Hogyan fog kinézni az iráni harcigép-flotta 10 év múlva?
Putyinék kaptak-kapnak most (drónokért cserében) tizenvalahány Szu-35-öt és ismeretlen számú Jak-130 kiképzőgépet. Az a kérdés mi lesz ebből, hol tartanak a 2020-as évek közepén? Mit néztek ki Iránból és támogatóiból?
a-változat: Kb. 60 db Szu-35 váltja az F-14-eket. Ezek mellé jön kb. kétszerannyi J-10 vadászbombázó a Phantomok helyére és legalább 50 Jak-130, amely azon kívül, hogy kiképzőgép, az F-5E vadászbombázó utódja lesz könnyű harci gépként. A Szu-24 bombázók helyére néhány tíz Szu-34 érkezik. A légierő elit magja pedig 1-2 századnyi kínai eredetű J-35 stealth-vadászgépen repül. A korábbi hazai származású kísérleti típusokról, F-5E klónokról lényegében lemondanak.
b-változat: Nagyjából ugyanez, de a Jak-130 kevésbé lesz jellemző, a kínai J-10 flottával párhuzamosan nagyszámú (szuperszónikus sebességre is képes) JL-15 érkezik, részben a kb. 100 üzemelő F-5E kiváltására.
c-változat: Csak egy századnyi, max egy ezrednyi Szu-35 "Super Flankert" vehetnek át és 1-2 századnyi Jak-130-at. A légierőben maradnak a régi építésű, de kínai segítséggel modernizált amerikai F-14, F-4, F-5E gépek és a kilencvenes években beszerzett-megszerzett szovjet-orosz gépanyag (régi MiG-29, Szu-24 gépek). Ezekhez gyártanak alkatrészt, miként az F-5E másolatokból, változatokból is újabb példányokat építenek úgy 100-200 gép erejéig.
Szerintem a Szuhoj beszerzések mentek a levesbe. Az első Szu-35-öknek már meg kellett volna érkezniük, de nincsenek sehol. Volt szó az egyiptomnak legyártott Szu-30-ak átvételéről, arról sincs hír.
Idén lehetett olvasni olyanokról, hogy az oroszok sok esetben a saját erőikhez küldik az exportra gyártott fegyvereket, hogy a veszteségeiket pótolják ami külkereskedelmi szempontból nem egy jó ötlet.
Én nem lennék meglepve, ha a Szu-35 bizniszből végül nem lenne semmi és Kína lenne a befutó. Ha a Szu-35-re van pénz, akkor nem kizárt hogy a J-20 exportváltozatása is akadna náluk forrás, ha Kína exportálni szeretné.
Két észrevétel:
1. Jelen helyzetben nem a ruszkik erőltetik a hadiipari exportot, hanem inkább a megrendelők. Algéria is szeretne pl Iszkandert, Szu-34-et és 35-öt, Armatát, de szerintem 3-5 évig biztos, hogy nincs szállítás...
2. Kína a következő 15 évben biztos, hogy nem engedi exportra a J-20-at. Oroszország se exportálja 2035 előtt a PAK-FA-t. Látjuk, Izrael is csak az F-35 gépet kapta meg az USA-tól, nem az F-22-t.
Ha nem az oroszok erőltetik, akkor miért fogadnak el pénzt és megrendelést? Miért tárgyalnak erről? A hadiiparnak - mint minden más iparnak - úgy hiányzik az export ( amiért dollárt kapnak ), mint egy falat kenyér, főleg olyankor amikor a hazai piacon nincs forrás. Irán kifizette a Szu-35 dealt, repülőgép meg sehol...
Armatából már nem is lesz szállítás, azt a programot az algír álmok után pár hónappal kihúzták. A háborúban odaveszett Szu-34-ek pótlása el fog tartani még egy darabig, export jobb esetben csak azután. Szerintem ez biztosan több lesz, mint 5 év.
Nem tartom kizártnak, hogy Kína létrehoz egy J-20 exportváltozatot. Iparilag az a legjobb, ha sok a megrendelés, non stop megy a beszállítói lánc és így csökkennek az egy eladott egységre jutó költségek. Nagyon nagy hiba lenne ezt kihagyni, mert ezzel a saját iparukat hátráltatnák ráadásul Irán nem kimondottan "nyugatbarát" így kémkedés/szivárogtatás sem akkora probléma. A kínaiaknál már rendszerben állt 220-250db J-20 és állítólag idén már felfut a gyártás évi 100db fölé, kettő-négy év alatt ki tudnák elégítani Irán igényeit análkül, hogy a saját menetrendjük jelentősen megborulna. Az orosz csúszás miatti "monopol helyzetüket" kihasználva köthetnek olyan megállapodás, amiben rábírják az iráni légierőt nagyobb vásárlásra és egy teljeskörú modernizálásra ami mondjuk 100-120 gépes projekt 10 éves kifutással. Ez elég nagy kihagyott ziccer lenne a kínai hadiiparnak.
