Kezdőoldal » Politika » Egyéb kérdések » Mért kerül Youtubeon vagy...

Mért kerül Youtubeon vagy Amazonon egy film vagy egy sorozat többe, mint egy Netflix előfizetés?

Figyelt kérdés

Több film is, ha megveszed Youtubeon, kerül akár 7000 forintba is, ha örökre veszed meg HD-ban, de általában egy kölcsönzés sem kerül kevesebbe, mint 2.000 forint, ami után azt hiszem csak 2 napig lehet megtekinteni a filmet. Egy Netflix előfizetés egy hónapra max 5.000 forint, meg van 2.500 forintos csomag is. Tehát konkrétan jobban megéri megvenni egy Netflixes előfizetést 1 hónapra, amin tudsz nézni annyi filmet, amennyit csak akarsz, minthogy megvenni Youtubeon vagy Amazonon. Ha például a Csizmás Kandúrt akarod megnézni Youtubeon, 7.000 forintot kell fizetni érte, ami fent van a Netflixen, ahol egy teljes előfizetés olcsóbb. Hogy jön össze a 2 dolog?


Igazából azért kérdezem, mert volt hogy ingyenes kalózoldalon néztem meg filmeket vagy sorozatokat és így utólag nem teljesen tűnik igazságosnak a készítőkkel szemben, hogy ezeket ingyen néztem meg, amikor fizetni kellett volna értük. Viszont azzal szerintem nem támogatnám a készítőket, és értelme sem lenne sok, ha előfizetnék Netflixre és rákattintgatnék azokra a filmekre, amiket megnéztem. A The Walking Deadet például ingyenes oldalakon néztem végig és ha Amazonon szeretném megvenni az összes évadot, akkor kerülne legalább 30.000 forintba, ennyit viszont nem ér, előfizethetek HBO-ra 3.000 forintért és megnézhetem az összes évadot. Tehát mért olyan drága relatíve megvenni egy filmet egy előfizetéshet képest? Ha megveszem Youtubeon vagy Amazonon, akkor a gyártó ennek megkapja valamennyi százalékát? Ha egy streaming oldalon nézek valamit, akkor megtekintés után kapnak fizetést a gyártók, vagy van egy fix összeg, amit megkapnak attól függetlenül, hogy mennyien nézték meg?


A másik meg, hogy ezek után is szeretnék sorozatokat nézni, viszont nem szívesen fizetek elő a Netflixre. Keresztényként úgy gondolom, hogy túl sok a propaganda, ami ott van. Nincs bajom a melegekkel, de ami propagandát letolnak ott az LGBTQ-val és a feketékkel az túlzás, úgyhogy nem szívesen támogatom az oldalt. De nem vagyok szélsőséges, úgyhogy nem is zárkózok el tőle, hogy fizessek érte.



2023. márc. 7. 13:12
1 2
 11/12 A kérdező kommentje:

#7 Támadjátok? Kik? Én nem támadom. Nem tetszik, hogy ezt is telerakják melegekkel, de hidegen hagy milyen nézettsége van. A földön kéne fetrengenem és kapkodnom a levegőt?


Amúgy nem a melegek miatt nézik a sorozatot, hanem azért, mert tetszik nekik. Ez a sorozat mondjuk egy jó példája annak, hogy mi a legnagyobb baj ezzel az egész propagandásdival. A 2013-as játékban is voltak leszbik, az egyáltalán nem zavart, viszont a 2020-as második részbe már muszáj volt férfinak kinéző nőnek lenni, leszbikus zsidónak, ázsiainak, meg transzneműnek, akit a gonosz szektások üldöznek, meg a srozatban is meleg szál.

2023. márc. 7. 22:18
 12/12 anonim ***** válasza:

Ezek mind eltérő üzletpolitikák. A tévéken ingyen nézhetsz filmeket, cserébe reklámokat kell nézned, amiből kitermelik a filmek árát. A streaming rendszereknél fix havidíjért nézhetsz filmeket, sorozatokat, de csak azokból válogathatsz, amiket náluk épp el tudsz érni.

Ezek csomag árazási modellek. Csomagban olcsóbban megkapod, de csak azt, ami benne van a csomagban. Ugyanolyan, mint a könyvtári tagság, vagy annak idején volt a videótéka tagság. A könyvtárból a fix díjért olvashatsz bármit, de csak amíg tag vagy és akár addig is lehet limitálva, hogy mennyi időre viheted el. Ha örökbe meg akarod tartani, akkor egy boltban drágábban tudod megvenni, viszont onnantól a tiéd.


Ha mindenképp egy konkrét filmet akarsz megnézni és neked fontosabb, hogy azt a filmet nézd meg, mint az, hogy mennyibe kerül, akkor azt a filmet fogod megvenni, nem egy olcsóbb csomagot, amiben viszont az a film nincs benne.


A hagyományos (nem gyors)éttermekben is úgy szokás, hogy van a menü, vagy napi ajánlat, ami olcsóbban jön ki, mint ha a'la carte rendelsz különféle ételeket, viszont általában nem is ugyanaz van a menüben, mint amik a normál étlapon. A menü/napi ajánlat általában szezonális termékekből, nagy mennyiségben olcsóbban előállítható, ezért igyekeznek afelé terelni az árral és ajánlattal.


Ezek a szóló film értékesítési megoldások mindig drágábbak szoktak lenni, részben mert ahogy írták a DVD kölcsönzés/vásárlás modellből alakult ki, illetve mert teljesen más jellegű ajánlat egy ilyen, mint amikor egy streaming szolgáltatóra fizetsz elő.


