Erdoganék ezt végiggondolták?
Mi értelme az új, 5. generációs török vadászgép-fejlesztésnek, ha senkitől nem kapnak hozzá normális hajtóművet?
Hazai tervezésű hmű pedig nincs.
5. gent most elkezdeni fejleszteni, amikor mások már a 6. genre gyúrnak az nettó lemaradás.
Ha kihagyják a tervezésből a szupercirkáló és nagy hatótávolságú üzemmódot akkor nem feltétlen szükséges a legújabb hajtómű a gépbe. A célnak megfelelhet akár egy felpimpelt F404 is..
Csak a Nyugat vezető országai, Kína, és talán Oroszország tervezi a 6. vadászrepülőgép-generációt. Dél-Korea és India 5. generációs vadászban gondolkodik. Melléjük zárkózna a Közel-Kelet vezető pozíciójára pályázó Törökország. Csak éppen sem az USA-nak, sem Kínának, sem FRanciaországnak, sem Oroszországnak nem az érdeke, hogy Törökország viszonylag korszerű vadászgépeket exportáljon a harmadik világba. Az ottani vevőket ők akarják ilyenekkel ellátni. Gondoljunk csak a Rafale piaci sikereire az utóbbi 10 évben.
Szóval Törökország max készen kap f404-et (vay más régebbi am-i hajtóművet) de a kicencet nem adják át. Így nagyyfokú függőség lesz belőle, és az USA bármikor beleszólhat az exportba.
Esetleg még lebutított F414 export lehetséges a törökök felé...jó drágán.
A hajtóművek qrvadrágák és ha valaki venne több százat az hatalmas biznisz. A franciák korábban is gátlástalanul eladtak bárkinek bármit.
Az F404-et gyártják a svédek is a Volvonál,de az F404 csak egy példa volt egy "olcsó" és már kifutott szériára.
A komolyabb, újabb hajtómű komolyabb célokhoz kell. A nagyobb probléma az az elektronika és lopakodó képességhez szükséges anyagtechnika és know-how,ezek sokkal nagyobb kihívást jelentenek, mint a hajtómű.
Az orszok papíron már a 10. generációs tervezik, de még az 5. sem jött össze nekik :) Ez az ami intő jel a török fejlesztésnél is. Az 5. generáció "képességei" már adottak, viszont egy gép nulláról történő fejlesztése az minimum 10 év. Mire ebből kiforrott sorozatgyártásra érett gép lesz addigra eltelik 15 év, eltapsolnak pár milliárd dollárt és szembesülnek azzal, hogy az F22-t már nyugdíjazták, mert addigra azok már 32 évesek lesznek. Bár lokálisan lehet erős 10 év múlva egy valósan 5gen vadászgép, de ha már drónokban amúgy is piacképesek akkor érdemesebb egyből a 6. gen képességeire fejleszteni, egyrészt mert így kisebb lenne a sorozatgyártáskor a technológiai lemaradás másrészt élből piacképesebb a technika.
Tudtommal a hajtómű a legnehezebb ügy. Korszerű kétáramú hajtóművet kevesebb ország képes létrehozni, mint amennyi atombombát állított elő.
Gépkocsinál is egy új motorcsalád kifejlesztése a nehéz, nem a kasztnié, meg a többi részé.
Ez édes álom. Még Dél-Korea is kénytelen amerikai hajtóműre hagyatkozni pedig iparilag kissé előrébb tartanak, mint Törökország.
India 25 év alatt képtelen volt kifejleszteni egy normális, megfelelő hajtóművet a saját "Tejas" harcigépeihez. Így a Tejasok is amerikai szállítású hajtóművel fognak repülni.
A török típusnak nagyon nem örülnek a nagyhatalmak döntéshozó helyein. Zavarja a köreiket. Az USA már morog a dél-koreai fegyverek nemzetközi exportja miatt is.
Fun fact: a kínaiak hajtóműprogeamja már 30+ éve megy és még mindig nincs kiforrott kínai hajtómű a J-20-hoz.
Nulláról hajtóművet fejleszteni nagyon költség és időigényes, erre ma a világon nagyon nagyon kevés cég képes.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!