Kezdőoldal » Politika » Hadsereg, hadvezetés » Szükségünk van a Gripenekre?...

Szükségünk van a Gripenekre? Mennyiért lehetne eladni az egész flottát? 1400 milliárd forintot kapnánk az egészért, vagy túl keveset írtam?

Figyelt kérdés
2024. febr. 18. 20:40
1 2 3 4 5 6
 41/57 anonim ***** válasza:

"Az amerikaiak banánköztársaságként kezeltek bennünket, elég megalázó volt az F-16 szállítására vonatkozó ajánlatuk. 25 éves gépek felújítva, szinte az új áráért."


Ez szerintem sántít. Fentebb is írtam, a vadászgéptenderen két ajánlattal indultak a "Lockheed"től:

-új F16 Block50/52-vel

-használt, Mid Life Updateen átesett F-16A-val


A két szerződés feltételei nem voltak teljesen egyformák, és mindkét szerződésben benne volt egy rakás dolog ami felfelé húzta az árat, pl új infrastruktúra, új fegyverek stb.. A két csomagban a gépek árain kívül nagyjából minden megyegyezett, így fordulhatott elő hogy nem volt komoly árkülönbség a használt és az új képek között. A '90-es évek végén 20 millió $ körül mentek nettó áron az új Block 50-ek, a használt gépeket ennél olcsóbban kínálták. A 24db használt F-16-ot durván 1 milliárd dollárért kínálták(251milliárd Ft),ha gépenként 10 millió diszkont van akkor 240 millió dollárral lett volna drágább az új gépek beszerzése. Az eltérés valóban nem nagy.


Ezzel szemben mi lízingeltünk 210 milliárdért 14db gépet, repidőkorláttal. Szerintem itt nem az amcsi ajánlat volt a pofátlan.

2024. febr. 19. 21:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 42/57 anonim ***** válasza:
#39 Ezek dögnagy gépek, amik alkalmatlanok kis légtérben szűk manőverezésre. Az üzemanyagot is zabálják. Radaron is sokkal nagyobb célpontok. Ugyanúgy semmi érv nem szól mellettük. Ezek a típusok mind távolsági feladatokra valóak. A MIG-29-et is felújíthatták volna, csak volna minek. Annyi üzemanyagot zabál, hogy nem bírják etetni. Az alakja, mérete miatt könnyű célpont. Nem véletlenül mondtak le róluk és nem véletlen az sem, hogy vevőt sem találtak rájuk a kivonást követően. Tetszik vagy nem, de a jövő vadászgépei nem arról szólnak, hogy tiszteletet parancsoljanak a kinézetükkel, hanem hogy kicsik, manőverezhetőek és jól álcázhatóak legyenek. Persze most nem a bombázókról beszélek, hanem a közel-légiharcra szánt vadászgépekről.
2024. febr. 19. 21:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 43/57 anonim ***** válasza:

"Régóta kivont F-16-osokat akartak kődrágán ránk sózni"


Lásd a #41-et. Nem írom le harmadjára.


"Na, pontosan ezt mondtam, hogy ezek azok az érvek a típus ellen, amire egy Mo. méretű államnak nincsen szüksége."


Már hogyne lenne. Attól, hogy te még ezekről a dolgokról nem hallottál, attól még szükséges dolgok.


"Mo. felett hol és miért akarsz utántölteni? Többször körberepülöd az egész országot mire kifogy a tank."


A Gripeneink is alkalmasak légi utántöltésre, ezt a SAAB kénytelen volt a mi megrendelésünk miatt kifejleszteni ami a mi zsebünket nyomja. A Gripeneink teljesítenek külszolgálatot is pl a Baltikumban, ahol a légtérvédelmi járörözés órákig tart és a levegőben tankolnak.

De ott van a hosszú válaszban: ha gyakorlatozni szeretnénk akkor az oda történő eljutáshoz ez szükséges.


