Mennyibe került egy nagy hadihajó?
Kedves kérdező!
Brit fontban tudok árakat mondani, de a brit font akkoriban, mai szemmel hihetetlenül magas értékű valuta volt. A forgalmi 1 fontos aranyérme 7,89 gramm összsúly mellett 91,7% színaranyat tartalmazott, tehát 2024-es aranyáron egy 1 fontos brit aranyérme 211 000 Ft értékű aranyat tartalmaz.
az arany azonban régen sokkal olcsóbb volt, tehát az 1913-as 1 brit font mai vásárlóértéke mai forintban durván 50 000 Ft-nak felehet meg.
A I. világháború és a gazdasági világválság kihatott a brit font sterling értékére is, 1939-ben 1 brit font sterling vásárlóértéke kb. 25 000 mai magyar forintnak felelt meg.
1906-ban az első brit dreadnought csatahajó, a 18 410 tonnás HMS Dreadnought 1 785 000 font sterlingbe került.
1912-ben az első brit szuper dreadnought csatahajók, a 22 200 tonnás Orion-osztály egységei darabonként 1 880 000 font sterlingbe kerültek.
1907-ben az utolsó brit páncélos cirkálók, a Warrior-osztály egységei darabonként 1 180 000 font sterlingbe kerültek.
1939-ben egy 37 315 tonnás King George V osztályú brit csatahajó építési költsége mintegy 7 000 000 font sterlingre rúgott. A legnagyobb brit cirkáló, a 11 550 tonnás HMS Belfast építési költsége pedig kereken 2 141 514 font sterling volt 1939-ben.
1937-ben Magyarországon a jó életszínvonalat jelentő álomfizetés a 200 pengő fix volt (egy hivatalnok, vagy gimnáziumi tanár fizetése), akkor 1 brit font 25,28 pengőt ért. Azaz a magyar álomfizetés 7,88 brit fontra rúgott.
1939-ben egy 0,25 literes, üveges Coca-Cola 5 centbe (0,05 dollár) került, 1 brit font 4,8 dollárt ért, azaz 1 brit fontért 96 db 0,25 literes, üveges Coca-Colát lehetett volna akkor vásárolni.
# 4
Az HMS Dreadnought-ot követő, kis módosításokkal annak mintájára épülő 3 db Bellerophon osztályú csatahajó ára így alakult: HMS Bellerophon: 1 765 000 font, HMS Temeraire: 1 751 000 font, HMS Superb: 1 641 000 font. Az első kettő állami hajógyárakban épült (HM Dockyard Portsmouth, HM Dockyard Devonport), még a harmadik egység, a legolcsóbban megépült HMS Superb magánvállalatnál (Armstrong Withworth). Úgy tűnik, a magán hajógyárak olcsóbban dolgoztak, mint az államiak.
A Warrior osztály egységei ára, a vízkiszorítást tekintetbe véve hasonlóan aránylik az HMS Dreadnought-hoz, mint 1939-ben a King George V osztályú csatahajók ára az HMS Belfast cirkálóéhoz.
# 7
Valóban.
Viszont az orosz-japán háborúban a japánok brit építésű páncélos cirkálói az oroszok orosz építésű, súlyos konstrukciós hibákkal rendelkező pre-dreadnought csatahajói (sorhajói) ellen voltak eredményesek, elsősorban a csuzimai csatában.
A dreadnought csatahajók páncélzata már jelentősen felülmúlta a korábbi pre-dreadnought csatahajókét, így ezek már nagyrészt immunisak voltak a páncélos cirkálók közepes kaliberű fő tüzérségének lövegei ellen.
Plusz a dreadnought forradalommal a csatahajók tűzvezetése, így hatásos lőtávolsága szintén jelentősen nőtt, így már olyan távolságról tudták leküzdeni a páncélos cirkálókat, ahonnan azok nem tudtak hatékonyan visszalőni.
Pár éve írtam az Orion osztály című Wikipedia szócikket, abban érintem a brit csatahajók tűzvezetését is:
Jó a cikk, elismerésem:)
Ugyanakkor megjegyzem, a brit export-cirkálótípus a katonai-biztonságpolitikai logika alapján biztos, hogy gyengébb volt a saját használatra szántnál. Mindig gyengébb. Az orosz használatú egységek (mintha azok között is lettek volna idegen pl. amerikai, francia építésűek) ellen ezek is jól megfeleltek. Plusz Togo váratlan húzása, okos manővere. A T áthúzás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!