Szerintetek is ezek voltak a legjobbak?
Tudtommal 1970-ben az F-4E Phantom II volt a világ legkorszerűbb, már tömegesen rendszerben tartott vadászgépe.
Tíz évvel később, 1980-ban az F-15A.
1990-ben az F-18C.
2000-ben az F-15E.
2010-ben az F-22 Raptor.
2020-ban viszont már a J-20 jelzi a Nagy Változást.
Az F-4E Phantom II a maga idejében egyedülálló, többfeladatú, erős repülő volt, ha kellett, légifölényre használták, ha kellett, földi célpontok támadására, és az LGB / PGM-eket is rajta használták eredményesen, először. Német repülőipar nem létezett, a Brit is haldoklóban volt, a Francia Mirage III-asok egyszerű vadászrepülők, korlátozott bombavető képességekkel, és az Oroszok két külön típust használtak légiharcokra és bombázó / csatarepülőnek.
Az F-15A Eagle vetélytársa az F-14-es Tomcat volt, de a Tomcat működtetéséhez két ember kellett, és az Eagle az 1 fővel sokkalta egyszerűbb konstrukció volt.
Az F-18-as Hornet 3 MFD-s pilótafülkéjével szintén jó újítás volt, de az olyan támogató / kiegészítő / könnyűvadász, mint az F-16-os Falcon.
Az F-15E Strike Eagle-t megkérdőjelezném. Az F-15A/C és B/D Eagle-k azokat szimpla vadászokként és gyakorlógépekként ismerik, de ha kérnek hozzájuk forráskódot, mint az Izraeliek, az inaktív / alvó A/G rendszereiket egyből aktiválják, és az Mk-82-esektől kezdve a Walleye-ig / JDAM-ig mindent dobálhatnak, nem csak a Strike Eagle ilyen specializált.
Az F-22-es az első és mindmáig egyetlen sorozatgyártott alacsony észlelhetőségű vadászrepülő.
A J-20-asnak mi az újítása ?
Szerintem azért kicsit bátor dolog lenne máris a dobogó csúcsára tenni a J20-at, főleg hogy semmit nem tudni róla, viszont a fejlődés az megkérdőjelezhetetlen.
A videóban sem hanzott el semmi, ami alátámasztaná hogy a J20 lenyomja a konkurenciát. A több üzemeanyag és nagyobb hatótáv az jó áttelepüléseknél, légiharcban csak rontja a tolóerő tömeg-arányt, az meg hogy nem alkalmas a szupercirkáló üzemre az jól jelzi, hogy vannak ott még gondok a háttérben. Meg a másik oldalon ott van egy tankergép flotta és ha jól emlékszem az F22 esetén 10+ órás őrjárat sem gond.
Az F22 lopakodó képességeit senki nem vonja kétségbe, tegyük fel hogy a kínaiaknak is összejött kb ugynaez. Mit érsz a nagyobb hatótávolságú légiharcrakétával, ha nincs céladatod? Nyomsz a radarral egy széles spektrumú pásztázást és 150km-en belül mindenki tudni fogja, hogy jön valami :D
F22 ellen ez a rakéta sem jelent előny. Minden más esetben igen, csak a divatból már kiment az "ész nélkül lövünk mindenre ami repül" hozzáállás, mert e miatt néhány utasszállító már a tengerben végezte ( vagy épp Ukrajnában a mezőn ). Pont e miatt nem ér a másik oldal Amraamja sem sokat, ha az az utasítás hogy lőni csak vizuálius azonosítás után lehet vagy ha a cél tüzet nyitott...
Én nem gondolnám, hogy ez a kisszériás kínai gép lenne a világon a legjobb, mindenesetre a kínaiak ezzel nagyot villantottak. Ha ilyen ütemben folytatják a high-tech fejlesztéseket és felzárkózik a saját iparuk akkor 20-30 év múlva komoly ellenfélnek fognak számítani levegőben is (ennek tudatában valszeg szorul az oroszok töke is :D ).
Ami viszont hiba a videóban - és a csatona másik videójában is elkötették - az az hogy a költségvetési számokat és a darabárakat átszámolják vásárlóerő paritáson ami hiba. Egy haditechnikai eszköz legyártásánál nem az összeszerelő munka a nagy költség sőt nem is a részegységek legyártása, hanem azok kifejleszése. Az ipar többi részén látható, hogy Kínában a gyártási költségek alacsonyak, de a fejlesztési költségek ott is majdnem ugyanolyan drágák már, mint máshol.
