A Messerschmitt Me 262 vagy a Gloster Meteor volt a jobb manőverező képessége?
Igen, előrelépés volt, de a III-as Meteor továbbfejlesztése már szintén repült a háború alatt és az már sebességben is ott volt a 262-nél, nyilazott szárnyak nélkül. Attól függetlenül persze irányadó volt a 262-es kialakítása a továbbiakban. De ez nem jelenti azt, hogy teljesítményében, vagy hatékonyságban jobb.
Ez majdnem ugyanaz a helyzet, mikor elkezdenek példálózni a német prototípusokkal meg "csodagépekkel", amiknek nagy része max különlegességgel ér fel, mással nem.
Igen az Mk III már egy majdnem Me-262 szintű gép volt, de mégsem tekinthető annyira előremutatónak mint a Messer. Mint már régebben is írtam a Meteor hagyományos sárkányszerkezettel készült (szemben a 262-vel aminek a kialakításánál már figyelembe vették, hogy nem hagyományos légcsavaros gép lesz(igaz légcsavaros prototípusa is volt)) igazából az egyetlen ami lényegesen új volt benne a sugárhajtómű. Hajtóműben is nem kis eltérés volt a két típus között. A britek és ezáltal a Meteor centrifugál kompresszort használt. Ennek előnye az egyszerű és robosztus szerkezet. Azonban a teljesítményt csak egy szűk tartományban lehet növelni mert ha ezt akarják akkor a hajtómű átmérőjét is növelni kell ami a légellenálláson rontani fog és ezáltal a teljesítmény is romlik. A 262-es axiál kompresszort használt aminek hátránya a bonyolult szerkezet, előnye viszont a jobb teljesítmény és ha növelni akarják a teljesítményt csak plusz lapátsort kell berakni és a hajtómű hosszát kell növelni. Ez nem megy a légellenállás és a teljesítmény rovására. A háború utáni és a mai katonai repülésben szinte már csak az utóbbit használják!
Szóval a Meteor is egy úttörő fejlesztés volt, de ha azt nézzük melyik gyakorolt nagyobb hatást a későbbi repülőgép fejlesztésre akkor én az Me-262-re tenném a voksom.
Elnézést, elég ritkán járok ezen az oldalon, elfelejtettem válaszolni.
Szóval, én nem csak az mk III-ra gondoltam, hanem az mk III továbbfejlesztésére, ami már az mk IV prototípusa volt. Azt se felejtsük el, hogy a DH Vampire is jóval hamarabb kész lett volna, ha az angolok nem adják oda a hajtóművet az amcsiknak tanulmányozásra.
A másik dolog, visszatérve a 262-re: nem csak a nyersanyaghiányból adódó problémák okozták a gondot. Ugyanúgy problémák voltak a túl gyors fejlesztés és a sok gyártási hiba.
Abban egyetértek, hogy valamivel előremutatóbb konstrukció volt a németeké, de hogy melyik volt jobb...szerintem egyáltalán nem egyértelmű.
Az MK.III továbbfejlesztésével az a gond, hogy az Mk.IV csak a háború után szerepelt te hát nem tartozik szorosan a témához ahogy a Vampire sorozatgyártású változatai is csak a háború végén emelkedett a levegőbe (bár ugye a VH alatt fejlesztették őket) és az szerintem nem lényeges, hogy odaadták az amerikaiaknak tanulmányozni a hajtóművét mert odaadták és kész ezzel pedig "lecsúszott" a háboprúról.
Magával a technológiával annyi probléma nem volt hanem tudtommal a nyersanyagok minősége volt rossz mint ahogy írtam is. Pl a hajtóműben a lapátok hajlamosak voltak eldeformálódni, de az nem a "kapkodás" miatt volt hanem a rossz anyagminőség miatt mert amelyik megfelelő minőségű volt annak nem volt baja. Én továbbra is a Messert tartom jobbnak, de nyilván ez csak egyéni vélemény.
Maga az mk IV valóban csak a háború után szerepelt, de a hajtóművel már repültek a háborúba alatt. Nem lényeg amúgy, arrafel írtam, hogy nem voltak ők sem lemaradva annyira tolóerőben sem.
A Vampire-t meg csak azért említettem, hogy érdemes látni a különbséget: a németek megpróbáltak mindenbe kapaszkodni, amibe csak lehetett a szövetséges légifölény miatt. A szövetségeseknek meg nem volt rá szükségük, de azért lesben álltak nyilván. Tehát annyi, hogy amíg az egyik fél kijátszotta minden kártyáját, a másik fél óvatosabb volt ilyen szempontból. Ezért férhetett bele a hajtómű kölcsönbe adása is, meg hogy a Meteorral nem repültek idegen föld fölött, stb.
Ami a 262-est illeti, én határozottan úgy tudom, hogy nem csak a nyersanyaghiány okozta, hanem az említett faktorok együtt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!