellesleg megjegyzem,hogy azzal a dologgal,hogy jelenleg nincs nyersanyagunk és azért nem éri meg az autó és nehézipar és valaha megérte gyártani csak Szovjetunió alatt mert akkor volt nyersanyagunk,ez elég gyenge takarózás,már bocsánat.
Japánnak sincsen nyersanyaga mégis kiváló ipara van mai napig is.Nem csak elektronikára gondolok,hanem pl autógyártásra is.Ráadásul sok okos azt nem veszi észre,hogy az ipar az rendkívüli erős módon húzó ágazat.
Ahol van erős ipar ott a nép is sokkal jobban él.Lásd pl Anglia,Németország.
Egyébként Magyarországon még az acél és szerszámgépgyártás is elég jó volt,meg lehet nézni azokat az öreg síneket is,amiken vonataink közlekednek,mind Diósgyőri,raktáron még van belőlük újabb,bár lassan már kifogy,mivel sínt sem gyártunk már vagy 20 éve.
Nem kellett volna annak idején a privatizációt nagyon elcseszni és akkor talán maradt is volna még sokkal több gyárunk,amit lehetett volna korszerűsíteni fejleszteni.
(Attól,hogy volt egy rendszer váltásunk még maradhatott volna némi ipar is.)
Ganz-MÁVAG elpusztítása szerintem BŰN volt.
Egyetértek.Sosem bocsájtom ezt meg nekik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!