Mit gondoltok? Lehetséges a környezetvédelem átcsap luddizmusba?
A luddizmus magyarul azt jelenti,hogy technológia ellenesség.Ludditák voltak például a géprombolók az ipari forradalmak idején.
Az ilyen esetekre gondolok:
A nedves törlőkendő nagyon hasznos, nem csak popsitörlő van belőle,hanem mint cikk mutatja, rengeteg más.Nekem pl van cipőre való és autó műszerfalra való is.
Betiltása az emberi hülyeség szimbóluma.
Vagy, valamelyik európai országban a nejlon táskákat tiltották be.Ez is egy baromság.Én csak 2x használtam papírtáskákat, mindkét alkalommal szétszakadt, nem bírja a két literes üvegeket.
Az dízelüzemű autók akadályozása szintén hasonló.Az európaiak nem véletlenül szeretik a dízelt, mondjuk egy német vagy egy francia, aki 150 km-t utazik naponta, neki tökéletes vagy, ha valaki Győrből jár fel dolgozni Budapestre pályán.
Az elektromos autók autópályán úgy viselkednek, mint a telefonom, amikor elindítok 2 letöltést meg maximumra állítóm a kijelző fényerejét.
Nem vagyok a környezetbarátság ellensége, viszont csak akkor kellene tiltani dolgokat, amikor már létezik a valós alternatívája és a fogyasztót nem éri hátrány.
Tehát, mondjuk lesz lebomló nejlon szatyor, de ugyanolyan jó lesz és bírja majd a két literes kólákat, mint az eredeti.
Vagy, járműből, a környezetbarát hajtáslánccal rendelkező azonos hatótávval fog rendelkezni, mint egy dízel, közben az autópályán sem fog gyorsabban "pirosba" kerülni az aksi töltöttsége.
A csomagolóanyagok terén bevezetett korlátozások egyelőre csak jelzésértékűek. A nejlonzacskó pl. kiváltható a az erősebb szövött anyagú szatyorral (népszerű nevén csöviszatyor, csak ez írásban pejoratív :) Ami évekig használható, mindent elbír, és 10-20 nejlonszatyor áráért adják.
A dízelautó más kérdés, de azt kijelenthetjük, hogy városba nem való. Nem jó választás sem a gazdájának, sem a közösségnek, és minden városnak jogában álló észszerű döntés, ha kitiltja őket.
Biztos nem csap át a környezetvédelem luddizmusba, az maximum egy vadhajtása lesz neki. De pl. a csomagolóanyagok terén csak nagyobb közösségi együttműködéssel érhető el jelentős javulás. Olyan megoldásokkal, amik ma még futurisztikusnak tűnnek.
1#
Csak a bevásárlások többsége úgy néz ki:
Elmegyek az Aldiba, kell cukor, aztán, amikor ott vagy kiderül,hogy más is kell, a fagyasztott kacsa meg akciós...stb, de a csövitáska otthon maradt.Egyből kell egy nejlon táskát venni.
A dízelautó esetében, mondjuk ha valaki Győrben lakik, de Budapestre jár dolgozni, akkor tegye le a kocsit a város határánál?
Ez komoly időveszteséget jelentene.Továbbá, mondjuk nem tudna bemenni az Arénába vásárolni kocsival, ez pedig bevételkiesést, adókiesést jelentene.
Az automobilok és az azokat előállító, azokra épülő ipar bizony pörgeti a GDP-t.
Nem lehetséges. Lehet, sok formális elem hasonlít, de itt azt kell látni, hogy a régi szemlélet elavult, új kell, viszont minden váltás kaotikus eleinte. Még erős a régi szemlélet, még nem alakultak ki markáns új technikák, még nincs összetartó erő, új norma. De lesz.
Aki kicsit tanulmányozza a jövőkutatás eredményeit, megtudhatja, bár sok dologban bizonytalan a helyzet (azaz akár durva dolgok is történhetnek, maik visszavetnek mindent), alapvetően mégis egy új szisztéma kezd kialakulni új környezetszemlélettel, új fogyasztói szokásokkal, új technológiával. Mert nincs más út. Vagy ezt fogadjuk el, vagy jön az első változat. A kínos, hogy ez még nem dőlt el egyértelműen.
Baromságokat beszélsz.
A technológiaellenesség éppen az, amit te csinálsz, amikor nem támogatod az elektromos autókat a dízellel szemben.
Hülyeség. A modern technológia sokkal kevésbé környezetszennyező, mint az elavult.
Másrészt már régen túlhaladtunk a ponton, ahonnan nincs visszatérés. Amikor még önellátóak voltak az emberek (mindenkinek volt földje), addig lehetett tiltakozgatni, de ha ma összetörnék az összes dizelüzemű járművet és traktort, pár hónap alatt a lakosság 95%-a éhen halna.
