Kezdőoldal » Politika » Hadsereg, hadvezetés » Az F-15C pilótafülkéjében...

Az F-15C pilótafülkéjében miért vannak túlsúlyban még mindig az analóg műszerek?

Figyelt kérdés

A modern repülők közül egyedül az F-15C Eagle pilótafülkéje van analóg műszerekkel telezsúfolva, ezzel szemben a kategória és vetélytársai (Szu-27/35, MiG-29/35) pilótafülkéiből teljesen kiszorították őket 3 db színes, folyadékkristályos kijelzővel annak ellenére, hogy azokat is csak egy feladatkörre (más repülők elleni légiharc) használják ill. használhatóak. Amikor az MFD-vel való telepakolás a "divat" ill. az nagyban megkönnyíti a pilóta dolgát, akkor miért nem követik ezt az amerikaiak ?


A kategória / vetélytársak szintén 4. generációs, az F-15-össel majdnem egy időben született gépek.



F-15C pilótafülkéje:


[link]



Szu-27/35BM pilótafülkéje:


[link]



MiG-29/35 pilótafülkéje:


[link]


[link]


2014. júl. 30. 00:49
 1/5 anonim ***** válasza:
89%

Ácsi!

A MIG29 eredeti pilótafülkéje ilyen:

[link]


A Szu27 eredeti pilótafülkéje:

[link]


Te a sokadjára modernizált pilótafülkéket hasonlítod az F15 eredeti pilótafülkéjéhez. Ha jól emlékszem a MIG29-be az első nagy MFD hullám a 90-es évek középén indult az SMT változattal. A Szu-27-nél is csak a sokadik verzió kapott Nintendós műszerfalat.


Ezekhez korban talán az F15E van közel, az meg ilyen:

[link]


Ha jól emlékszem az amcsiknál volt anno valami kutatás, hogy mennyire van értelme telepakolni LCD TVvel a vadászgép pilótafülkéjét, és arra jutottak, hogy kettőnél több már felesleges, mert élesben többre úgy sem tud figyelni az ember.


Szerintem az amerikaiak is követik a trendet - vagy inkább diktálják - de náluk nem az a fő szempont, hogy csilicsáré módon telepakolják a pilótafülkét minden hülyeséggel. Anno az izraeli F-15ösök 3 display nélkül is darálták az ellenség gépeit :)

2014. júl. 30. 01:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 Gugu Gabor ***** válasza:
Első jól mondja, nem egészen jó az össze hasonlítás egy elavult F15 C variáns (aszem 1979-1985-ig volt gyártásban a C, szóval masszívan 80 as évek és egy csúcs mig 29 ami talán 2001 es felszállású?)
2014. júl. 30. 08:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 A kérdező kommentje:

Videóval tudom bizonyítani, hogy nem csak a 80-as, 90-es évekbeli F-15C-k pilótafülkéje nézett ki így, hanem a mostaniaké is ilyen:


https://www.youtube.com/watch?v=EpQYC1ugAxc


[link]


[link]


[link]



Sajnos a "C" pilótafülkéje nem néz ki olyan jól, mint az "E"-é.


Az F-15E pilótafülkéje teljesen normális, a MiG-29/35 és Szu-27/35 pilótafülkéjével egyenértékű, de azt azért nem említettem, mert a kérdésemben az együléses vadászokat kívántam elemezni és nem a több feladatra alkalmas csapásmérőket vagy vadászbombázókat.

2014. júl. 30. 22:08
 4/5 anonim ***** válasza:

Nem érted bakker :D


Az F15C-k gyártását a 80-as évek közepén befejezték. Ezek főként elfogóvadász feladatra épített gépek, arra megfelel így is. Azért nem modernizálták őket, mert később jöttek az E-k, meg az F22-es tender már elindult valamikor 1990 környékén.

Az F15C egy bevált repülő, de már megvannak az utódok így nem fejlesztik, mert felesleges pénzt ölni bele. A legfiatalabb C-k már lassan 20 évesek és valahol 8-15000 repült óránál járnak, lassan mennek a levesbe.