"a NATO-nak talán szüksége van ilyenre speciális esetben, csakhogy ők nem adtak pénzt a beszerzésbe"

Van a NATOnak ilyen közös költségvetése? Jejzus :D


"Folyamatosan zajlanak a nemzetközi gyakorlatok. "

A közeli országokban biztosan, meg ott ahova épp át vannak telepítve.

2024. febr. 19. 21:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 44/57 anonim ***** válasza:

"Nem véletlenül mondtak le róluk és nem véletlen az sem, hogy vevőt sem találtak rájuk a kivonást követően."


Nálad beakadt a lemez és csak write-only? Kinek adnának el olyan gépet ami lerepülte a tervezett élettartamának 100%-át? Egyáltalán miért adnának el ilyet? :D

2024. febr. 19. 21:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 45/57 anonim ***** válasza:
#41: Én úgy emlékszem, valamelyik akkori Kővári-cikk nyomán, hogy a Block 50/52-t már csak késve ajánlották. A 25 éves gépekre mondták, hogy ingyen adják őket...csak ezt, meg azt kicserélik, vagy felújítják, és ez az ingyen ebéd-kőleves kb. 1 milliárd USD-be fog nekünk fájni.... Az viszont igaz, hogy a svéd ajánlat összeségében szintén úgy lett kiszámolva, hogy nagyon sokat nyerjenek rajta. A SAAB 6-7 éve már komoly marketingteékenységet végzett itt, nyilván nem kis összegeket fordítottak a fontos emberek kényeztetésére...
2024. febr. 19. 21:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 46/57 anonim ***** válasza:

Aha, légi utántöltésre szükség van Mo.-on. Mesélj még. Hol? Milyen műveletben? Ekkora baromságot... Ha rajtad múlna, akkor gondolom minden létező extrával fel lenne szerelve a gép, még akkor is, hogy ha azoknak a 90%-át nem tudjuk kihasználni. Látod, ezért nem te ültél a székben, amikor aláírták a szerződést.


> "Lásd a #41-et. Nem írom le harmadjára."


Mit lássak rajta? Te is leírtad, hogy használt F-16-okat akartak ránk sózni. Az említett "új" szóba sem jött az irreálisan magas ára miatt. A használt F-16-on ment a vita, majdnem az is lett a nyertes a Gripen helyett. Nagy szerencsénk volt, hogy hallgattak a szakmaiak tanácsára.


> "A közeli országokban biztosan, meg ott ahova épp át vannak telepítve."


He? Korábban még azt kifogásoltad, hogy miért nem megyünk ide-oda gyakorlatozni. Most meg az a baj, hogy megyünk?

2024. febr. 19. 21:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 47/57 anonim ***** válasza:
49%

> "Nálad beakadt a lemez és csak write-only? Kinek adnának el olyan gépet ami lerepülte a tervezett élettartamának 100%-át? Egyáltalán miért adnának el ilyet? :D"


[link]

2024. febr. 19. 21:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 48/57 anonim ***** válasza:

"Aha, légi utántöltésre szükség van Mo.-on. Mesélj még. Hol? Milyen műveletben?"


Idézem a saját válaszomat, hátha másodjára megérted:

"A Gripeneink teljesítenek külszolgálatot is pl a Baltikumban, ahol a légtérvédelmi járörözés órákig tart és a levegőben tankolnak."


A Gripeneink most is tankolnak a levegőben, most is alkalmasak légi utántöltésre, csak nem a boom-os rendszerrel hanem a hajlékony csöves megoldással.


Amúgy nem túl régen, amikor az oroszok lerohanták Ukrajnát akkor ha felnéztél az égre Debrecen-Nyíregyháza közelében akkor láthattad, ahogy a NATO AWACS rajzolja a 8-asokat. Ebben az időszakban a NATO keleti határain fokozott járőrözés zajlott, 4-esével voltak a levegőben az F-16-osok lengyelországban és Romániában amik járörözés közben szintén utántöltöttek így egy felszállással 4-5 órát gond nélkül fent tudtak lenni.


