Kezdőoldal » Politika » Hadsereg, hadvezetés » Mennyibe került egy nagy...

Mennyibe került egy nagy hadihajó?

Figyelt kérdés
Az érdekelne, hogy 1900-1915 körül és az 1930-as, 1940-es években nagyon hozzávetőlegesen mennyivel volt drágább egy nagy sorhajó/csatahajó, mint egy páncélos cirkáló/nehézcirkáló/könnyűcirkáló? Mit jelentett reálértéken ez a pénz, milyenek voltak akkortájt a hétköznapi árak? Például a kenyér ára, egy munkás havi jövedelme/napi bére, egy híd, egy gyár, egy harckocsi, egy gyalogsági ágyú ára?

aug. 20. 17:12
1 2
 1/15 PMC Wagner ***** válasza:
Egy Iowa osztályú csatahajó megépítése a második vh-ban 100 millió dollárba került. Ez mai árfolyamon 1.65 milliárd dollár
aug. 20. 20:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 kürasszír ***** válasza:
100%

Kedves kérdező!


Brit fontban tudok árakat mondani, de a brit font akkoriban, mai szemmel hihetetlenül magas értékű valuta volt. A forgalmi 1 fontos aranyérme 7,89 gramm összsúly mellett 91,7% színaranyat tartalmazott, tehát 2024-es aranyáron egy 1 fontos brit aranyérme 211 000 Ft értékű aranyat tartalmaz.

az arany azonban régen sokkal olcsóbb volt, tehát az 1913-as 1 brit font mai vásárlóértéke mai forintban durván 50 000 Ft-nak felehet meg.


A I. világháború és a gazdasági világválság kihatott a brit font sterling értékére is, 1939-ben 1 brit font sterling vásárlóértéke kb. 25 000 mai magyar forintnak felelt meg.


1906-ban az első brit dreadnought csatahajó, a 18 410 tonnás HMS Dreadnought 1 785 000 font sterlingbe került.


1912-ben az első brit szuper dreadnought csatahajók, a 22 200 tonnás Orion-osztály egységei darabonként 1 880 000 font sterlingbe kerültek.


1907-ben az utolsó brit páncélos cirkálók, a Warrior-osztály egységei darabonként 1 180 000 font sterlingbe kerültek.


1939-ben egy 37 315 tonnás King George V osztályú brit csatahajó építési költsége mintegy 7 000 000 font sterlingre rúgott. A legnagyobb brit cirkáló, a 11 550 tonnás HMS Belfast építési költsége pedig kereken 2 141 514 font sterling volt 1939-ben.


1937-ben Magyarországon a jó életszínvonalat jelentő álomfizetés a 200 pengő fix volt (egy hivatalnok, vagy gimnáziumi tanár fizetése), akkor 1 brit font 25,28 pengőt ért. Azaz a magyar álomfizetés 7,88 brit fontra rúgott.


1939-ben egy 0,25 literes, üveges Coca-Cola 5 centbe (0,05 dollár) került, 1 brit font 4,8 dollárt ért, azaz 1 brit fontért 96 db 0,25 literes, üveges Coca-Colát lehetett volna akkor vásárolni.

aug. 20. 20:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/15 A kérdező kommentje:
1-2: Köszönöm!
aug. 20. 20:46
 4/15 A kérdező kommentje:
Érdekes, hogy a Warrior és a Dreadnought között csupán másfélszeres a különbség. Lehet, hogy a Drednought-ot üzleti okokból kifejezetten nyomott áron készítették el? (Prototípusnak szánták, komoly sorozatban reménykedtek, vagy csak így tudták elfogadtatni.)
aug. 21. 04:58
 5/15 kürasszír ***** válasza:

# 4


Az HMS Dreadnought-ot követő, kis módosításokkal annak mintájára épülő 3 db Bellerophon osztályú csatahajó ára így alakult: HMS Bellerophon: 1 765 000 font, HMS Temeraire: 1 751 000 font, HMS Superb: 1 641 000 font. Az első kettő állami hajógyárakban épült (HM Dockyard Portsmouth, HM Dockyard Devonport), még a harmadik egység, a legolcsóbban megépült HMS Superb magánvállalatnál (Armstrong Withworth). Úgy tűnik, a magán hajógyárak olcsóbban dolgoztak, mint az államiak.


A Warrior osztály egységei ára, a vízkiszorítást tekintetbe véve hasonlóan aránylik az HMS Dreadnought-hoz, mint 1939-ben a King George V osztályú csatahajók ára az HMS Belfast cirkálóéhoz.

aug. 21. 11:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/15 A kérdező kommentje:
Én is ezen gondolkodtam, hogy kb. a vízkiszorítás arányában alakították ki az árat.
aug. 21. 16:29
 7/15 A kérdező kommentje:
Érdekes, az erős páncélos cirkálók az orosz-japán háborúban még lényegesen hozzájárultak a sikerekhez. Az első világháborúban viszont már mind német, angol, francia oldalon elég rosszul szerepeltek. Szerepüket, feladataikat inkább a még gyorsabb, még nagyobb tűzerejű, nagyobb vízkiszorítás csatacirkálók vették át.
aug. 21. 16:49
 8/15 kürasszír ***** válasza:

# 7


Valóban.


Viszont az orosz-japán háborúban a japánok brit építésű páncélos cirkálói az oroszok orosz építésű, súlyos konstrukciós hibákkal rendelkező pre-dreadnought csatahajói (sorhajói) ellen voltak eredményesek, elsősorban a csuzimai csatában.


A dreadnought csatahajók páncélzata már jelentősen felülmúlta a korábbi pre-dreadnought csatahajókét, így ezek már nagyrészt immunisak voltak a páncélos cirkálók közepes kaliberű fő tüzérségének lövegei ellen.


Plusz a dreadnought forradalommal a csatahajók tűzvezetése, így hatásos lőtávolsága szintén jelentősen nőtt, így már olyan távolságról tudták leküzdeni a páncélos cirkálókat, ahonnan azok nem tudtak hatékonyan visszalőni.


Pár éve írtam az Orion osztály című Wikipedia szócikket, abban érintem a brit csatahajók tűzvezetését is:

[link]

aug. 21. 17:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/15 A kérdező kommentje:

Jó a cikk, elismerésem:)

Ugyanakkor megjegyzem, a brit export-cirkálótípus a katonai-biztonságpolitikai logika alapján biztos, hogy gyengébb volt a saját használatra szántnál. Mindig gyengébb. Az orosz használatú egységek (mintha azok között is lettek volna idegen pl. amerikai, francia építésűek) ellen ezek is jól megfeleltek. Plusz Togo váratlan húzása, okos manővere. A T áthúzás.

aug. 21. 19:51
 10/15 A kérdező kommentje:
A XX. század elején, a dreadnought verseny kezdetén a brit hajóépítéssel minőség tekintetében leginkább a németek, és esetleg még az amerikaiak tudtak versenyezni.
aug. 21. 19:54
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!