A modern orosz harckocsikat is (T-64 / T-72 / T-80 / T-90 sorozat) miért divat leszólni, fejletlen, igénytelen, tömeggyártott vasaknak tekinteni a nyugati harckocsikhoz képest ?
Egy részük, mint pl a T-72-es kifejezetten "fejletlen, igénytelen, tömeggyártott vas". Ezeket többek közt exportra szánták, és nem akarták, hogy amennyiben ellenük fordítják bajban legyenek.
A szovjet doktrína az volt, hogy legyen egy jó minőségű csúcstechnikás tank, ami a III világháborúnak készül, ezeket nem exportálták, de még csak nem is nagyon vitték külföldi szolgálatra(T-64, T80), hogy minél kevésbé tudja a nyugat tanulmányozni.
És volt egy tömeg gyártott olcsóbb(T-54, T-72), rosszabb tank, ami mehetett a baráti országokba is exportként.
Na, amikor szovjet gyártású tankok összetalálkoztak nyugatival éles harci helyzetben pl a Közel-keleten, az mindig az utóbbi volt. Az olcsó, hengerelt acéltestű, sokszor nem kompozit páncéllal készült, gyengébb képességű, exportra szánt típus. Ezeket annak rendje és módja szerint lőtték ki a nyugati csúcs tankok.
Röviden, nem rosszak az orosz csúcstankok, de soha nem a hazai használatra szánt csúcs típusok találkoztak a nyugati harckocsikkal.
Más alapkoncenció alapján készültek. A VSZ a tömeges erő alkalmazásában hitt - a rendelkezésre álló erőforrások elosztásának a módja: mindegy csak jó sok legyen belőle. Ezzel szemben a NATO hangsúlyt fektet a túlélőképesség növelésére, a minőségi fölényre - cserébe jóval bonyolultabbak, drágábbak a "nyugati" harckocsik. Nagyjából ez jellemezte a T-55, T-62, T-72 "korszakot". Ezzel együtt teljesen igaz az is amit a #3-as írt.
A másik, hogy a T-72 egy idejemúlt konstrukció, pénzhiány miatt a csapatoknál szolgálatban lévő eszközök fejlesztése elmaradt.
A T-80, T-90 már más tészta, de ezek is inkább MBT-k, közepes harckocsik, míg az M1, Challenger, Leo-1-2, Merkava stb. nehézharckocsik, kiegészítő páncélzattal együtt 15-20 tonnával nehezebbek (ennyivel jobb a páncélvédettségük). Az Armata meg ki tudja mit tud, még nincs rendszerbe állítva, semmit sem tudni a valós képességeikről, csak néhány darab gurulgatott belőle a parádékon.
T-72-esből is nem mindegy, hogy Iraki és hasonló T-72-esekről van szó, addig a T-72A és T-72B azok külön állatfajok, nem ? És Fun Fact, a T-90-es az T-72BU néven futott eredetileg.
Súly az több tényezős dolog. Az Abrams és a T-80-asok és T-90-esek hasonló méretezésűek, 2,5 méter / 2,3 méter magasak, és 55 / 50 tonnásak, a Leó 2-es és társai lesznek 3 méteresek és 60 tonnásak, kapásból. Továbbá lehet Szegényített Urániumot / Bórt és hasonlókat is rakni a páncélzatba, és az Acél is képes megdobni a súlyt.
Van 65 tonnás Abrams is, de a többség az 55 - 60 tonnás alapverzióval és toldozgatásaival van.
Nagyon régen volt 55 tonna a Chieftain meg az M60 Patton, de homogén acélosak voltak, addig a T-64A az mindössze 42 tonna, de az fényévekkel jobb páncélvédettségű volt, a kezdetleges, de Kompozit páncélzata miatt.
# 3
Ezt írtad: "A szovjet doktrína az volt, hogy legyen egy jó minőségű csúcstechnikás tank, ami a III világháborúnak készül, ezeket nem exportálták, de még csak nem is nagyon vitték külföldi szolgálatra(T-64, T80), hogy minél kevésbé tudja a nyugat tanulmányozni."
Azonban a T-64 szovjet tankokat az 1970-es évektől, a T-80 tankokat az 1980-as évektől tömegesen állították hadrendbe a NATO határain álló, első lépcsős szovjet egységek állományában.
Például a Német Demokratikus Köztársaságban (NDK) állomásozó szovjet 2. Gárda Tankhadsereg, a 3. Hadsereg, és a 20. Gárdahadsereg állományában igen nagy mennyiségben szolgáltak az 1970-es évektől T-64 tankok, majd az 1980-as évektől T-80-asok.
# 6
Vigyázni kell, a harckocsik tömegét három tonnában is számolják, tonnában, hosszú tonnában (long ton) és rövid tonnában (short ton), ebből igen sok kavarodás van.
Például 46 tonna = 45 hosszú tonna (long ton) = 51 rövid tonna (short ton)
HARCKOCSIK TÖMEGÉNEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA:
Szovjet típusok:
T-64A: 38 tonna
T-72U: 41,5 tonna
T-72B: 44,5 tonna
T-80B: 42,5 tonna
T-80U: 46 tonna
T-90: 46 tonna
T-90A: 46,5 tonna
T-90SM: 48 tonna
Amerikai típusok:
M60: 46 tonna
M60A1: 47,7 tonna
M60A3: 49,5 tonna
Brit típusok:
Conqueror: 64 tonna
Chieftain: 55-56 tonna
Összegezve a középidős hidegháborús szovjet és az amerikai tankok tömege hasonló, de a britek egyértelműen nehezebbek.
Egyébként a Chieftain FV4030/3 és FV4211 nyugaton elsőként kaptak kompozit Chobham páncélzatot.
Annyival egészíteném ki a hozzászólásokat, hogy a szovjet koncepció valóban kétféle harckocsitípussal számolt az 1960-as évektől.
Azonban az olcsóbb tömegharckocsik mindig a szovjet páncéloserők masszív többségét képezték, a speciális, extra minőségű típusok mindig jóval kisebb mennyiségben, jellemzően az első lépcsős elit alakulatok állományában szolgáltak.
A SZOVJET NEHÉZ ÉS KÖZEPES HARCKOCSIÁLLOMÁNY 1980-BAN:
T-10M: 1000 db
T-54/T-55: 24 000 db
T-62: 15 000 db
T-64: 5000 db
T-72: 3000 db
Tehát a szovjet páncéloserők masszív többségét 1980-ban a már elavult T-54/T-55 és T-62 típusok tették ki.
A 48 000 db szovjet tankból csak 5000 db a T-64-es, és 3000 db a T-72-es.
Ellenben összesen 39 000 db az elavult T-54/T-55-ös és T-62-es.
1980-ban a szovjet harckocsik állományának pontosan fele az akkor már erősen elavult T-54/T-55-ös típus.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!