Ezért kell tudatosan vásárolni indulni. Listával, amit otthon a hiány meg a tervezett menü alapján összeírsz. Félre ne érts, nekem sem sikerül mindig, de amikor igen, akkor pontosan tudom, mennyi csöviszatyor kell.
Az, hogy a város határán le kell tenni a dízeles kocsit, és máshogy tovább kell menni, az megint egy olyan körülmény, amivel tervezni lehet és kell, ha valahol ez van bevezetve. A dízel egy erősen környezetromboló technológia, az ésszerű szintre való leszorítása közösségi érdek, és abban nem szabadna tényezőnek lennie, hogy pörgeti a GDP. Ha valaki autót választ, figyelembe kell venni, hogy hol, mire használhatja, és ebbe bele tartozik az is, hogy hova szabad vele behajtani, és hova nem. A GDP-t a benzines kocsi is pörgetni fogja. Ez kicsit olyan, mintha a szórakozóhelyeken, megállókban, villamoson való cigizés tiltása ellen valaki azzal érvelne, hogy ne tiltsuk, mert pörgeti a GDP-t.
De ez csak elméleti jellegű probléma, Budapesten úgy sem lesz betiltva a dízel még jó sokáig. Nem életszerű.
Általában az elektromotorokat a taplók szokták ellenezni, akik azt nem tudnák olyan hangosan brümmögtetni, mint a dízelt, így nem érezhetnék, hogy ők a keménytökű, alfahím Janik a környéken.
Azt pedig nem kell bemutatni, hogy ilyenből Magyarországon jóval több van, mint például az osztrákoknál.
"A technológiaellenesség éppen az, amit te csinálsz, amikor nem támogatod az elektromos autókat a dízellel szemben."
Én nem így látom.
Egy dízelautónak a duplája a hatótávja, mint egy elektromosnak.
Továbbá, bírják az autópályát, szerpentineket, emelkedőket.Az elektromosakról ez nem mondható el.
Egy normális dízellel, akár egy jachtot is húzhatsz autópályán, normális autópálya sebességgel (130 km/h), egy elektromossal hamar a leállósávban kötnél is.
Ezért is az összes kamion ,teherautó dízel.
Egy jármű, nem attól lesz jó,hogy környezetbarát, hanem a funkcionalitása miatt.
"Az, hogy a város határán le kell tenni a dízeles kocsit, és máshogy tovább kell menni, az megint egy olyan körülmény, amivel tervezni lehet és kell, ha valahol ez van bevezetve."
Ahogy mondtam, ez időigényes.
A személygépjármű a legjobb közlekedési forma legtöbb esetben.
Leginkább a "just in time" elvhez hasonlítanám.
Miért részesítik világszerte a cégek előnyben a kamionos szállítást a vasútival szemben?
Azért, mert a kamionnal háztól házig megy, vonattal nem, utóbbinál később ér oda az áru, át kell pakolni, sok a plusz költség.
Attól, mert környezetbarátabb, még nem jobb.
Sőt, attól, mert valami környezetbarát, még nem jó.
Miért jó, ha újrahasznosított műanyagból van a telefonod hátlapja, ha pár hónap után elkezd kopni?
Jobb a nem újra hasznosított, ami bírja.
Van létjogosultsága azoknak a dolgoknak, amit mondasz, de ezek inkább kiragadott példák, mint a probléma áttekintő értékelése.
Nyilván nem fogja a túraautózásban meg az áruszállításban az elektromos a dízelt felváltani. A technológia jelenlegi formájában még nem áll erre készen; remélem 10 év múlva ez már nem így lesz. De pl. személyautózásban a dízel helyett a benzines is előrelépés. Sokaktól hallom, hogy az elektromos autó így rossz, úgy rossz, meg hogy soha nem fogja legyőzni a robbanómotorost. Ez nem igaz. Amikor a robbanómotoros autókat elkezdték a széles közönségnek gyártani, ugyanazok voltak a problémái, mint most az elektromosoknak. Kis hatótávolság, relatív gyenge hajtás, és a töltési infrastruktúra gyér volta. Aztán mégis viszonylag gyorsan, 20-30 év alatt reális versenytársai lettek a lovaskocsiknak, újabb 20 év múlva pedig a városokból kiszorították azokat. Az elektromos autók fejlődése is gyors, szerintem 10-15 év múlva mindenben versenyképesek lesznek a benzines autókkal. A dízellel áruszállításban szerintem még nem. Ez nem luddizmus, hanem a közösségi érdek kikényszeríti a technológiai fejlődést.
De addig is, egy városnak legitim döntése, ha a belvárosát autómentessé, vagy dízelmentessé teszi. Időveszteség, de ha szoktál álldogálni a dugóban (gondolom szoktál), akkor láthatod, hogy nem vészes időveszteség.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!