A Vadászgépeken a gépágyút mi ellen használják?
Elég sokféle esetben alkalmazható a gépágyú.
Szükség esetén vadász/vadászbombázó gépek is adhatnak légi támogatást a földi csapatoknak, egy 20-23mm-es gépágyú már elég nagy kárt tud okozni, és viszonylag pontosan használható, és nem kell egy drága bombát ledobni. (meg nem is dönt össze egy fél kerületet).
Gépágyú használatára jó példa az A-10-es, ami persze kicsit nagyobb kaliber (30mm), de látható mennyire pontos:
http://www.youtube.com/watch?v=vaSOMEIe1Bg
Vagy például elég sok esetben szükség lehet egy adott célpont vizuális azonosítására. Ennek hiányában nem kevés ember veszítette feleslegesen életét "baráti tűz" miatt. Kirívóbb esetekben pogári gépek is áldozatul eshetnek. Például ilyen eset a Korean Air 007-es járatának lelövése, ahol a vizuális azonosítás nem volt lehetséges, meg egyéb rossz döntések is közre játszottak 250 ember felesleges halálában.
És legtöbb esetben kötelező a vizuális azonosítás, például a vietnámi háborúban is csak ez után léphettek harcba az amerikai gépek, de az Izraeli-Iráni háborúknál is legtöbb esetben azonosították az ellenséges gépeket, ebben az esetben viszont rögtön fennáll a közeli légiharcra az esély.
És kezdetben pont az ilyen esetekben került hátrányba az F-4 vadászgép az orosz típusokkal szemben, mert a korai közelharc rakéták pontatlanabbak voltak, a nagyobb hatótávolságúakat pedig nem tudták kihasználni. Sőt, az F-4-es korai változataiban nem volt beépített gépágyú, mert túlzottan a rakétákra alapozták a légiharcokat, és a pilótáknak sem volt megfelelő kiképzése a közeli légiharcok megvívására. Tulajdonképpen ekkor hozták létre a TOPGUN harcászati iskolát is, ahol kifejezetten manőverező légiharcot oktattak, és teszik ezt a mai napig is.
Mondjuk a mai viszonylatban kevesebb szerep hárul a gépágyúra, tekintve hogy a Sidewinder és egyéb közelharc rakéták is egyre pontosabbak, nem is beszélve a látóhatáron túli AMRAAM-ről (vagy akár az F-14 Phoenix rakétáiról, amit az irániak elég sokszor sikerrel alkalmaztak). De ettől függetlenül egy esetleges nagyobb háborúban sor kerülhetne olyan helyzetekre, mikor szükség van a gépágyú használatára, illetve magára a manőverező légiharc tudásra, és jobb ezeket előre betervezni, mint utána hátrányba kerülni a hiánya miatt.
A vietnámi légiharcok idején a korai F4 Phantom-okon nem volt gépágyú, mert azt gondolták hogy az irányított rakéta feleslegessé teszi. Csakhogy a rakétából párat vihetett magával a gép és azok sem voltak 100%-osak. És amikor elfogyott a rakéta, menekülőre kellett fognia.
Ezért aztán újból integrálták a gépágyút a vadászgépeken, egészen mostanáig, amikor az idióta angolok az Typhoon-jaikat gépágyú nélkül rendszeresítették. Őrület.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!