Kell nekünk új Gripen ?
Ezek adatok, de a hitelességük erősen megkérdőjelezhjető. A Gripen üzemeltetési költségeire ha rákeresel csak és kizárólag azt az értéket fogod találni, amit anno egy katalógusban megadott a SAAB, senki nem mond ettől eltérőt holott mindenki máshogy üzemelteti a gépeket és kizárt hogy ezek megegyezzenek.
Az amerikai éves jelentés az fix adat, ennyivel számolnak el a kongresszus felé de az is változik minden évben és az F-16 esetében 30 évre visszakövethető a változás.
A futómű/kifutó/FOD probléma az nálunk is emlegetve volt a '90-es évek elején, mert a szovjet ridegtartásos módszerben betonkockákból épült reptereknél és a leszarom stílusú üzemeltetésnél ez valóban problémafaktor minden normális repülőgép számára és itt ne csak nyugati vadászgépekre gondolj, hanem pl minden utasszállítóra is. Ez a szovjet rendszer maradéka, ahol olcsón kellett sokat építeni és a korai vadászgépek mindegyike fel volt készítve nem csak erre, hanem a füves vagy félig előkészített kifutópályáról történő üzemeltetésre. Kifutókarbantartás idején pl a tököli gépgyárban javított Mig-21-ek egy részével a kifutó melletti fúsávról végezték a nagyjavítás utáni berepüléseket ( egy ideig vontatták őket Kiskunlacházára, de ott volt probléma, baleset stb azt' inkább átálltak a fűre ). A Mig-21,Mig-23/27 alkalmas volt erre, de szerintem a Szu-22 is.
Amikor mi tendereztünk akkor ezekkel úgynaúgy tele volt a szaksajtó, aztán mi is rendbeszedtük Kecskemétet és Pápát, többször jártak itt F-16-osok és mind túlélte.
Az ukránoknál is vannak olyan üzemben lévo katonai és kettős célú repterek, amikről most is gond nélkül tudnának üzemelni az F-16-osok. Kijevben, Odesszában és Lvivben a nemzetközi polgári reptér mellett megmaradtak a katonai funkciók is és nehezen tudom elképzelni, hogy ezek bármelyike ne lenne alkalmas az F-16-ok azonnali fogadására.
De a kérdés szempontjából nem is ez a lényeges, hanem az hogy a jelenlegi üzemeltetőknél mi a helyzet. A Gripen olcsóbban üzemeltethető, mert jobbnan tolerálja a sz@r kifutót ez akkor állna meg, ha pl mi sz@r kifutóról üzemeltetnék. Hát nagyon nem arról tesszük.
A csehek innen üzemeltetik a Gripeneket:
Ez sem néz ki rosszul és vélhetően ide fognak érkezni az F-35-ök is.
Ha a svédeknél megnézed Lulea-t,Kallinget vagy Satenast látni fogod, hogy azok sem himi-humi sufni repterek. Első ránézésre is tisztán látszik, hogy ezeknek Kecskemét legfeljebb csak tisztelegni tud. Számomra ellentmondás, hogy azért olcsóbb az üözemeltetése, mert nem kell neki olyan szipi-szupi reptér, mint az F-16-nak de a három európai üzemeltető közül mindegyik paten állapotú reptéren üzemelteti a gépet ami ( a réptérre eső üzemeltetési költség) meg elméletileg ugyanannyi lenne, mint az F-16 esetében.
Itt egy tanulmány za üzemeltési költségekről, amiben ki van elemve hogy kb lófszt sem tudnak a pontos adatokról illetve az egyes üzemeltetők költségszámítási módszerei elnérnek így ezek csak közelítő számok:
Itt 7000$ az F-16 amikor a Gripen 4700$, ha ezt arányosítjuk a korábban általam linkelt 2022-es adattal akkor a Gripen órás költsége 18128$-ra jön ki. Korábban írtam, ez akár hihető is lehet mert a gép sajátosságai és a svédek üzemeltetési módszere alapján ez reális.
Ami korábban ígértem: az F-16 napi ellenőrzéséhez a szerelőnyaílások 9%-át kell nyitni, ezek mind gyorszárasak. A heti kontrollhoz már további 17%-ot ki kell nyitni, ezekhez csavarhúzó szükséges. 200 repült óránként vna szükség alaposabb átvizsgálásra, itt már majdnem minden szerelőnyílás fedelét le kell szedni.
1997-es adat, az F-16A CFE esetén repült óránként 3,3óra az átlagos karbantartásigény, a Block50/52-re akkor 3,1órát írtak. Viszont az amerikai terminológiában ez "manhours", tehát összesített munkaidő. Ha 4 ember végzi a repülés utáni normál ellenőrzést és karbantartást akkor ez kevesebb, mint 1 óra alatt kész, de munkaórában a 4 munkás miatt közel 4 órának számít. Az amerikaiaknak van statisztikai adata a teljes élettartamra is, a nagyjavításokkal, upgradeekkel együtt a teljes karbantartási munkaidő igény 17 munkaóra/repült óra de ez ilyen 6-8000 órás repült élettartma mellett, ami inkább csak statisztikai adat - de általában ezt dobja fel elsőnek a google.
Szerintem ezek az adatok továbbra is erősen ellentmondásosak, szerintem a Gripen közelebb lesz a 20 000$/órához egy sorállományt nem alkalmazó üzemeltetőnél, mint a 6-8000$-hoz.
"Az azonos nagyságrend az azt jeleti, hogy tizes tényezőn belül vannak, amit te írsz az meg tízszeres különbség. Én azt mondom hogy ennyi nem lehet,csak szamolj utána mennyibe kerül megtankolni egy órára :)"
Pontosan. Így ha a Gripen 9999 dollár lenne, az F35 meg csak 10001 dollár és nem 50000, akkor is nagyságrendi különbség van közöttük.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!