Szerintetek bekövetkezik az emberiség teljes összeomlása?
Ez egy friss cikk ebben a témában:
Illetve ugye itthon Stumpf-Biró Balázs szokott sokat beszélni erről, ennek a témának a kutatója/szakértője, szerinte már 2030-ra is bekövetkezhet.
Mi a véleményetek erről? Kell -e félni?
Félni felesleges, azzal semmin nem változtatsz.
Egyébként elég jó esély van rá.
De biztosra természetesen senki nem tudja a választ, Stumpf-Bíró is rendszeresen elmondja, hogy ő állítja, hogy BIZTOSAN összeomlik a civilizáció, hanem csak azt állítja, hogy elég nagy esély van rá, és főleg akkor, ha nem készülünk fel a nehézségekre.
#2
"Ha tudunk energiát termelni, mindent meg tudunk oldani."
Nem feltétlenül a termelés a kérdés, hanem az energia tárolása és mozgatása, és főleg a technológia terjedésének a sebessége.
Az a helyzet, hogy az olajnál jobb energiasűrűségű, hordozható energiaforrásunk közel nincs.
Manapság a legfaszább akksik energiasűrűsége is csupán a 80-100ada a benzinnek vagy a dízelnek.
Ami azt jelenti, hogy ahol 1 kg-nyi benzint kellene elhasználnod, ott 100 kg-nyi akksit kell beépíteni.
És ezen nem segít az, hogy működésre bírják a következő 20 évben mondjuk a fúziós erőműveket.
Mert még mindig az a helyzet, hogy ahol neked mondjuk 20 kg-nyi benzint kell betöltened, hogy mozogj A-ból B-be mondjuk 300 km-rt, ott 2 tonnányi akkura van szükséged.
És ez még a személyautóknál a legkisebb probléma, kisebb hasznos súllyal megoldható, hogy mondjuk egy városon belül elektromos autókázzál, de a nemzetközi szállítmányozásban ez már egy áthidalhatatlan akadály.
Egy példa: egy nagyobb konténerszállító hajó elemészt naponta(!!!) 250 tonna dízelt. Egy kéthetes úton ez 3500 tonna.
Egy ekkora hajó ~150 000 tonna hasznos terhet tud szállítani.
Számoljuk ki 80as szorzóval, hogy ha ezt a hajót akksikról akarnánk meghajtani.
280 000 tonnányi akku kellene a hajóra!!
Ez majdnem kétszer annyi, mint a hajó teljes teherbíró képessége!!!
Magyarul képtelenség.
Még ha fel is tételezzük, hogy az akksik energiasűrűsége a közeljövőben a kétszeresére növekszik, akkor is az jön ki, hogy egy ilyen hajó el tudja cipelni az akksikat magával egy kéthetes útra, de ezen kívül semmi mást, azaz hasznos terhet nem tud szállítani, azaz semmi értelme.
Ha feltételezzük, hogy az akksik energia-sűrűsége a négyszeresére növekszik, akkor még mindig ott vagyunk, hogy a hajó a mostani hasznos tehernek kb. a felét tudja szállítani, azaz ez minimum kétszeres drágulás az árban.
Egy másik faktor, amit már említettem fentebb, az a technológiák terjedési sebessége.
Erre egy jó példa az atomerőmű.
~70 éve állították üzembe az első kereskedelmi célú atomerőművet.
Mára odáig jutottunk, hogy az elektromos energia szükséglet ~10%-át állítják elő, ha az összes energiaszükségletet nézzük, akkor a ~3-4%át.
Értjük ezt?
70 év alatt az összes energia-szükségletünk mindössze 4%-át tudtuk kiváltani atomerőművekkel.
Ennyire lassan terjed egy technológia.
Na most akkor kanyarodjunk rá az olajra.
A nagy olajkitermelő államok önbevallásos becslése alapján, és feltéve, hogy nem romlik a jövőben az EROEI, és a jelen fogyasztási szint nem növekszik, akkor ~40-45 évre elég olaj maradt még.
De:
1. az olajkitermelő államoknak nyilván érdekében áll, hogy nagyobb tartalékokat tegyenek nyilvánossá, mint a valóság.
2. Az EROEI jelentősen romlik.
3. A fogyasztás pedig nő.
Mindezeket figyelembe véve reálisabb egy ~30 év, amennyi olaj még maradt.
És az olaj ára ez alatt folyamatosan növekedni fog, ami azt jelenti, hogy a nemzetközi szállítmányozás folyamatosan drágulni fog, tehát még a 30 év előtt eléri azt a szintet, amikor már megfizethetetlenek lesznek az átlagember számára a globális ipari civilizáció termékei.
Ha pedig folyamatosan drágul, akkor például a Kínából Európába vagy Amerikába érkező cipők, ruhák, bútorok, elektronika, stb. ára folyamatosan drágulni fog.
És nem csak ezek, egy szimpla autó vagy mobiltelefon vagy számítógép vagy röntgengép vagy akármi megépítéséhez manapság a globalizáció teljes lánca szükséges, mire a nyersanyagokból összeáll az az autó, vagy telefon, vagy számítógép, addigra azok a nyersanyagok többször körbeutazták az egész világot.
Elég hamar eljön az a pont, amikor egész egyszerűen annyira megdrágul a nemzetközi szállítási láncok működtetése, hogy nem éri majd meg, mert a végtermék megfizethetetlen lesz.
És ha ez a lánc összeomlik, akkor gyakorlatilag vége a globális ipari civilizációnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!