A repülőgépek fejlődése szerintetek is leállt, illetve visszafejlődött?
A vonatok sokat fejlődtek az utóbbi években, sok menetrendszerűen 300-350 km/h-val közlekedik.
De, a repülés semmit sem fejlődik évtizedek óta.
Ott voltak a Concorde, illetve az oroszoknál a hasonló Tupoljev gépek.
Sebességben felülmúlták a sima gépeket.
Amikor kidobták a szemétbe a Concorde-t és a hasonló terveket , akkor a repülés nem előre, hanem visszafele lépett.
A nagy sebességű repülők fejlesztése helyett elkezdték a sima gépeket fejleszteni, annyit értek el, hogy kicsit takarékosabbak lettek.
De, lényegében a menetidő ugyanaz, mint 20-25 éve.Utasok szempontjából nem történt semmiféle előrelépés.
Az emberek hajlandóak magasabb árat fizetni a rövid menetidőért.
Kontrasztként, sima géppel Párizs-New York távolság 8 óra, nagy sebességűvel 3,5 óta.
Az utasszállító repülőgépek külsőre, utazási sebességre valóban alig fejlődtek az utóbbi 50 évben, viszont a mögöttük lévő műszaki tartalom sokat változott. Például javult az anyagminőség, gyártástechnológia, a számítógépek fejlődése miatt egyre nagyobb az automatizálás.
A hadiiparban is lelassult a fejlődés, kevésbé látványos, de azért egyáltalán nem állt meg. A lassulást jelzi, hogy míg a repülés első 50 évében, tíz év után egy típus már nagyon elavultnak számított, addig manapság már jóval lassabb az átmenet. Néhány példa:
- a B-52 nehézbombázók már 1955 óta hadrendben vannak és a wiki szerint még 2045-ig maradnak
- A C-130 típust 1954-2006 között gyártották és valószínűleg még ők is sokáig maradnak
- Helikptereknél a Chinook már a 60-as, a Black Hawk és az Apache a 70-es évek óta szolgál
- Az F-16, F-18, Szu-27 vadászgépek a 70-es években lettek kifejlesztve, de még mindig modernnek számítanak.
Nem állt le a fejlődés, csak más irányt vett. Nem biznisz a hangsebesség fölötti utasszállítás, egyszerűen nem lehet érte annyival többet kérni, hogy megérje az iszákos turbojet hajtóműveket bömböltetni. Fizetnének az emberek magasabb árat is a rövidebb menetidőért, de nem annyit, amennyivel már gazdaságos lenne ilyen gépeket üzemeltetni.
Egyébként pedig van előrelépés bőven. Kétfős személyzettel lehet transzatlanti utakat repülni, nem kell fedélzeti mérnök - a Concorde-on még volt. Kéthajtóműves szélestörzsű gépek röpködnek 180 perc fölötti ETOPS-minősítéssel - nem rossz azért, mert jóval gazdaságosabbak az ősi három- és négyhajtóműves szélestörzsűeknél. A csúcstartó most épp a 787-es, aminek 330 perces a minősítése. Óriási előrelépés, hogy egy hajtóművel akár öt és fél órán át tud biztonságosan repülni és le is tud szállni. Üzemszerűen közlekedik a kétszintes A380, ezt sem hittük volna 40 éve. A 777-200LR leszállás nélkül repülhet 17.000 km-t, ez sem rossz azért.
Csupa olyan dologról van szó, amiben előrelépett a repülés. A rengeteg mérhető paraméterből a menetidő csak egyetlen, de ezen kívül még sok van, ami meghatározó lehet. Szűklátókörűség csak erre az egyre koncentrálni és azt mondani: nincs fejlődés.
Bizonyos értelemben jogos, és nem feltétlenül szükséges, hogy a nagyobb légbiztonság lassabb gépekkel párosuljon. A vonatkozó hozzászóló elmondhatná érvként, mennyivel biztonságosabb a szubszonikus gép mint a szuperszonikus, az utas szempontjából persze. Tényleg érdekelnének az érvek, nem kekeckedés.
Hadigépek utolsó generációjat fejlesztgetik manapság, ilyen gépre nem kell, és taktikai hátrány is emberi pilótát ültetni. Maga a pilóta is elavult.
Ennyi hülyeséget amit a hozzászólók összeírtak... A kérdezőnek sincs lövése sem, látszik, hogy itt mindenki a repülős kártyákról ismeri a repülőgépipart.
Egy repülőmérnök.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!