Nyugat-Európában miért olyan drága a vonatozás? Környezetvédelmileg nem hátrányos dolog Nyugat-Európában a hosszútávú vonatozás visszaszorulása és a fapados repülés előtérbe kerülése?
Oroszország nem a környezetvédelem fellegvára, de ott a vonat a legolcsóbb közlekedési eszköz meglehetősen nagy távolságokra is, és mivel az orosz vasúthálózat közel 100%-a villamosított, ezért ez egy nagyon környezetbarát közlekedési forma is.
Ezzel szemben Nyugat-Európában nagyon drága dolog vonatozni, valamint az utóbbi 10 évben előtérbe kerültek az úgynevezett fapados repülőjáratok, amik a hosszabb távú vonatutaknál lényegesen olcsóbb közlekedési formát biztosítanak, olyan nagy országokban, mint Németország, akár országon belül is. Hatalmas hátrány azonban a repülőgépek erős környezetszennyezése.
A vonat drága, mert az utasoknak meg kell fizetni a költségeket, nincs állami finfnszirozás a jegyeken. (De itt a vonatok tiszták, pontosak, és tényleg kényelmesen lehet utazni.)
A repülök ettöl függetlenek, ugyanis azok repülnek, akik nem tudnak/akarnak idöt szánni az utazásra, hanem gyorsan akarnak célbaérni. A "fapados" utak azonban NEM olcsóbbak a vonatnál, csak gyorsabbak.
na igen
a tisztaságot, minőségi szolgáltatást meg kell fizetni
Attól függ, milyen vonatot nézünk. A francia TGV pl. utazási időben felveszi a versenyt a repülővel (ugyebár repülőtéren elég sokat kell várni, a vonatra meg ripsz-ropsz felszállsz). Pl. egy Lyon-Párizs utazás jobban megéri vonattal, mint repülővel (reptér a város szélén van, ki kell oda menni, ráadásul kb egy órával az indulás előtt, utazási idő, csomagfelvétel, ezer ellenőrzés, vissza a belvárosba - a vonat: az utazási idő kb. egy órával hosszabb, de a pályaudvar már a város központjához közelebb van, kevesebb ellenőrzés stb.). Ezen kívül pl. a németeknél meg van olyan vonat, ami kb. 100 km-ről érkezik Karlsruhe városba, és ott egyszerűen felcsatlakozik a helyi villamosvonalra, és egészen a belvárosig bemegy, gyakorlatilag átszállni sem kell az embernek a munkahelyéig.
És ne felejtsük el azt se, hogy a vonat elsősorban nem a repülővel kell versenyezzen, hanem a közúti közlekedéssel: hiába olcsóbb a busz, ha dugóba kerülhet, és lassabb. Akinek autója van, az a vonatot is meg tudja fizetni. Képzeld el, hogy sietsz valahová, és a dugóban állsz, melletted meg elmegy egy tiszta vonat, gyorsan. Lehet, hogy előbb utóbb átmész a vonatra.
Meg persze azt se felejtsük el, mi a nyugati vonatok előnye: tiszták, és NEM KÉSNEK, nem úgy mint nálunk.
utolsó jól mondja, már komolyan vártam az elején, hogy felhozza Karlsruhét, és tényleg :)
ja, Karlsruhe-i modell innen kapta a nevét
"A "fapados" utak azonban NEM olcsóbbak a vonatnál, csak gyorsabbak."
Igen? Akkor nézd meg, hogy pl. Budapest-Eindhoven vagy Budapest-London között mi olcsóbb? A vonat vagy a wizz air?
Drága országnak drága a vasútja is.
Nyugat-Európában egyáltalán nincs visszaszorulóban a hosszútávú vonatozás, a nagysebességű expresszvonatok (TGV, ICE, AVE stb.) egyértelműen verik a fapados repülőjáratokat.
Budapest-London már az a távolság ugyanakkor, ami a légiközlekedés felségterülete, az európai vasút kb. 1000-1200 km-es távolságig tud versenyképes alternatívát nyújtani a repüléssel szemben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!