A Mig-21 még megállja a helyét manapság?










"Megbízhatósága..."
Ezt komolyan írtad?😅😅
Alig volt benne technika mégis elromlott.





A MIG-21 az egyik utolsó tömeggyártott vadászgép volt, amit az 50-es évek ellenségei ellen fejlesztettek ki. Új korában is közepesen hulladék volt, de olcsón lehetett belőle sokat gyártani :D
Egy olyan totális háborúban ahol vizuális célazonosítás nélkül is lehet tüzelni, ott semmire nem jó - legfeljebb légicélnak xD
Olyan helyeken ahol a vizuális célazonosítás elvárás vagy előírás ott akár még jó is lehet valamire,ha alkalmas valami ultramodern infravörös önirányítású légiharcrakéta indítására még előrdulhat az is, hogy egy raj 0-nál magasabb eséllyel indul... :D










Felújított MiG-21-esek is persze nem európai harctérre jók, ami már 2000 éve mindig a legkeményebb volt. Hanem Dél-Amerikába, Afrikába. Még átlagos gerillamozgalmak vagy drogkartellek is üzemben tudják tartani, a legképzettebb pilótákat is megkaphatják havi 10-20 ezer dollárért.
Pl. még brazil légierő ellen is versenyképes:
#6





" Még átlagos gerillamozgalmak vagy drogkartellek is üzemben tudják tartani,"
Azért megnézném azt a gerillabandát meg drogkartellt, ami komoly légierőt üzemeltet! 🤣 Még a rettegett Iszlám Állam sem tudott mit kezdeni mikor kezükbe került pár iraki vadászgép, pedig azokat még pénzelték is muszlim szélsőséges államok bizonyos körei pl. Szaúd-Arábia.
Az ilyen szervezetek általában max pár polgári gépet használnak és felszerelnek rájuk amit tudnak, az a légierejük. A maximum pár harci helikopter, de már ahhoz is nemzetközi alkatrész meg hadianyag ellátás kell.





Amennyire egy Bf-109-es, vagy Ju-87-es állná meg a helyét, pont annyira - attól függ hol, milyen körülmények között, mi ellen vetik be. Egy 60 éves repülőgépről beszélünk. Avionikailag, szerkezetileg egy teljesen ideje múlt elavult konstrukció. Egy modern IV. generációs géppel szemben totálisan esélytelen. Az üzemben tartása drága, macerás. Földi célpontok támadására igen korlátozottan alkalmas, fegyverterhelése alacsony, kis sebességen történő manőverezhetősége földközelben pocsék, túlélőképessége gyenge még a közepes kaliberű csöves légvédelmi eszközökkel szemben is, vizuális célzással kb. egy bazi nagy épületet tud eltalálni, mozgó célpontot ha rászórja az összes malacot, a gépágyú lőszerjavadalmazásának a felét 1-1 teherautóra. Többszörös költséggel járva egy drónhoz, vagy helikopterhez képest, erre egy szuperszonikus elfogóvadásznak tervezett gépet ráemelni kb. pénzkidobás.
Szóval arra jó, hogy Afrikában, Dél-Amerikában fel lehessen valami légierőt mutatni azon ellenséges országokkal szemben ahol szintén 50-60 éves repülőgépeket tartanak még üzemben.
A román korszerűsítési program egy zsákutca, nem is hosszú távra szánták a románok, hanem ideiglenes kényszer megoldásnak (meg persze ki tudja hogy a korszerűsítést végző cégek kasszájából melyik román politikusnak mennyi landolt a zsebében, de ez már egy másik történet).





Az Elbit féle korszerűsítés egyáltalán nem volt anno zsákutca. Nálunk is fontolgatták a 90-es évek közepén, pont azért amit írtál, mert ideiglenes megoldásnak nem túl drágán egész jól megfelelt.
Az Elbit komplett új avionikát és radart szerelt volna a gépekbe, mindne földi jóval megspékelve. Nyilván nem lett volna belőle F22 de pár évet ki lehetett volna vele húzni és mivel az Elbit rendszere a legtöbb amerikai rendszerrel kompatibilis volt ezért egy jó lépcső lett volna az átállásra, a kiszolgálószemélyzetet sem verte volna annyi mellbe egy új vadászgép beszerzése. Ha jól emlékszem a korabeli cikkekre akkor árban egy töredéke lett volna egy MLU előtt álló használt F16-nak.
Áthidaló, békeidős megoldásnak egy komolyabb gép beszerzése előtt egész elfogadható megoldás lett volna a MIG21-esek Elbit féle korszerűsítése.
Mondjuk a Mig29 jobb alap lett volna a korszerűsítésre csak erre akkoriban még senkinek nem volt megoldása(ahogy a Mig23-ra vagy a Szu22-esekre sem volt).





#18 abból a szempontból zsákutca, hogy a képességnövelt Mig-21 utána már nem vezet sehova. Átmeneti megoldás ahogy írtad. Mert bár a képességek nőnek, de még így is elmarad a "valódi" IV. generációs gépek (pl. F-16) harcértéke mögött. Attól a Fishbet sárkányszerkezete, hajtóműve, az idejemúlt konstrukciós megoldások (pl. orrkúp-radar korlátozott "látásszöge" mérete) ugyanúgy megmarad 60-70-es évekbeli szinten.
Nálunk azért nem került rá sor, mert az orosz államadósság fejében kaptunk pár századnyi MIG-29-rest, ami "alapállapotban" is magasabb harcértékkel bír mint egy korszerűsített MIG-21. A Szu-22-esekre ezért sem készült csomag (nem volt rá igény sehol), a MIG-23-ra meg szerintem tényleg pénzkidobás, mivel mind a hajtóműnek, mind a sárkánynak magas a karbantartási, üzemeltetési költség-igénye, alacsony két generálcsere közötti élettartama.





"Nálunk azért nem került rá sor, mert az orosz államadósság fejében kaptunk pár századnyi MIG-29-rest, ami "alapállapotban" is magasabb harcértékkel bír mint egy korszerűsített MIG-21."
Az izraeli ajánlat akkor jött, amikor már készültek a MIG29-esek leváltására, már a 90-es évek vége felé.
A harcértéke a korszerűsítéssel is büven elmaradt volna a 4. generációs gépek mögött ez tény, de mint írtam nem is háborúra készültünk akkoriban - ahogy most sincs kilátásban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!