A korábban felsorolt "felesleges" extrák, amikről nyilván életedben nem hallottál pont azért fontosak, mert egy szövetség részei vagyunk. Ha minket ér támadás vagy valamelyik "szomszédunkat" akkor egy esetben tuzdunk hatékonyan együttműködni: ha minden rendszer kompatibilis az adtkapcsolatot biztosító modemtől a fegyvereken át a légi utántöltési képességig. Ha mondjuk Ukrajna rohanta volna le Romániát akkor mi gépeink teljesen alkalmatlanok arra, hogy a földi csapatoknak információt küldjenek át, amit az F-16-ok gond nélkül tudnak. Ugyanezt az infót a mi csapataink is tudnák fogadni egy baj esetén, de nekünk meg így nincs ilyen képességünk. Hónapok óta röhögünk ezeknek a hiányán az orosz-ukrán háború esetén...


Nálad az a gond, hogy leragadtál a MIG-21-nél, ami annyiból állt, hogy felszállt, a földről megkapta az irányt és a magasságot és ment levadászni a betolakodót. Csak ezt a szintet már úgy 40 éve túlléptük, és ha már százmilliárdokért veszünk gépet az ne csak annyit tudjon már, mint egy MIG-21 vagy MIG-29.


"Te is leírtad, hogy használt F-16-okat akartak ránk sózni. Az említett "új" szóba sem jött az irreálisan magas ára miatt."


Itt pedig hazudsz, de nem is kicsit. A vadászgéptenderen 4 ÚJ típus indult: F-16, F/A-18,Mirage 2000-5 és a Gripen. Az F/A-18 és a Mirage 2000-5. Az F/A-18 és a Mirage 2000-5 mindkettő drágább volt,mint az F-16 ennek ellenére ezekkel is megcsinálták a tesztrepüléseket. Az eredeti tenderen 4db gyártó indult 4db modellel és mindegyik új gyártás lett volna. A bemutatók megtörténtek, a tesztpilóták repültek mind a 4 géppel, mind a 4 gép járt Magyarországon ahol élesben is mentek a MIG-29-ek ellen, elkészült az összegző jelentés, majd ezután jött a '98-as kormányváltás és az Orbán-kormány módosította a tenderkiírást és ők csak használt gépet akartak beszerezni.

Vagy teljesen fogalmatlan vagy a sztoryt illetően vagy szándékosan hazudsz.


Ezzel párhuzamosan kaptunk ajánlatot MLU gépekre is, de 1998-ig kizárólag új gépeket akartunk beszerezni.


" Korábban még azt kifogásoltad, hogy miért nem megyünk ide-oda gyakorlatozni. Most meg az a baj, hogy megyünk?"

Nem lepődök meg azon, hogy nem érted milyen logisztikai problémák lépnek fel, ha a gép ferry rangeen túli reptérre kell áttelepülni egy két hetes gyakorlatra.

2024. febr. 19. 21:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 49/57 anonim ***** válasza:
#47: hát ha te a 15 éve parajosban rohadó, keveset repült MIG-29-eseinket hasonlítod a 6-8-10 000 órát lerepült F-18-akhoz akkor van baj a toronyban :D
2024. febr. 19. 21:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 50/57 anonim ***** válasza:
49%
A Gripenek teljesítik az alapvető NATO kompatibilitást. Nem értem mi a bajod. És legyél szíves ne kilométeresek válaszokat írni, mert nem ettől lesz igazad. Igazából én ki is szállok a vitából, mert pártatlan az egész. Te nem fogadod el, hogy a Gripen volt a legjobb döntés, én meg nem fogadom el, hogy a régi F típusok jobb választások lettek volna. Ennyi.
2024. febr. 19. 21:59
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!