A kérdés mi számít legjobbnak. Tény, hogy a felsoroltak a top3-ban voltak, avionika és harcérték alapján. Ha csak a légiharcot nézzük akkor kérdéses mi lett volna - valós harctéri körülmények között - az alábbi párharcoknak az eredménye (szerencsére ezt nem tudtuk meg, mert azt jelentette volna a III. világháború tornácán táncol a világ).
F18C, F15E vs. Szu-27, Mig-31
A J-20-at erős túlzás a világ legjobbjának kikiáltani ahogy fent is írták. Tény, hogy jelzi Kína erősen fejlődik s jelentős pénzt ölnek a fejlesztésbe. Ettől a J-20 valós képességeiről vajmi kevés az információ. Az USAF vagy 10 évig "reszelgette" az F-22-őt mire az első prototípusból bevethető szériagépek lettek. A rendszerbe illesztés, fegyverrendszerek integrációja mellett rengeteg gyerekbetegséggel küzdött. Attól hogy egy parádén tesz pár kört egy gép még nem biztos valós körülmények között is bevethető állapotban van.
Ennyi erővel a Szu-57-est is lehetne a világ legjobbjának kikiáltani, de ott ugyanaz a helyzet. A valós képességeiről nincs információ, csak propaganda anyagok.
"Ennyi erővel a Szu-57-est is lehetne a világ legjobbjának kikiáltani, de ott ugyanaz a helyzet. A valós képességeiről nincs információ, csak propaganda anyagok."
Itt a már tömegesen r-ben álló típusokról van szó. A "Felon" még nincs ebben a helyzetben.
A J-20 szerintem a MiG-OKB egyik fejlesztésén alapszik (ők is kidolgozták az F-22 ellenszerét) de nyilván a fejlett kínai elektronikai ipar is hozzátette a magáét. Értelemszerű, hogy megoldották az F-22 nagy távolságból történő észlelését (erre a szigetviták során figyelmeztették is az amerikaiakat) a különösen nagy hatótávolságú légiharcrakétának tehát van létjogosultsága a Raptor elleni harc esetében.
2:
"Az F-15A Eagle vetélytársa az F-14-es Tomcat volt, de a Tomcat működtetéséhez két ember kellett, és az Eagle az 1 fővel sokkalta egyszerűbb konstrukció volt."
Általában véve korszerűbb is volt. Elektronikus kormányvezérlés, jobb hajtóművek... Kivétel az AWG-9 rádiólokátor-Phoenix rakéta párost, amely a változtatható szárnynyilazású macska számára sokkal magasabb költség mellett magasabb harcértéket biztosított.
#7 / Kérdező
A NASA kísérletileg az F-15-ösön is elpróbálta a Phoenix-et, mind a tömege, mind az erős software-es igénye ellenére tudná hordozni, csak reálisan nem adódik olyan cél, ami ellen használni kéne.
A Hidegháborúban a Tu-95 Bear / Tu-22M3 Backfire / Tu-160 Blackjack fenyegették a repülőgéphordozókat, de a szárazföldi reptereket nem tudják, Szovjet-Oroszország államcsődjével megszűnt a fenyegetés, és leállítás várt mindegyikre.
Az Irak - Iráni háborúban viszont a vadászrepülő méretű célpontokra is lőtték, és egyetlen rakéta a nagyméretű robbanófeje + szétrepülő repeszek + szoros formáció miatt négygépes Iraki köteléket is le tudott szedni. 120 bizonyítható lelövése van a Tomcat-nek, de 150 is lehet az, és mindössze 10 veszett el, baleset, baráti tűz, és ellenséges légvédelem miatt.
#9 igen érnek, bár megjegyzem a hadrendbe állított drónok egyenlőre inkább szubszónikus tartományban vannak. Ettől még ugyanúgy célfelület, ugyanúgy rávezethető és a pontossága is elégséges a leküzdéséhez (nem telibe kell találni).
Megjegyzem paradox, hogy ha szemből-oldalról történik a célpont leküzdése annál nagyobb hátrány a célpontnak a nagy sebesség. Nagyobb sebességnél lényegesen romlik a manőverezhetőség, gyors pályakorrekció lehetősége, lehetetlen a szűk forduló, kitérés. Bizonyos sebesség előtt már telitalálat sem kell, elég elé szórni a repeszeket és a célpont nagy sebeséggel belerepül - a sebességkülönbség miatt kb. mintha gépágyúval szórták volna meg.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!