A vadászgépeknél ezek a kifejezések mit jelentenek pontosan,illetve mi az angol megfelelőjük?
- célpont bevilágítás
- taxi test
Ezeket a kifejezéseket itt,az oldalon láttam. Gondolom a bevilágítás becélzást jelent,de nem vagyok benne biztos.
Köszi a válaszokat előre is!
A taxi a gurulást jelenti. Amikor az állóhelyről felszálláshoz a fitópályára furul, vagy leszállás után visszagurul a kijelölt helyére a gép.
Hogy a taxi test alatt mit értettek az jó kérdés. Új építésű gép esetén szokott lenni gurulási teszt.
Vagy esetleg a tacizás előtti cheklistre értették? Nem derül ki.
A másik az valami katonai szakkifejezés lehet inkább. Lehet hogy valami lézerirányzékú bomba, rakéta, akármi célzóberendezésére utal.
Köszi a választ!
Olyan környezetben hallottam a "taxi testet" (Bár lehet,nem jól emlékszem a kifejezésre),hogy a gép még nem röpképes,de már a saját hajtóművével,meg a saját rendszereivel képes gurulni.
A "taxi test" során a még nem röpképes repülő a saját erejéből gurul. Pl. nem működnek még a csűrőlapok, de a hajtómű már a helyén van, és működik.
A "célpont bevilágítás" szó szerint célpont megfelelő megvilágítását jelenti. Pl. magnézium tartalmú, lassan földrehulló, sokáig és fényesen égő tölteteket engednek ki, amiknek a feladata az, hogy megvilágítsa a harcteret, és így segítse a többi harcoló egységet.
Légiharc / föld-levegő rakéta rávezetésénél a bevilágítás azt jelenti, hogy a földi telepítésű, vagy a repülőgép radarja sugároz a célpontra radarjelet "világítja meg" (fogja be) a rakéta keresőfejének.
A légiharc / föld-levegő rakéták radarteljesítménye sokkal gyengébb mint a repülőgépé és jóval keskenyebb a nyalábja is. Nagy távolságból történő indításnál elégtelen lenne a jelerősség a folyamatos céltartáshoz ill. az optimális pályán haladva nem is feltétlenül mutat még a célpontra. A pálya kezdeti szakaszán ezért sokszor a repülőgép / földi radar "világítja be" a rakétának a célt amíg annak a saját radarja át tudja venni a célpont követését önállóan. Az eljárás további előnye, hogy a célpont nehezebben tudja a rakétát detektálni (milyen irányból közelít, milyen távolságra van stb.) mivel az még önállóan nem sugároz radarjelet. Így az nehezebben tud hatékony ellenintézkedést tenni (kitérő manőverbe kezdeni vagy elkezdeni zavarni a rakéta keresőfejét).
"a gép még nem röpképes,de már a saját hajtóművével,meg a saját rendszereivel képes gurulni."
Az az amiről 1-es írt. A gurulási tesztek sokrétűek, szinte minden földi mozgást szimulálnak. Látványosak a vízzel elárasztott pályán történő tesztelések, vagy a nagy sebességről fékezések, érdemes youtubeon rákeresni!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!