Kezdőoldal » Politika » Hadsereg, hadvezetés » Mi értelme Amerikában újabb...

Mi értelme Amerikában újabb és újabb katonai gépeket fejleszteni dollármilliárdokért-billiókért a hidegháború vége óta?

Figyelt kérdés

Nem mintha mondjuk a 80-as években sokkal több lett volna. Azt látom, hogy ezeket (nyilván) mindig valami kisebb konfliktus esetén vetik be, amibe nem is kellett volna feltétlenül beavatkozniuk, ahogy nem kellett volna megtámadni Afganisztánt és Irakot sem.

A régi gépeket legalább 50 évig be lehet vetni kisebb-nagyobb modernizálásokkal. Az F-35 program is egy (iszonyúan drága) katasztrófa. Ez, az F-22, és a többi persze sok tekintetben jobbak az elődeiknél, csak az a kérdés, hogy valóban szükség van-e rájuk, főleg ennyiért. Amerikát nem nagyon fogja egy hadsereg megtámadni.


2023. nov. 11. 12:03
1 2
 11/17 anonim ***** válasza:
100%

Az USA katonai doktrína alapja, hogy olyan fegyverzetük legyen, hogy még a lehetősége se legyen meg, hogy valakiben felmerül a gondolat, ellenük lehet háborúzni. Ehhez az kell, hogy az összes rivális haderőnél jóval fejlettebbek legyenek.


Már a hidegháború alatt is úgy tervezték a fegyvereiket, hogy magasan felülmúlják a specifikációkat, amiket a szovjet fegyverekről tudni lehetett (és általában amit tudni lehetett, az fölülmúlta azt, amire valóban képesek voltak).

2023. nov. 11. 15:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/17 A kérdező kommentje:
Akkor nézzük csak a B-2-t. Arra is szükség volt, főleg ennyiért? Ott volt a (persze nem lopakodó), lényegében haszontalan B-1 is. Egyáltalán, minek ennyi bombázó?
2023. nov. 11. 16:21
 13/17 anonim ***** válasza:
100%

"Akkor nézzük csak a B-2-t. Arra is szükség volt, főleg ennyiért?"


Most mit szeretnél? Írjuk le neked az amerikai repülőgépfejlesztés történelmét, mert lusta vagy elolvasni?


A szovjet Pyotr Yakovlevich Ufimtsev 1964-ben publikált egy tanulmányt az elektromos hullámok visszeverődéséről és ennek matematikájáról amit az oroszok egyszerűen kidobtak mert nem látták semmilyen hasznát. Gyakorlatilag nem volt más, mint a "lopakodó" repülőgépek fizikai megvalósításának alapja ( őt tekintik a stealth technológia atyjának is ).


Itt elolvashatod az átiratot:

[link]


A Lockheed egyik mérnöke olvasta ezt és neki összeállt a kép, csináltak egy DARPA programot majd két black project is elindult a '70-es években.


A vietnami háborúban negatív tapasztalataik voltak a légvédelemmel, ezért az volt a terv hogy létrehoznak egy a radarok számára nem látható könnyű "vadászbombázót" amivel hatékonyan ki tudják iktatni a légvédelmet. Ez lett a Project Have Blue, aminek utódjaként megszületett az F-117.


Ugyanebben az időben az amcsik becsopkiztak, hogy mi van akkor, ha az oroszok titokban fejlesztenek valamit és létrehoznak olyan lopakodó bombázókat amiket a korai előrejelző rendszereik nem jeleznek. Tudod, '70-es évek eleje, hidegháború. Ezért belefogtak egy lopakodó bombázó fejlesztésébe is ( a B-52 radarkeresztmetszete akkora, mint egy hajóé), ez lett a Tacit Blue majd az ATB program amiből lett a B-2. A B-2 is még a hidegháború terméke, az első repülése megtörtént a Szovjetunió széthullása előtt! Az ATB programban közel 200 bombázót terveztek venni, amit keresztülhúzott a Szovjetunió széthullása és a fegyverkezési verseny megszűnése így a '90-es évek elején addig faragták a költségeket, míg 21 gépes flotta lett az egészből, ami a fenntartási oldalon pénztemetővé tette az egészet.


