A 2. világháborúban is voltak olyan szállító repülőgépek, amiknek a hátuljuk volt lenyitható, mint a c-130-nál?
A többnyire farokfutós elrendezés miatt általában oldalajtókon oldották meg a ki-be pakolást.
De akadtak a maiakhoz hasonló első, vagy hátsó rámpás megoldások is.
Néhány ilyen típus:
Arado Ar 232 (kb 20 darab épült belőle), Gotcha Go 242/244 szállítógépek, illetve voltak hasonló típusok, főleg vitorlázógépek.
Go 242/244:
Itt is volt lenyitható rámpás kialakítás, de leginkább a fel/oldalra nyitható farokrész volt a jellemző, hasonlóan mint a mai Mi-8 helikoptereknél.
Ar 232:
Vitorlázó repülőgépek, itt alkalmaztak mindenféle megoldást, felnyitható orr, kompletten kettébontható törzs (pl Horsa).
Nehezebb terhek (lövegek, könnyű tankok) szállítására alkalmazták főleg a nyitható orr részt, ilyen típusok voltak pl a Messerschmitt Me-321/323 Gigant, vagy az angol General Aircraft Hamilcar. Gyakorlatilag ehhez hasonlóan működnek a mai nehéz szállítógépek is, pl An-124 Ruszlan, An-225 Mrija, vagy a Boeing 747-esnek is van teherszállító változata.
Hamilcar:
Me-323:
Sőt, volt egy gép, ami bár elég kis számban épült, és nem harci szállítónak alkalmazták, hanem az USA-n belüli repülésre, de már gyakorlatilag magán viselte a mai szállítógépek jegyeit:
Az mondjuk igaz hogy a vietnámi háború ideje alatt terjedtek el az orrfutós-hátsó rámpás szállítógépek. Mondjuk maga a háború is egy elég hosszú 1955-75-ig tartó időszakot ölel át. Mondjuk még ott is kezdetben használtak régi C-47-eseket, és hasonló gépeket is,
ebből az öreg típusból fejlődött ki a "Gunship" kategória is:
És itt van a vietnámi háború során használt típusok listája is:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!