Általában a filmek megjelenésének különböző életstádiumai szoktak lenni (ezek a piac változásával folyamatosan átalakulnak, de valamilyen üzleti stratégia mindig van mögötte, hogy mit hogyan rangsorolnak a kiadók). Először kijön moziba és máshol nem elérhető, hogy ne legyen konkurenciája a mozinak, menjen el megnézni, aki kíváncsi rá. Aztán valamivel később kijött DVD-n, BlueRay-en és streaming szolgáltatásokba, hogy vegyék meg a gyűjtők, meg akik moziban még nem látták, de kíváncsiak rá. Ez után került csak a videótékákba, hogy kölcsönözni is lehessen. Aztán később eladták tévé csatornáknak, hogy tévében is lehessen vetíteni, de még ebben is rangsoroltak annak idején, hogy előbb csak az előfizetős filmes csatornák, mint az HBO kapták meg (valószínűleg ezért a kiváltságért, amiből bevételt csináltak, cserébe drágábban is), aztán később megkapták már általános tévé csatornák is, ahol bárki megnézhette. Itt is eltért, hogy egy frissebb filmet egy tévé csatorna területi (pl. ország) korlátozással kizárólagosan vetíthet, vagy ha már annyira régi egy film, akkor már jóval olcsóbban megkapják a tévé csatornák, viszont nincs már többé exkluzivitásuk, bármelyik csatorna megveheti, aki fizet érte.


A különféle streaming szolgáltatóknál több féle kategóriájú tartalom van (nem téma, hanem gazdasági/jogi szempontból):

1. Vannak a saját gyártású műsoraik, amik miatt kénytelen vagy náluk előfizetni, mert jellemzően csak náluk található meg, sehol máshol. Ezekkel próbálják a streaming szolgáltatók magukhoz kötni az előfizetőket, akik ezekre a húzó tartalmakra vevők.

Egyre több streaming szolgáltatónál előfordul, hogy a saját gyártású tartalmakat is eladják, vagy csere-berélnek más streaming szolgáltatókkal, hogy több versenyképes dolgot tudjanak kínálni. Illetve a streaming szolgáltatók is elkezdték a saját gyártású tartalmaikat ugyanúgy értékesíteni, mint a többi filmstúdió is megteszi, hiszen ha már nem húzó tartalom náluk többé, nem amiatt jönnek az újabb és újabb előfizetők, akkor legalább abból tudnak bevételt csinálni, hogy másik piaci szereplő is fizet érte, hogy nála megnézhessék.

Illetve egyre több saját műsorokat gyártó filmstúdió (Warner, Disney, Fox, Paramount, CBS, stb) kezd el saját streaming szolgáltatást indítani. Emiatt ahogyan a másoknak kizárólagosan eladott sugárzási jogok elkezdenek lejárni, egyre több korábbi saját tartalmat kezdenek el maguknál tartani, hogy a saját szolgáltatásuk minél értékesebb legyen a versenytársakkal szemben. Bár valószínűleg ez sem fog sokáig tartani, mert ha már nem tud tovább nőni és további bevételt termelni az adott stúdió a streaming szolgáltatásból azzal, hogy máshol nem érhető el, amit csinált, akkor egy idő után újra az lesz majd bevétel növelési lehetőségük, hogy eladják a régebbi tartalmaikat másoknak is.

2. Vannak a más filmstúdióktól exkluzívan megvásárolt tartalmak, amit egy általános filmstúdió leforgatott azért, hogy eladja és aki fizet érte, az többet ad érte, hogy csak nála lehessen látni azt a dolgot, így ő előnybe kerül a többiekkel szemben.

3. Vannak a más stúdióktól nem exkluzívan megvásárolt tartalmak, amit akár több streaming szolgáltatónál is megtalálhatsz.


Mivel a jogokat adott időre tudják megvásárolni, ha lejár a szerződés időtartama, akkor a streaming szolgáltatókról lekerülnek a filmek, változik a kínálat. Sőt még a saját tartalmakkal is nagyon könnyen előfordulhat, ami pl. az HBO magyar műsoraival történt, hogy egyszer csak születik egy olyan döntés, hogy mégsem kell nekik a magyar saját gyártású tartalom és lekerül. Viszont mivel a jogait ők kezelik, még mindig többet ér, ha átadják egy másik streaming szolgáltatónak, aki fizet érte, mint hogy csak a polcon álljon. Így a SkyShowtime most többek közt azzal reklámozhatja magát, hogy az HBO-ról lekerült Besúgó már náluk van.


Valószínűleg ez sem lesz példátlan a jövőben, hogy egy már folytatni nem akart sorozatot, vagy kellően népszerű, de az eredeti tulajdonos számára már nem annyira értékes dolgot valaki más átvesz.


Ugyanígy lett "saját" sorozata a Netflixnek a Black Mirror vagy a Nagy pénzrablás is, amiket eredetileg angol/spanyol tévé csatornák indítottak el, csak a Netflix felkarolta, kivásárolta és folytatást rendelt hozzájuk.


Az sem kizárt, hogy a különböző elkaszált, leállított sorozatokkal is meg fog hasonló történni, ha egy konkurens elkezd több fantáziát látni bennük, mint az eredeti tulajdonos, akinek a reményeit addig nem váltotta be. (Akad bőven, amit lehetne és érdemes is volna folytatni.)

2023. márc. 9. 12:54
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!