A svéd hadiiparnak annyi?
Az amerikai hadiiparnak nem kell az önálló svéd konkurens. Az európai gyarmatbirodalmát érthető okokból maga akarja ellátni fegyverzettel.
A NATO-tagság után fokozatosan megfojtja majd a svéd fejlesztést, legelőször a repülőgépgyártást. Rá lehet fogni, hogy így egységesebb lesz a nyugati országok fegyverzete.
Külön érdekes és rossz döntés, hogy a svéd politika most ismét szívózni kezdett a magyar kormányzattal. A SAAB alatt vágják a fát, mert eszerint
valószínűbb, hogy a kifutó 2. generációs Gripenek helyett, nem az újratervezett E-változat kerül váltótípusként a magyar légierőbe. Miért segítené a magyar kormány az ellenségét? Ezt a négyféle gépet esélyesebbnek látom:
- az F-35 egyszerűbb és olcsóbb, "Samsung-féle" újragondolásának, utánérzésének mondható koreai KF-21, az ötödik generációt súroló, csökkentett észlelhetőségű vadászbombázó rg. (a lengyelek már rendeltek belőle, gyártása a tervek szerint 2026-ban indul)
- Dassault Rafale (jópont a francia bankoknál, fr. bankhitellel)
- Amennyiben nem lesz pénz és nem baj, ha kitolunk az EU-val, akkor jobb híján FA-50 koreai vadászbombázó (ez a második vadászgép szerepét vette-veszi át a dél-koreai és a lengyel légierőben, már több mint egy évtizede szolgálatban áll, egy sor ország rendelt belőle, kiforrott, bevált típus)
- Amennyiben Trump győz és visszatér az elnökségbe, vagy nem győz, de eltűnik az Orbán-kormány, akkor új gyártású F-16 Block 70.
A vadászgép-kérdést a nagypolitika dönti el, nem a szakemberek precíz elemzése.
Annyira kakiban van a svéd hadiipar, hogy a britekkel közösen fejlesztik az új, 6. generációs harci gépet:
Amúgy a Gripen nem 2. generációs gép, az az F-104 vagy a MiG-21 voltak.
Arra gondoltam, hogy a mi gépeink a Gripenen BELÜL a második gen-t képviselik. A korai, A/B jelzésű példányok még fekete-fehér képernyőket kaptak (a kilencvenes évek legelején) és a felszíni célok elleni képességeik is gyengébbek voltak. Az A/B változat légvédelmi vadászgép, másodlagosan pedig tengeri célok elleni csatagép. Esetleg, ha valami fontos földi célt kell kilőni, akkor ott a Maverick nem túl modern változata, amivel nappali viszonyok között prec. csapást mérhet.
Ez a Gripenen belüli 1. gen. A mi gépeink viszont már fejlettebbek, "a középváltozathoz"-generációhoz (C/D) sorolhatóak.
Ezek már inkább vadászbombázók.
A jelenleg már futó, elindított, 6. gen. európai programok irányában erősek a kétségeim. Ki tudja, mi lesz Európában 2040-2050 körül, hol lesznek a most ígérgető kormányzatok? Lehetséges, hogy az utód pénzmegtakarításra hivatkozva áthúzza az egészet és mondjuk amerikai gépet vesz.
A legújabb generációs harci repülők beígérése majd a projekt csendes kicsinálása inkább az oroszokra volt jellemző. Bejelentették nagy csinnadrattával a Su-57-est, aztán 12 db testbed példány van belőle. A hajtóművel még el sem készültek, az AESA radarral szerintem úgyszintén.
Miközben nyugaton a Rafale, Typhoon gépeket is folyamatosan modernizálják, AESA radart kapnak, a Gripenek meg kompatibilissé váltak az MBDA Meteorral, ami jelenleg talán a legjobb BVRAAM a piacon.
"a projekt csendes kicsinálása inkább az oroszokra volt jellemző."
Lehet. De Nyugaton is volt ilyen. A brit TSR-2, a német MAKO, a kanadai Arrow, az F-20, az XB-70, a Mirage F.2, a Mirage-4000, az A-12 Avanger II- mind ment a lecsóba:)
Kedves kérdező!
Téged nem zavar, hogy az USA a NATO 1949 óta tartó fennállása alatt sem nyírta ki az önálló, nyugat-európai nemzeti hadiiparokat?
Sőt, kezdetben sokkal több amerikai fegyverzetet használtak, mint ma.
Az 1950-es években még a németek és a franciák is zömében amerikai tankkal, az M47 típussal szerelték fel a páncéloserőiket, de az 1960-as évektől fokozatosan saját, "nemzeti" típussal, a francia AMX-30 és a nyugat-német Leopard 1 típusokkal váltották fel az M47-est.
A légierő terén is hasonló a helyzet, az amerikai típusokat (F-104, F-4 pl.) részben közös európai fejlesztések, Tornado, Eurofighter Typhoon váltották.
"Lehet. De Nyugaton is volt ilyen."
Nyugaton akkor fújtak le egy projektet, ha nem volt szükség rá.
Pl. a nagy, szuperszonikus bombázókat, mikor elterjedtek az interkontinentális ballisztikus rakéták.
Az F-20 Tigersharkot a gyártó cég saját kockázatára fejlesztette, és azért fújták le, mert senki nem akarta megvenni, mert már elérhető volt a sokkal modernebb F-16 exportra is.
A ruszkiknál meg akkor álltak le, mikor rájöttek, hogy a nagyhangú ígérgetés ellenére nem tudnak még egy prototípust sem összehozni, nemhogy szériagyártást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!