A B-52,B-1 és a B-2 feladatköre teljesen más volt. A B-2 szántán a hátország mélységi bombázására, atomtöltetű cirkálórakéták indítására olyna távolságból, hogy ne maradjon idő a védekezésre. A B-1 is megfelel a hadászati szerepkörnek ( bár onnan a leszerelési megállapodások miatt kivonták ). A B-1 egy korábbi éra terméke, a sárdagasztó B-52/Tu-95 után mindkét fél elindult a messzebbre, gyorsabban,magasabbra irányba a bombázókkal ezekből lettek az olyan gépek, mint a B-58, a kísérleti XB-70, Szuhoj T-4,Tu-28,Tu-22. Nagy magasságon,gyorsan odamegyünk és szórjuk az áldást. Ezeknek az interkontinentális ballisztikus rakéták és a légvédelem gyors fejlődése alátett. Az orosz bombázókból cirkálórakéta indító platformok lettek, az amerikaiak pedig derékig benne voltak a Vietnami háborúban és ott már látták, hogy a B-52 hosszú távon erős légvédelemmel szemben esélytelen. Az eredetileg Mach2-es B-1A-ból végül lett egy némileg lassabb B-1B ami képes arra, hogy 50 méter magasan, jóval a hangsebesség felett behatoljon és esélyt se adjon a rakétás légvédelemnek. A B-1 bár nem lopakodó, de dolgoztak rajta bőven így a radarkeresztmetszete kisebb, mint egy korabeli klasszikus vadászgépé.


"Egyáltalán, minek ennyi bombázó?"

Eltérő feladatkörök miatt. A B-52-vel teljesen jól el lehet bohóckodni mindenhol ahol nincs nagy légvédelem ( és ez a nukleáris fegyverek egyik hordozója) míg a B-1 nukleáris fegyver bevetésének képességének hiányában átváltozott frontbombázóvá és nagyon hatékony, rendszeresen használt eszköz. A B-1B képes hordozni az amcsiknál a legnagyobb bombaterhet,ugyanakkora hatótávja van mint akármelyik társának, ugyanúgy levegőben utántölthető és fél napokat képes a capatok fölött körözni és támogatni őket rakétákkal vagy lézer/GPS vezérlésű bombákkal. Erre a B-2 egyszerűen drága és ha a B-2-ket rúgják szét Afganisztán és Szíria felett akkor mik fogják bevinni az atomot az ellenségnek, ha gáz van?


Az oroszoknak is 3 különböző bombázójuk áll hadrendben, Tu-95.Tu-22 és Tu-160.


Lehet ha előbb picit utánaolvastál volna, akkor ezt a választ sem kellett volna megírni :D

2023. nov. 11. 17:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/17 anonim ***** válasza:

Jep, ahogy fent is írják a B-1 minden csak nem haszontalan! Az amerikai csapásmérő erők egyik igáslova, hatalmas bombaterheléssel képes hosszú távon "dolgozni" (~100 tonna feletti terheléssel - bomba+üzemanyag - is fel tud szállni!). A kiöregedő B-52-esek váltótípusa. Az elmúlt időszak konfliktusaiban a B-1-esekről szórták össztömegben a legtöbb bombát.


Ami a B-21-et illeti... akkor éri meg ha

- olcsóbban kihozható a gyártás, üzemeltetés mint a B-2-eseké;

- képessé tehető "drónüzemmódra" (azaz emberi személyzet nélküli üzemeltetésre) s hosszú (akár több napos) üzemidőre - azaz a harcterület felett tud hosszú-hosszú ideig körözni nagy magasságban és onnan potyogtatni a bombákat, drónokat, cirkálórakétákat a célterület felett.

2023. nov. 11. 22:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/17 anonim ***** válasza:

"A kiöregedő B-52-esek váltótípusa."


A B-52 már biztosan túléli a B-1B-ket. A mostani hajtómű és elektronikai upgrade után 2050-ig szóló tervek is vannak a B-52 üzembentartására. Durva, hogy a Buff mindent túlél a B-58-tól a B-2-ig :D

2023. nov. 11. 23:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/17 A kérdező kommentje:
Bár nem a gépek képességeit kérdőjeleztem meg, mivel nincs kedvem vitázni, csak megköszönöm az eddigi válaszokat.
2023. nov. 12. 08:41
 17/17 anonim ***** válasza:
#15 igen, még rendszerben tartják mert rájöttek olcsóbb egy öreg gépet felújítgatások után reptetni mint egy zsír újat megvenni.
2023. nov. 12. 14:09
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!