A második világháborúban miért benzinmotort raktak a tankokba? Miért nem dízelt?
Ugyan azért amiért már akkor is évtizedek óta létezett volfram magos páncéltörő gránát (a kor szegényített uránja) mégis fém páncéltörő gránátot használtak 99%-ban (pl a németek). Nem volt gázolajuk, benzint pedig szénből is tudtak nagyobb mennyiségben szintetikusan előállítani (ma már gázolajat is lehet akkoriban ez kb elméleti volt)
A legtöbben abból főztek amijük volt, kényszerből használtak sok mindent nem azért mert az volt az optimális. A német légierő nem azért használ 90-95- ös oktánszámú üzemanyagot mert azt akartak hanem mert nem volt nekik, az amcsik 105-110 est használtak.
Ausztrália pl 3 darab 8 hengeres motort egybe kókányolva épített harckocsi motort mert nem volt egyszerűen elég nagy teljesítményű ami rendelkezésükre állt így lett 330-340 lóerős a motorjuk ami elbírta azt a ~29 tonnát.
Párduc harckocsiba már 44-ben kísérleteztek gázturbina beépítésére ami megoldotta volna a relatív alulmotorizáltság kérdését, de a kor anyagai miatt rövid lett volna a hajtómű élettartama.
Hensel villanymotorokkal meghajtott harckocsit akart, ahol a fosszilis hajtómű csak egy generátor. Villanymotornál nagyobb nyomaték? De nem volt rezük és bonyolultan ítélte a hadvezetés a gyártását.
Egy harceszköz nagyon ritkán épül abból ami optimális, sokszor abból ami van ez a hidegháborúban sem volt másként, rengeteg repülő nem azzal a hajtóművel került első szériákba gyártásba amivel a tervezői megálmodták, mert nem készültek el vele, helyette kicsit reszeltek a géptörzsön és bepajszerolták ideiglenesen ami már kész volt és lehetett kapni, akkor is ha 20-30% al gyengébb volt mint a tervezett.
Csak mint érdekesség, a Sherman tank 5-féle motorral volt szerelve:
R-975 csillagmotor, amit repülőgépekhez fejlesztettek. Chrysler multibank 30 hengeres motor, ami 5 darab sorhatos összeépítéséből jött ki. Ford GAA V8-as erőmű, GM 6046 12 hengeres dízel motor. És az R-1820 repülőgép csillagmotor amit dízelesre építettek át.
Műszaki és gazdaági okai egyaránt voltak.
A dízelmotor gyártása drágább, pontosabb illesztéseket, megmunkálást igényel és az adagoló is bonyolultabb, drágább mint az akkori karburátorok.
Műszaki szempontból a dízelmotor akkor még egyfajta "lesajnált" technológia volt. Elsősorban hajókba, mozdonyokba építették be, nem volt még teljesen kiforrott a technika. A korabeli teherautók is szinte mind benziüzeműk voltak. Pont a háború miatt pörgették fel a dízelmotorok fejlesztését, hogy a harckocsikba is megfelelő méretűt tudjanak gyártani - látván annak a jobb fogyasztását és találat esetén a kisebb tűzveszélyt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!