A törökök fedezték fel a vasút ősét, amikor a Mátyás korabeli hadjáratokhoz több százezer katonát kellett a Birodalomtól Európa közepéig szállítani?
Akkoriban lovasvonatok kialakulása volt megfigyelhető, ami egyfajta szekérkaravánnak is mondható.
Lovak után minél hosszabb pótkocsit, vagy szekeret raktak, amin egyre több katonát tudtak elvinni.
Amikor rájöttek hogy nem kell gumi a szekérkerékre, hanem csak két sín közé rakják a szekér kerekét, akkor gyorsabban gurult a karaván is, mikor a lovak húzták.
A sínek közötti fák amiket meg mostanában láttunk, úgy alakultak ki, hogy mikor jött az esős őszi idő, a lovak sokszor megcsúsztak a nagy pótkocsik húzása közben.Így a sínek közé fákat raktak bizonyos távolságonként, amiken a pata jobban megtapadt.
Így alakult ki a vonat elődje, a török háborúk alatt?
Nem, a törökök simán szekerekkel szállítottak, bár azt meg kell hagyni, hogy korabeli szinten viszonylag jó volt a logisztikájuk, szerveztek utánpótlást, főleg, mivel nagyobb hadseregeik voltak, mint amit rablásból, zsákmányolásból elláthattak idegen földön, amint az a korban szokásban volt. Persze ők is fosztogattak, ahol csak bírtak, mert különben éheztek volna, főleg, ha az utánpótlási útvonalhosszúra nyúlt. Mondjuk eleve vittek is magukkal mindent, de volt utánpótlás szervezve.
A bányákban telepítettek síneket és csilléken húzatták ki a szenet, az ércet bányalovakkal, vagy tolták a nehezebb szakaszon, ahová lovakat nem tudtak vinni, onnan a vasút ötlete, mit a gőzgép erőforrásai tudtak végül működtetni.
A vasút "őse" ahogy az #1-es is írja a bányákban alkalmazott csillék voltak. Amiről a kérdező ír az ideiglenes megoldás olyan terepen ahol a laza talaj miatt elakadna a szekér. Kb. mint amikor elakad az autó a sárban és a kerék alá valamilyen szilárd tárgyat tesznek, hogy kijöjjön a kátyúból. Az ideiglenes áthaladás biztosítása 1-1 rövid szakaszon a célja, nem pedig folyamatosan, nagy tömegű áru szállítása.
A török logisztika tényleg nagyon fejlett volt, nem mellesleg a vízi szállítást is kiterjedten használták, azon úsztatták fel az ellátmány nagy részét. A fő csapásirány a Duna vonalát követte, az ott felúsztatott ellátmányra alapozva váltak le a folyóról és csak akkor amikor muszáj volt s nem tudtak tovább a vízi szállításra támaszkodni.
Ennyi erővel a tatárok is lehettek volna, vagy a népvándorlás népei.
Nekik még több cuccuk volt.
Maradjunk annyiban, hogy semmi jele, nyoma, se írásban, se vasban annak,amit írtál.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!