Kinek a hibája hogy Európa szerte egyre több autóipari cég jelent be leépítést?
Összetett a probléma.
-Nagymértékben felelősek érte az EU-s szabályozások is.
-Illetve felelős érte a helyi politika is, sok helyen Nyugat-Európában jelentős a gépjármű-ellenesség.
Meg persze, az autók drágák lettek.A villanyautó meg még drágább és több kompromisszumot igényel.
Nem csak a túltermelésről van szó, ez nagyon picit valid csak.
Egyrészt, van, aki tudatosan egyre kevesebbet vezet autót és, környezetvédelmi okokból, inkább tömegközlekedik. Én is ilyen vagyok. Van, autónk, de, próbáljuk annyira keveset használni, amennyire csak szükséges.
A dizel botrány is ártott a klasszikus autózás marketingjének, a covid óta tényleg drágák lettek az autók, a használtak is és egyre gyatrább minőségűek.
Mellé van egy elvitathatlan kinai nyomulás, kb, teljes globális piacon, ami nem csak az autózást érinti, hanem gyakorlatilag mindent. Kina, mindent vásárol fel, amit tud és igy próbál részesedést szerezni a világpiacon.
Az EU-nak az a hibája, hogy ezt nem ismerte fel és nem lépett időben.
Azé, aki erőltette, hogy Európában, hogy a 2030-as évektől már csak elektromos autót lehessen eladni, miközben erre nem áll készen az európai autóipar se iparilag, se technológiailag és ezért drága, de legalább kevésbé hatékony autók születtek.
Erre rátevődött, hogy a kezdeti fellendülés után ma már nem sokan vesznek a gyerekbetegségek miatt elektromos autót és ha mégis akkor egy dolgot néznek: mennyit megy el az az autó egy feltöltéssel és mindez mennyi pénzért. Most miért vennél egy VW Id5-öt 552 km hatótávval minden cicoma nélkül alapáron 23,5 millióért, vagy Id7-et 592 km hatótávval 25,5 millióért, ha a Tesla Y-ből kapsz 600 km hatótávot 19,4 millióért, vagy egy BYD Sealt 570 km-es hatótávval 18,2 millióért.
Tehát erről maga az EU tehet. Nem ezt akarta elérni, hogy földbe álljon az európai autóiper, de ezt sikerült. Ez ellen két féle módon tehet:
- vagy hátraarc és azt mondják az autógyártók újra kezdjék fejleszteni a belső égésű motorokat és a különböző bioüzemanyagokat. Ez nagy arcvesztés, hát hova tűnne a nagy zöld EU képe?
- Vagy lezárjuk az autópiacot és Európában csak európai autót lehessen venni. Ez meg viszont a szabadpiacot öli meg és akkor mit papoltak eddig demokráciáról és szabad piacról, ha jön egy nagy protekcionista gazdaság?
Tehát meglehet nyugodni, marad minden így, és ha közben fejre állnak az európai autócégek, hát ez van.
#6 Nem csak a töltőhálózat hiánya a baj. Elég sok baja van, nem csak az általad említett kertesház-társasház kérdés, és hogy mennyi is a töltőoszlop. Ez csak néhány, amit tapasztalok:
- Töredezett töltési rendszer. Ahány töltőoszlop annyi alkalmazás. Egy elektromosautós telefonja költői túlzással másból se áll, csak töltőoszlopok appjaival. Ezen azonban lehetne segíteni...
- A töltés lassú. Lehet szépíteni, de lassú. Amíg egy tankolás tokkal-vonóval megvan 5 perc alatt, ez simán húsz perces projekt. Persze érv szokott lenni, hogy egyhuzamba 500 km után kell 20 perc pihi, de a többség nem 500 km-es tripek után tölt, hanem sok kis 2-3-4-10 km-ek után. És akkor arról nem beszéltünk, ha a kocsi áll is fogy a töltés, mert pl a Tesla is fix hőmérsékleten tartja magát, az pedig energia.
- Az elektromos autó nem drágább, mint sima társai Legalábbis, ha beéred egy 19M Tesla-val. Most ez mi egy új, benzines, normálisan összerakott Skoda Octavia 18M-hoz képest? Kb ugyanott vannak. Persze nagyon is drága, kevesen engedhetik meg ezt maguknak, pláne Magyarországon, de arányaiban nem feltétlen drágább már (ha nem európai elektromos autót akarunk mert akkor 20M alatt nagyon semmi nincs, ami az értelmes kategóriába sorolható).
- A használtpiaca általánosságban halott az elektromos autónak egy limit után: általánosságban, biztonságra játszó egyén nem mer 150.000 km-es használt elektromos autókat venni, mert ott lebeg az akupakk csere milliós tételének réme, pláne ha már megvan 4-5 éves is az autó. Nem heccből van tele a használtautó is 140-150.000-es, első tulajos elektromos autókkal, mert már az is fél az esetleges költségtől, inkább lepasszolja. Tehát az elektromos autó igazából egy egygazdás dolog, utána már minimum bátorság kell a dologhoz.
Nyilván lehet hozni a benzines/dízeles gépeket és a 200.000 km-t lélektani határt, de azt még mindig olcsóbb rendbe rakni. Az elektromos autót fenntartani valóban olcsóbb, de ha baja van, az nagyot szól.
Szabad a piac, a cégek tehetnek róla, hogy nem haladtak a korral.
Nyilván teremthetett volna kedvezőbb környezetet az adott állam/EU, de utólag könnyű okosnak lenni, hogy mivel lehetett volna jobban segíteni.
A zöldítéssel semmi baj, előbb-utóbb váltás lesz, és minél előbb váltunk, hosszabb távon annál jobb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!