"Oroszország se exportálja 2035 előtt a PAK-FA"
Mivel annyit sem tudnak gyártani, amennyi a saját légierejüknek kellene. 3 év alatt sikerült legyártaniuk azt a 10-12 példányt ami csapatszolgálatba állt. A J-20-vől évente 100+db készül, az F-35-ből évente 150+. Ha minden jól megy akkor 2035-re legyártanak annyi Szu-57-et ami az orosz légierőnek kell. Fizetőképes kereslet lenne erre is - ahogy a Szu-35-re is - de iparilag nincsenek felkészülve ekkora piaci igény kiszolgálására. 2035-ben valszeg már senki nem fog Szu-57-et rendelni.
Érdekes, amit írsz és tényleg komolyan esélyes, hogy Kína ki fogja használni az oroszok eltűnését a piacról. Harckocsit, lé. rendszert, helikoptereket, repülőgépeket, és kézifegyvereket, kisebb-nagyobb hadihajókat, cirkálórakétákat ők is tudnak szállítani...és nem is rosszakat. Algériának sokkal több a pénze, mint Iránnak, ha sokat várakoztatják, jön a J-10.
A J-20 helyett viszont inkább az F-35-re kísértetiesen emlékeztető (biztos véletlen:) J-35 exportját várom.
#6 másra nincs értelme. A térségben a Szaúdiak és Izrael ellenében akkor sem tudnák kivívni a légifölényt, ha 100 zsír új legújabb Szu-35-öst kapnának (főleg, hogy ezt nem néznék tétlenül és sokkal több pénzük van ahhoz hogy akár 2x annyi F-35-öst kunyeráljanak ki az USA-tól). Az iráni légierő arra elég, hogy lefedje a légtér egy részét s ne lehessen csak nagyobb erőkkel megtámadni, illetve "kellemetlenkedni" tudjanak azokon a területeken amiket a Szaúdiak, vagy Izrael nem biztosít.
Ha megpróbálnák bevetni az új gépeket pl. Jemenben máris odavezényelnének a Szaúdiak egy rakás F-15-öst, ami pariban van a Szu-35-össel (csak Szaudiaknak több van belőle). Egy drón, rakéta meg olcsóbb mint egy repülőgép ugyebár. Alapból azzal kell számolni védett területen, hogy egy részét lecsipkedni a légvédelem.
"Algériának sokkal több a pénze, mint Iránnak"
Ezt furcsállnám, ráadásul Irán viszont háromszor annyi olajat termel ki évente és még "közel" is van Kínához. :)
"tényleg komolyan esélyes, hogy Kína ki fogja használni az oroszok eltűnését a piacról"
Érdemes átgondolni, hogy milyen kopmex rendszereket tudnak biztosítani a nagy fegyverexportőrök a légierő szempontjából, pl az USA:
-vadászgépeket a hozzá való fegyverzettel
-szállító és tankergépeket
-EHC és AWACS gépeket.
Kínának ott a J-20, saját fegyverzettel. Ott a Y-20 tehergép aminek az YY-20-as változata tanker. Dolgoznak AWACS gépen is. Én nem lennék meglepve, ha abba az irányba lépnének ők is, amerre az amerikaiak és elkezdenének "takarékosabb" civil gépeket katonai célra átalakítani. Az Y-20 egy tehergép annak minden előnyével és hátrányával, viszont a polgári C919 egy utasszállító amit arra találtak ki, hogy kis terheléssel messzire repüljön. A C919-ből simán lehet csinálni tengerészeti járőrgépet ( ahogy a Boeing B737-ből is P-8 Poseidon lett ) vagy akár AWACS-t.
Ha egy csomagban tudsz kínálni mindent egy embargó alatt lévő vevőnek akkor nyert ügyed van.
Amit elrontottak, hogy a C919 után kihagytak egy kategóriát és egyből a CR929-re ugrottak. A köztes modell lenne igazán jó alap a katonai felhasználásra, bár a CR929 hosszú távú őrjáratra és tankernek eléggé ultimate megoldás lenne - erre még pár évet várni kell. Az oroszok ebben a kategóriában kb semmit nem tudnak kínálni. A Superjet 100 kicsi, az MC-21 kb sehol nem tart, ettől amúgy is eggyel nagyobb gépre lenne szükség.
Ha a kínaiak ügyesek, akkor betömik a piaci lyukakat, kihasználják Irán elszigeteltségét és ezzel a saját iparuknak is adnak egy lökést valamint rendelkezni fognak referenciával ami új piacokat nyithat meg számukra.
A J-35 gyártásának felfutása még több év, abból 2030 előtt nem nagyon lesz exportképes modell.
#9 bocs, de a nevedhez méltó amit írtál :)
Irán 0 db műholdat állított pályára, 0 db 5000 km hatótávolságú rakétájuk van. Van viszont egy csomó drónjuk, amit nem maguktól fejlesztettek, hanem a kínaiaktól kaptál a technológiát amin reszelgettek egy kicsit, hogy iráni gyártmánynak nézzen ki.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!