Szükségünk van a Gripenekre? Mennyiért lehetne eladni az egész flottát? 1400 milliárd forintot kapnánk az egészért, vagy túl keveset írtam?





7/10
Az albatrosz egy hangsebesség alatti kiképző tipus. Azért mert minimális fegyverzettel el lehet látni gyakorlási céllal és jóindulattal "könnyűvadász"nak nevezik olykor, még teljesen alkalmatlan mint vadászgép. Rettentő gyenge hajtóműve van a gép méretéhez képest, az emelkedőképessége egy 1944 es spitfire xiv repülőével egyenértékű, a repülési magassága pedig siralmas.
Teljesen alkalmatlan a gripenek kiváltására.




















Pont, hogy az egyszázadnyi, 12-14 db gép, amelyből 1-2 mindig összetörik különféle balesetekben, a mai körülmények között már nem elég. Szerintem a Magyar Légierő reális repülőgép-állománya:
36 db sugárhajtóműves vadász-vadászbombázó
12 db földi célok támadására "kihegyezett" közepes (AH-1, TA-129) vagy nehéz (AH-64) csatahelikopter
16 korszerű közepes szállító helikopter (ez már megvan, illetve meglesz)
néhány neház szállító helikopter (CH-47 vagy a drágább, teljesítőképesebb MH-53)
tucatnyi fölfegyverezhető könnyű szállítóhelikopter (ez már bőven megvan)
néhány könnyű, közepes, és nehéz szállító repülőgép (tulajdonképpen ezek is nagyjából rendelkezésre állnak)
2-3 könnyű AWACS gép
Ami a Gripen típust illeti, látni kell, hogy a nyolcvanas évek második felében, egy csökkenő hidegháborús szintnél, a gazdaságosság és a spórolás
jegyében tervezték. Az eredeti feladatköre korlátozott, légifölény-vadászgép elsősorban a Szu-27/MiG-29 jellegű szovjet vadászgépek ellen, nagyobb távolságról vívott harcra tervezve. A másik jellemző feladata, a tengeri célok elleni rakétatámadás, nálunk fölösleges képesség.
Az utóbbi évtizedekben inkább az a kérdés, hány légiharcrakéta fér rá (mivel javult a célok zavaróképessége, így süllyedt a találati arány, egy-egy célra akár három rakétát is ki kell lőni) és hány tonna földi célok elleni fegyverzetet képes célba juttatni (meg milyen vezérléssel, milyen pontossággal). Ezeken a területeken a Gripen kb a felét nyújtja, mint a nála nagyobb EF, F/A-18E, Rafale, vagy F-35. Még az F-16 is jobban megfelel az ÁLTALÁNOS, napjainkban elvárható követelményeknek. A Gripen olyan, mintha az F-5E Tiger II. utódja lenne- "ember vadászrepülőgépeként" jellemezte egy ismert szakértő. A gépeknek egyébként nem vagyunk a tulajdonosai, csupán béreljük őket. Az a valós kérdés, hogy érdemes-e korszerűsíteni ezt a megöregedett állományt (lásd a horvát meg a román MiG-21-ek példáját) vagy inkább ideje az új gépekre-új típusra cserélés érdekében lépni?















#16
Az L-39NG-nek megvan a helye: a hazai pilótaképzésben.
Ez se olcsó, de ha a külföldi képzést vesszük igénybe, más államok gépein, hát, mint a tapasztalat mutatja, ingünk, gatyánk rámegy. Nekik persze ez komoly profitot hoz, de pár éves szakaszt nézve már a hazai gépbeszerzés és képzés a normálisabb választás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!