Az meg kicsit érdekes megfogalmazás, hogy az F15E pilótafülkéje már az orosz társakkal egyenértékű. Ne csak azt nézd, hogy mennyi kistévét pakoltak bele, hogy exportképes legyen a gép. Az amcsiknál már az F-16 HOTAS-os volt 1974-ben,míg a MIG-29-nél ez az SMTvel jött valamikor 1994-ben. Nyugaton már a 70-es évek eleje óta fly-by-wire vezérlés van, na ilyen a mig29-ben sosem lesz.:)

Az amcsiknál már szintén a 70-es években megvolt a szimultán célleküzdés lehetősége, és a MIG-29-ben? Ha jól emlékszem a MIG29 első Fazotron radarja elég gyatra volt, szemből jövő célt valami 60km-ről észlelt. Az F14 AWG-9-ese hat közeledő célra tudott 120km-ről Phoenixet vezetni :)


A sok kijelzős csoda MIG29-nél volt egy másik érdekes probléma. Anno amikor megszűnt a sok embargó, meg COCOM lista meg a tokomtuggya mi, akkor tákolták össze az SMT-t.

Ha hiszed, ha nem intel 486 DX4-es proci volt a fedélzeti számítógépben és a franciáktól vették az első kijelzőket. Kapott egy kis extra üzemanyagtartályt, meg méni plusz elektronikát, aztán a hirtelen tömegnövekedést nem szerette az amúgy is torkos hajtóműpáros ( aminek az üzembiztossága sem volt túlzottan kimagasló :D ).


Szóval tök szuper, hogy beledobunk egy repülőbe 3 színes kijelzőt, de attól az még nem lesz jó gép. Arról meg ne is beszéljünk, hogy az oroszok még most is azt próbálják tákolni, ami már akkor sem volt kifejezetten modern, amikor bemutatták.


Na de ne térjünk el a tárgytól. Mint írtam most és az előző hozzászólásomban is, az F15C megmaradt a 80-as évek technológiája, míg a többi típus, amivel összevetetted, azok egy adott tipus legújabb/elég fiatal változatai.

A Szu-35 első repülése - ha nem tévedek - 2008-ban volt. Nem lehet, hogy ezt esetleg valamelyik hasonló érában született géppel lenne illendő összehasonlítani? A Mig-29 SMT is valamikor '96-'97 környékén került bemutatásra először. Amihez te hasonlítottad, annak a gyártását már 10-12/23 évvel korábban befejezték. Mi lenne, ha mondjuk egy hasonló érában született gépet állítanál melléjük. Van egy gép, aminek az első felszállása 1997-ben volt és már azóta szolgálatba is állt nem sokkal a Szu-35 bemutatása után. Ez lenne az F-22 Raptor :)

2014. júl. 30. 23:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 Gugu Gabor ***** válasza:

Az F15 C pilóta fülkéje 200 év múlva is ugyan úgy fog kinézni.

Példa (de ugyan ez igaz pepitában a Mig-re is)

Elkezdték gyártani az F15 öst (A alap változat)

Ezen modernizáltak és vagy gyártottak belőle újat vagy a korábbi A kat építették át, ha lehetett (fingom sincs hogy volt átépítés vagy nem és lusta is vagyok utána nézni de nem ez a lényeg)

Innentől kezdve az új vagy átépített gép az F15C lesz

Ha ezt ismét modernizálják megkapja a fejlesztéseket akkor E betűjelzést kap.

Viszont ha nem kapja meg a modernizálást akkor marad F15C nagyjából ugyan azzal a felszereltséggel mind 1985 ben.

Ha fogsz egy F15C kijelzőket szerelsz bele jobb radart ülésfűtést kétoldali digitális klímát ABS-t akkor az már nem C lesz hanem E változat. Vagyis a C verzió most is 99% ban ugyan az mint 1985-ben.



A kérdésben az a hiba ami már fent is ki lett vesézve hogy F15C gyakorlatilag 1980 as évek közepe óta nem nyúltak hozzá (kisebb fejlesztések biztosan voltak)

Mig 29/35 A mig 29 nek az a verziója ami valamikor a 2000-es évek elején készült el és megkapott minden fejlesztési csomagot.

2014. júl. 31. 00:07
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!